Neustále se setkávám s názory, že Facebook a všechny ostatní sociální sítě jsou jen velké hype, které nemá žádný reálný podklad a časem vyšumí. V tomto blogpostu bych se s vámi rád podělil o mé dosavadní zkušenosti s marketingem a propagací na Facebooku. Již deset let provozuji informační portál o mém rodném městě na adrese luhacovice.com a pět let pivní soutěž v témže městě.
S portálem o Luhačovicích jsme začali v době, kdy Internet vypadal úplně jinak, a prošli jsme si několika trendy v internetovém marketingu. Nejdříve vše spočívalo v zařazení do katalogů nejrůznějších vyhledávačů a Internet používala jen malá část populace. Potom přišly fulltextové vyhledávače a zaklínadlem se stalo slovo SEO. Také počet uživatelů Internetu strmě rostl. Dnes tu máme sociální sítě a Internet pokrývá prakticky celou populaci. Protože jsme i s kolegou uživatelé Facebooku (on s tím začal dokonce mnohem dřív), rozhodli jsme se, že zkusíme naše projekty propagovat i na něm.
Jako první na řadu přišel KruglCup, tradiční soutěž typu pivního marathonu, kterou jsme převzali před pěti lety. Nejdříve jsme vytvořili stránky, na které jsme umísťovali fotky z minulých ročníků, výsledky, oznámení atd. Byl to rozhodně krok vpřed oproti stavu před tím, kdy se informace o akci šířily de facto jen z úst do úst. Nicméně komunikace s návštěvníky stránek byla mrtvá a mnoho odezvy jsme nedostali. Poté jsme přesunuli marketing na Facebook a po dvou ročnících, které jsme takto propagovali, a hlavně po tom posledním, u kterého marketing probíhal především na FB, musím říct, že se to rozhodně vyplatilo. Zaznamenali jsme historicky nejvyšší účast, už to není akce místního významu, ale jezdí k nám lidi z Prahy, Olomouce, měli jsme zahraniční účast (Francie, USA, Polsko,...). Komunikace s lidmi je na Facebooku mnohem živější, dostáváme mnohem více odezvy, na základě které víme, že se k lidem dostává více informací a rychleji.
Po této zkušenosti jsme začali s marketingem na FB také u našeho portálu luhacovice.com. Založili jsme na FB stránku a začali na ní umísťovat odkazy na články a fotografie z našeho portálu. Jednalo se víceméně jen o pokročilejší RSS čtečku, ale efekt to mělo. K lidem se ty informace o článcích dostaly a čtenost vzrostla. RSS čtečku používá z pohledu běžné populace minimum lidí a nikomu se nechce stránky pořád kontrolovat ručně, ale Facebook má skoro každý a články se objevují ve výpisu novinek našich "fanoušků". Tak jsme začali využívat FB ještě intenzivněji. Pomocí krátkých zpráv jsme informovali o povodních, odezva byla neuvěřitelná. Teď o víkendu jsme nabízeli průběžné výsledky komunálních voleb taktéž v podobě krátkých zpráv s odkazem na detailní informace a grafy na našich stránkách. Výsledkem byl nárůst návštěvnosti o 500 % oproti běžným dnům.
Facebook jsme se stránkami provázali i pomocí komentářů. Nyní můžete komentovat buď odkaz na FB nebo samotný článek na portále a vše se objeví v jedněch komentářích. Možná to působí jako až příliš velká orientace na FB, ale ono to opravdu funguje. Dnes už FB v našich statistikách plnohodnotně konkuruje v počtu příchozích lidí Seznamu a Googlu, kteří byly doteď hegemony. Míra opuštění je menší než u jiných zdrojů a počet stránek, které si návštěvník prohlédne, je vyšší. Jak se ukazuje, FB upevňuje věrnost současných čtenářů, protože ti mají mezi návštěvníky z FB podíl 80 %. Ti se lépe dozvídají, co je na portále nového, a zvyšuje se tak jejich čtenářská aktivita.
Marketing na Facebooku funguje
Mé osobní potřehy z vedení marketingu na FB.
21. October 2010 | Jiří Eischmann