Do svého týmu sezvala největší reky, kteří byli k dispozici a povedlo se jí vytvořit dobrý program, který začala prodávat. Časem ovšem přišla krize. Zákazníci začali požadovat stále více funkcí a potenciál se vyčerpal.
I rozhodla se firma, že svůj produkt uvolní do světa s licencí GNU GPL. Jak řekla, tak udělala a záhy se vytvořila silná komunita vývojářů a uživatelů, kteří svůj produkt rozvíjeli a používali. Je dobré zmínit, že veškeré práce se dělaly zdarma, firma zajišťovala technické zázemí. Vše fungovalo velmi dobře, produkt byl mnohokrát oceněn jako nejlepší open-source řešení a ve své kategorii je vysoce hodnocen a dáván za příklad.
I vztahy v komunitě fungovaly dobře, vývojářský tým s komunitou spolupracoval a spory, které dokázaly rozhádat komunity kolem jiných konkurenčních projektů, se tady prostě nekonaly. Právě ve chvíli, kdy začala hvězda stoupat ještě výše, rozhodla se firma k logickému kroku - vytvoříme nadaci, která bude spravovat veškeré věci týkající se produktu. To přece známe, podobný model funguje i u jiných projektů, jako je Ubuntu nebo Mozilla. Proč by to nemohlo fungovat i zde? Nikdo dnes již s určitostí nezjistí, zda to byl původní záměr nebo jen shoda nešťastných náhod, ale celá věc měla několik háčků, nestyděl bych se říci že háků. Předně - o nadaci se komunita dozvěděla až z tiskového prohlášení. Nebylo jasné, kdo je v představenstvu nadace. Nebyli v něm ani vývojáři. Členství v nadaci bylo zpoplatněno nemalými částkami. Slibovaný převod autorských práv na nadaci, původně schválený a propagovaný jako cíl číslo jedna, byl potichu stažen z pořadu dne. Ten, kdo se v oficiálních diskuzních fórech ohradil proti takovému jednání, byl bez milosti potrestán smazáním příspěvků a dokonce zablokováním uživatelského účtu.
Vše vyvrcholilo tím, že vývojářský tým vydal oficiální prohlášení, ve kterém žádal odpovědi na otázky, které se v tu chvíli jevily jako spekulace, ale ani po několika dnech se nic nevyjasnilo. To byl signál pro komunitu, která v čele s vývojářským týmem odešla.
Firma asi nevěřila, že k něčemu takovému může dojít. Na svých stránkách se tváří, že vše je při starém a aby podpořila svou bezstarostnost, vydala i novou verzi produktu, což byla poslední vývojová verze zatím ještě nehotového programu.
Po úvodních rozpacích se však původní komunita semkla a vytvořila nové stránky, vybrala nové jméno, logo a úspěšně se připravuje na uvedení svého produktu. Staré jméno má v držení původní firma a nehodlá se ho vzdát. Vždyť především tato značka se dobře prodává.
Patrně jsme svědky historické události. Spory vždy byly a budou, ale takto vyhrocené asi nikdo nepotřebuje. Když se někdo rozhodne, že se obohatí na úkor někoho jiného, kdo pracuje zdarma, může čekat nesnáze. A tak to mělo asi dopadnout - firma patrně hodlala uzavřít kód a udělat z úspěšného open-source produktu produkt komerční i za cenu hyenismu v podobě parazitování na práci dobrovolných programátorů. Doufejme jen, že tím uživatelé neutrpí. Budou si prostě jen moci vybrat. Já jsem si už vybral. Mambo je mrtvé, ať žije Joomla!