Scénář je vždy stejný. Objeví se služba, která nabízí něco nového. Nejdříve je malá a pozitivně přijímaná odbornou veřejností, zajímají se o ni jen tzv. early adopters. Pak však tato služba získá na popularitě, začne ji využívat každý Franta, a to začne některé lidi dráždit. Nebudou přece schvalovat a používat něco, co používá každý puberťák. Moc dobře tento přístup znám, protože jsem se v něm několikrát našel. Pamatuji se, když začínalo IM (tenkrát bylo průkopníkem ICQ). Argumentoval jsem tím, že nic takového nepotřebuju, že je to jen nástroj na vykecávání a ztráta času. Když budu s někým chtít diskutovat, tak si založíme místnost na tenkrát oblíbeném chatu. Nebyl jsem zdaleka sám. Dnes se tomu můžu jen smát. IM využívám každý den a stejně tak každý kolem mně.
K Facebooku jsem byl ze začátku také velmi skeptický. Dlouho jsem odolávám všem těm pozvánkám a když už jsem si učet založil, nechal jsem ho rok ležet ladem. Dost času však trávím v zahraničí a mám hodně kamarádů rozesetých po celém světě. Přes všechny mé předsudky jsem musel uznat, že Facebook je nejlepší způsob, jak zůstat v kontaktu, a začal jej využívat.
Mnoho odpůrců tvrdí, že Facebook nepotřebují. Ano, to je pravda. Taky můžu prohlásit, že jej nepotřebuju. Když to vezmu do důsledku, tak nepotřebuji ani počítač, pořád si naštěstí dokáži přestavit život bez něj. Je to ale důvod jej nepoužívat? Já jsem naopak zjistil, že plno věcí mi Facebook výrazně zjednodušil. Je to již zhruba pět let, co jsme převzali tradiční pivní akci KruglCup v mém rodném městě. Už druhým rokem provádíme marketing převážně na Facebooku. Máme skupinu, do které jsou přihlášeni lidé, kteří se o akci zajímají. Včas je informujeme o detailech chystaného ročníku, o výsledcích, prodávali jsme tam třička k desátému ročníku. Máme i webové stránky, ale Facebook se nám osvědčil mnohem lépe.
Minulý semestr jsem strávil na výměnném pobytu v Kanadě. Ve skupině výměnných studentů jsme prakticky vše organizovali na Facebooku. Když jsem organizoval exkurzi do místního pivovaru, tak jsem jen napsal zprávu, naklikal adresáty a odeslal. Dále to fungovalo jako diskuse. Každý mohl odpovědět, kdy se mu to hodí, vyřešili se detaily. Ano, něco podobného bych zvládl i pomocí poštovní konference, ale proč, když na Facebooku je to otázka pár kliknutí?
Tak bych mohl pokračovat dále. Facebook mi ulehčil mnoho činností. Mám sice webové album, ale většinou fotky stejně uploaduju hlavně na FB, protože tam nemusím krkolomně řešit, kdo je uvidí a kdo ne. Automaticky je uvidí jen mí známí a i mezi nimi mohu udělat rozdíly. Odpurci FB často argumentují ztrátou soukromí, ale je to právě Facebook, který má docela propracované nástroje, jak si soukromí chránit. Hádejte, kde je jednodušší vybrat, kdo uvidí vaše osobní data, jestli na FB nebo na obyčejných stránkách, nebo kdo uvidí vaše fotky, jestli na FB nebo na běžném webovém albu.
Často také slyším argumenty, které poukazují na kauzy jako podvodné skupiny typu Stalker nebo Mladí lidé podporují Paroubka. Já k tomu říkám jen to, že Facebook je nástroj a je na každém z nás, jak ho používáme. Kolikrát jste dostali FWD e-maily s hoaxy? Znamená to, že je e-mail špatná služba? Nemyslím si to. Podle mého názoru není Facebook jen zbytečná služba a nafouknutá bublina. Je to nejvýraznější představitel sociálního webu a tudíž současný fenomén, stejně jako to v minulosti byl fulltext, IM nebo blogy. Také bych chtěl upozornit na to, že Facebook není definovaná služba jak z pohledu obsahu, tak z pohledu funkcí. Jedná se o platformu, která nabízí základní funkcionalitu, další funkce a obsah jsou čistě na uživatelích a záleží jen na nich, jak je využívají. Uznávám, že Facebook je plný tlachání a blbostí, ale kouzlo je v tom, že vás nikdo nenutí je číst nebo používat. Je velmi jednoduché používat Facebook tak, jak chcete vy.
Chápu argumenty lidí, kteří říkají, že Facebook prostě nepotřebují. To ale neznamená, že je špatný. Obešel bych se i bez počítače, stejně jako před 100 lety se lidi obešli bez aut. Jak říká Sheldon: Jediné, co potřebujeme, je dýchat, abychom dostali dostatek kyslíku do buněk. Vše ostatní je dobrovolné.
Facebook je užitečný
Počet uživatelů Facebooku roste rakerovým tempem a stává se internetovým tématem číslo jedna. Jak ale roste jeho popularita, ozývají se čím dál výrazněji hlasy, které se vůči němu vymezují. A já v tom poznávám něco, co už jsem tu viděl několikrát.
17. January 2010 | Jiří Eischmann