Představte rámcově svou školu – jaké studium nabízí?
Vyšší odborná škola a střední průmyslová škola elektrotechnická v Olomouci je příspěvková organizace zřízená Olomouckým krajem. Poskytuje vzdělání ve vzdělávacích programech Slaboproudá elektrotechnika (střední stupeň) a Aplikace výpočetní techniky (vyšší odborný stupeň). Na škole studuje cca pět set studentů – čtyři sta na střední škole, cca sto na VOŠ. Pedagogický sbor čítá cca padesát zaměstnanců.
V jaké míře a k jakým činnostem je využívána výpočetní technika?
Učitelé používají počítače k práci, studenti ke studiu. Školní agenda je vedena elektronicky (SAS). Jsme technická škola, takže kromě klasických kancelářských programů používáme i specializované programy pro elektroniku a také vyučujeme programování.
Jaké operační systémy využíváte?
Na desktopech většinou Microsoft Windows (zatím XP), na serverech výhradně Linux (Debian).
Jak dlouho svobodný software v organizaci používáte a proč?
Linux na serverech používáme od roku 1996. Na desktopy se dostal až kolem roku 2006. Důvodem je stabilita, bezpečnost, cena, nezávislost, otevřenost, modifikovatelnost.
Nedávno jsem telefonoval do společnosti Borland ohledně licencí na vývojářské prostředí Delphi, které u nás vyučujeme a které v současné době již není volně dostupné; Borland totiž změnil licenční politiku. Byla mi učiněna nabídka, která by vyřešila náš problém, ale stálo by nás to řádově desítky tisíc – a to byla cena pro vzdělávací organizace. Přišlo mi to úsměvné. My učíme na jejich produktech a tím jim děláme reklamu a máme za to ještě platit? Takže to vyřešíme tak, že přejdeme na Lazarus.
Ve školním roce 2010/2011 postupně z licenčních a finančních důvodů opouštíme Delphi a přecházíme na Lazarus a FreePascal. Také začínáme vyučovat jazyk C.
K jakým činnostem a jak moc svobodný software používáte?
Jako operační systém se používá většinou Microsoft Windows, ale programování a sítě učíme na Linuxu. Ve dvou učebnách ze sedmi je dualboot. OpenOffice.org používáme na text, tabulky, prezentace. Octave na matematické výpočty. QUCS pro simulace elektronických obvodů. GIMP a Inkscape ve výuce grafiky. Samo sebou i Mozilla Firefox a Thunderbird. Nebudeme samozřejmě tvrdit, že používáme jen tyto programy. Máme ve škole zakoupený i Zoner (pozn. red. Zoner Photo Studio: Alternativy pro Linux) a ten se také používá ve výuce. Volba závisí na jednotlivých vyučujících. Někteří studenti si velice oblíbili OpenOffice.org Writer pro jeho jednoduchý efektivní a rychlý zápis matematických vzorců (à la LaTeX).
Připravili jsme pro vás katalog svobodného výukového softwaru: Software pro školy
Jsou tu i jedinci z řad učitelů i studentů, kteří používají open source výhradně. Tam pak přibudou programy jako Vim, SSH, digiKam, Claws-mail (Claws Mail - Povolte mailům opratě!), Psi.
Pak jsou tu také služby našich linuxových serverů. Na nich používáme Postfix + clamAV + SpamAssassin. Dále pak Sambu jako souborový server a samozřejmě také DHCP a DNS server (Bind).
Mohly by vás zajímat seriály Správa linuxového serveru a Domácí počítačová síť.
Databáze, kterou vyžaduje SAS, nám běží také na linuxovém Firebirdu. Také se nám podařilo propojit databázi SASu s čtečkou čipových karet, takže vstup do školy a výdej obědů na základě ISIC karty obstará jediná databáze. Z databáze SASu také automaticky pomocí jednoduchého perlovského skriptu generujeme každé září uživatelské účty pro nové studenty a zároveň mažeme ty, kteří u nás již nestudují.
