Co je CanSat
CanSat je soutěž pro žáky středních škol, pořádaná evropskou vesmírnou agenturou ESA. Cílem soutěže je postavit sondu o velikosti plechovky od limonády. Tato sonda musí měřit základní fyzikální veličiny – teplotu, tlak a vlhkost. Dále ještě musí mít stanovenou sekundární misi. Tou v našem případě byla telemetrie. Kromě zmiňovaných základních veličin jsme měřili ještě: rychlost satelitu, rotace, GPS, vlhkost vzduchu a také množství prachu ve vzduchu.
Našemu týmu Charles 4th se povedlo vyhrát republikové kolo této soutěže a budeme reprezentovat Českou republiku na mezinárodním finále v Itálii.
Sonda EVA a základna TOM
Průběh 3D tisku, pozemní stanice TOM
Satelit EVA posílá naměřená data pomocí radiového signálu do pozemní stanice TOM, která tato data přijímá. Jádrem TOMa je také Arduino s připevněným displejem, na kterém se zobrazují přijatá data. Kromě něj jsou data posílána přes sériovou linku do připojeného počítače.
Livestream
Na připojeném počítači běží NodeJS server, který čte data ze sériové linky a následně je posílá do cloudové služby Firebase a také pomocí protokolu WebSocket klientovi v prohlížeči. Pomocí Firebase jsme mohli data naměřená přímo z letu streamovat a kreslit z nich v reálném čase grafy. Tyto grafy nám chybí při reálných letech do vesmíru, kdy je zobrazována pouze rychlost a třeba i výška. Naše řešení v reálném čase zobrazuje teplotu, tlak, vlhkost, nadmořskou výšku, intenzitu světla, zeměpisné souřadnice, … Kromě těchto dat jsme v dashboardu zobrazovali video, které bylo natáčeno z mobilního telefonu a streamováno pomocí platformy Twitch.
První model pozemní stanice TOM
Zobrazení výsledků
Po skončení letu jsme data z pádu a přistání sondy odebrali. Následně jsme je nahráli do Firebase Firestoru a zobrazujeme je v grafovém dashboardu na adrese charles4th.cz. Tento grafový dashboard je založen na tom z livestreamu.
Test padáku pro EVU, s použitím BETA EVY
Kromě grafového dashboardu jsme data zobrazovali v onboard simulátoru ve virtuální realitě. Uživatel je umísteň do družice EVA, která jde na přístání, a kolem sebe vidí displeje ukazující aktuální hodnoty z letu. V budoucnu budou tyto displeje nahrazeny názornějšími grafy. Na vývoj tohoto simulátoru jsme použili herní engine Unity, který tvorbu aplikací tohoto typu dost zjednodušuje.
EVA, náš satelit v plechovce - CanSat
Na závěr děkujeme všem partnerům a lidem, kteří nám pomáhali a pomáhají. Děkujeme české kanceláři ESERO za důvěru při reprezentování ČR a doufáme, že je nezklameme na celoevropském kole. Zájemci nás mohou kontaktovat na e-mailové adrese info@charles4thcz a sledovat nás na stránce charles4th.cz.