Linux E X P R E S

Facebook

Na Základní škole v Bystřici používají Linux

zs_bystrice.png

Na Základní škole a mateřské škole Bystřice 848 v okresu Frýdek-Místek s Linuxem experimentují už pět let. V současnosti používají Ubuntu a říkají, že Linux v poslední době udělal obrovský krok kupředu. S Ubuntu pracují i žáci na prvním stupni a nemají problém se s ním sžít. Je to pro ně snazší než pro učitele, kteří mnoho let pracují pouze s jedním systémem a těžko si zvykají na jiné postupy.


Od kdy Linux používáte?

O nasazení různých linuxových distribucí se pokoušíme již cca pět let, ale většího rozšíření doznala až distribuce Ubuntu, kterou používáme od roku 2008. Linux jsme zpočátku nasazovali na starší počítače, kde se již nepřecházelo na Microsoft Windows 7, a od počátku nám na Linuxu běží servery.

Proč jste se rozhodli pro Linux?

Ze začátku nás k Linuxu vedla touha experimentovat, odlišit se, nabídnout žákům všechny alternativy, které na poli běžných operačních systému existují. Ne nepodstatnou byla i ekonomická otázka, kdy jsou nám dlouhodobě snižovány dotace na výpočetní techniku a používání open source je jedna z alternativ, jak snížit náklady na její pořízení.

Byly s nasazením Linuxu nějaké problémy?

V počátcích nasazování Linuxu, tedy někdy kolem roku 2008, jsme s ním hodně bojovali. Chyběly zkušenosti, používat terminál nebylo pro „klikače“ to pravé ořechové a odpovědi na fórech nám připadaly nesrozumitelné. Ale za ta léta jsme se něco naučili a hlavně linuxové distribuce udělaly obrovský krok kupředu. Jsou vyspělé a jsou plnohodnotnou konkurencí dalším operačním systémům.

Budova školy Budova školy

Dnes je největším problémem nasazení Linuxu software výhradně pro Microsoft Windows. Např. software pro evidenci žáků, vysvědčení, účetní software, popřípadě některé výukové programy.

Jaké jsou podle vás výhody a nevýhody používání svobodného softwaru?

Výhody jsou vcelku jasné: Nám blízký neziskový sektor, ekonomická výhodnost, možnost ovlivnit směrování programu atd. Nevýhodou je poměrně malé rozšíření a nízké všeobecné povědomí o svobodném softwaru. Dále jsou problémy s kompatibilitou s majoritními programy pro Microsoft Windows (např. Microsoft Office) a někdy neexistence lokálního softwaru pro Linux.

Další budova Další budova

Dokážete určit, kolik jste používáním Linuxu ušetřili peněz?

Nejsem schopen vyčíslit částku, ale když právě teď pořizujeme mobilní počítačovou učebnu, tak máme za stejnou cenu možnost nákupu dvanácti notebooků s Microsoft Windows, nebo šestnácti stejných notebooků s Linuxem. Ale řádově bych částku odhadl na desetitisíce až statisíce korun ušetřených na licencích.

Kolik máte na škole stanic s Linuxem? Máte i nějaké s Windows?

Ve škole máme zhruba sto pracovních stanic, z toho cca třicet čistě s Linuxem, osmnáct s Mac OS X nebo iOS a zbytek jsou stanice s Microsoft Windows, popřípadě dual-boot Windows/Linux. Dále používáme jeden linuxový server jako základ pro virtuální servery (Microsoft Windows Server i linuxové distribuce).

Počítačová učebna Počítačová učebna

Používáte Linux ve výuce i v rámci administrativní činnosti školy?

Linux používáme v počítačových učebnách, na veřejných terminálech a některých noteboocích pro učitele. V rámci administrativních činností nejsme schopni Linux nasadit z důvodu neexistence odpovídajícího potřebného softwaru.

Užíváte Linux v hodinách informatiky nebo i v rámci jiných předmětů, kroužků?

Linux používáme běžně v hodinách informatiky, ale i v jiných předmětech, kde dnes probíhá velká část práce v prostředí internetového prohlížeče. Na prvním stupni používáme např. programy obsažené v Edubuntu, na druhém stupni je velmi oblíbený např. Google Earth.

Z druhé strany Z druhé strany

Proč používáte zrovna Ubuntu?

Po všech možných experimentech (Mandriva Linux, openSUSE, Fedora) jsme zůstali u Ubuntu. Tato distribuce nám plně vyhovuje, včetně grafického prostředí GNOME. Má jednoduchou instalaci a správu, rozsáhlou podporu, žáci se v prostředí velmi rychle zorientovali a celkově nám koncept Ubuntu včetně četnosti aktualizací vyhovuje.

Přecházíte pravidelně na nové verze distribuce?

Na většině stanic zůstáváme u nejnovější LTS verze (verze s dlouhodobou podporou), zbytek aktualizujeme na nejnovější verzi distribuce. Aktualizace je většinou jednoduchá a bezproblémová.

Je to Ubuntu Je to Ubuntu

Jak se staví učitelé k Linuxu? A jak žáci? Orientují se v něm bez problémů?

Žáci se s Linuxem sžili poměrně rychle, čím mladší žáci, tím rychleji. Pokud si žák může vybrat, zda v hodině použije Microsoft Windows, nebo Linux, většina žáků si vybere Linux. Informatiku jako nepovinný předmět učíme již od třetí třídy a žáci s Linuxem nemají o nic větší problém než s jinými operačními systémy. U učitelů je to komplikovanější. Velká část učitelů je navyklá na konkrétní postupy v daném operačním systému a přechod na jiný to velmi komplikuje.

Bez žáků Bez žáků

Doporučili byste používání svobodného softwaru i jiným školám?

Určitě ano, je to alternativa k Windows a dalším aplikacím od Microsoftu. A musím říct, že v poslední době je vcelku povedená. Samozřejmě jsou tady i ekonomické výhody, jelikož je systém i většina aplikací zdarma.

Máte nějaké rady pro školy, které chtějí na Linux přejít?

Je dobré si linuxové distribuce a další open source nejdříve vyzkoušet, vybrat si vhodnou alternativu, sžít se s ní a pak hromadně nasazovat. Je to o zvyku a začátky můžou být nelehké, ale podle mě se to vyplatí.

A opět z druhé strany A opět z druhé strany

Základní škola a mateřská škola Bystřice 848, Bystřice 73995, okres Frýdek-Místek
www.zs-bystrice.cz
O zkušenosti s nasazením Linuxu a open source se s námi podělil Mgr. Jaroslav Šlehofer, ICT koordinátor.

Diskuze (23) Nahoru