SAS dokáže také běžet na Linuxu, viz blogpost Martina Šína Jak na instalaci SASu ve Wine.
Kde ještě používáte open source?
Ve výuce sítí používáme virtuální počítače Qemu. Každý student má svůj vlastní virtuální stroj (s Linuxem), kde se učíme základy síťování. Jsou to jen základy: Co je to IP, maska, brána, směrovací tabulka, služba, port... Na VOŠ, kde učíme základy provozu UNIXového serveru, používáme OpenVZ.
Efekt to má hlavně pro vyučující. Je to všechno hodně jednoduché. Stačí si napsat malý skript a vše se děje automaticky a bez námahy. Například jsme si rozběhali systém klonování laboratoří výpočetní techniky, takže nám stačí nainstalovat jeden počítač a ostatní se jen rozklonují.
Které technologie či software vám nejvíce pomáhají?
OpenOffice.org, Octave, Vim, SSH a hlavně UNIX jako takový– tím myslím to, jak je UNIX navržen. Jeho promyšlenost, jednoduchost a modularita. Mám tu spoustu programů a v Shellu je můžu krásně „slepit“ dohromady a dělat si s nimi, co chci. Nedávno jsem např. rozjel vypínání Internetu v učebnách. Pro každý počítač si můžu nastavit, kam studenta na Internet pustím a kam ne. Je to poskládané Perlem z Apache, Privoxy, Squidu, iptables a ipset.
Podílíte se na vývoji svobodného softwaru?
Jirka Burda je Czillák. Já pokud něco vymyslím – jsou to spíš malé skripty, tak je publikuji. Mám ještě něco v šuplíku, ale chce to vyladit, než to pošlu do světa.
Jaká byly/jsou reakce uživatelů a vedení školy na open source? Pořádáte pravidelně školení nebo semináře?
Reakce – různé, hrůzné :-) Pravidelně nic nepořádáme, je to spíš nárazově. Nedávno jsme uspořádali malé linuxové odpoledne asi se třemi přednáškami na téma FOSS.
Říkáte, že reakce byly i „hrůzné“. Co tedy kritici tvrdí?
Kritici používají hlavně argument, že oni už si zvykli tady na to, tak proč to měnit.
A co vy na to? Proč jste zastáncem open source a co byste vzkázali jiným školám?
Marek Nožka: Na začátku to jistě nebude jednoduché, ale jděte do toho. Jistě se vám to vyplatí. Zjistíte, že svobodný a open-source software není jednoznačně lepší nebo horší než konkurence. UNIX také není jednoznačně lepší nebo horší než jiné operační systémy. Je hlavně potřebné vědět, že je jiný než ten, na který jste byli doposud zvyklí.
Když jsem do světa UNIXu a FOSS pronikl, zjistil jsem, že mi tento svět a tento model zacházení s počítačem a se softwarem prostě vyhovuje líp než svět Microsoft Windows, který jsem znal předtím. Možná zažijete stejnou zkušenost. Možná ne. Ale nebudete to vědět, dokud to nezkusíte.
Jirka Burda: Méně nadaní studenti mohu mít problémy s tím, že software je jiný (prostě se jim nechce, dodává Marek), ale nadanější studenti (mluvím za techniky) zjistí, že UNIX je ideální systém právě pro technika. Můžete si ho libovolně ohnout podle svých potřeb.
Autoři odpovědí
Ing. Marek Nožka, učitel předmětů: Základy elektroniky, Elektronika, Elektrotechnická měření, Sítě, Výpočetní technika.
nozka@spseolcz, http://hroch.spseol.cz/~nozka
Ing. Jiří Burda, učitel předmětů: Základy elektroniky, Elektronika, Radioelektronická zařízení, Mobilní systémy, Výpočetní technika.
burda@spseolcz
VOŠ a SPŠE Olomouc
Božetěchova 3
Olomouc
+420 585 208 121
http://www.spseol.cz