WebOS aneb jak zabít skvělou platformu
Zabít technicky povedené řešení špatnými rozhodnutími managementu není tak těžké. Historie informačních technologií zná takových případů celou řadu. Případ WebOS by však mohl posloužit jako případ ukázkový. Prapočátek všeho byl ovšem dávno před tím, než WebOS vůbec spatřil světlo světa. Někdy v roce 2005 byl Palm stále hegemonem v přenosných zařízeních a značka Palm byla prakticky synonymem pro PDA. Již v té době však vedení Palmu moc dobře vědělo, že systém PalmOS zastarává a je potřeba ho nahradit moderním nástupcem. Jako základ byl vybrán Linux, ale vývoj trval docela dlouho.
Na konci téhož roku Palm konečně přišel s novým zařízením, které obsahovalo nový systém. To zařízení se jmenovalo Foleo a jednalo se o malý notebook s obrazovkou 10 palců. Těsně před uvedením na trh však vedení společnosti celý projekt zastavilo s tím, že se bude firma i nadále soustředit pouze na segment malých přenosných zařízení a mobilů. Ironií osudu o pár měsíců později přišel Asus s konceptem netbooku, který byl trhákem. Přitom první Eee byly technologicky o třídu horší než Foleo.
Foleo bylo ale pouze prvním z řady špatných rozhodnutí managementu Palmu. S Foleem Palm zahodil i systém a začal vyvíjet zcela nový, taktéž postavený na Linuxu. Měl využívat webové technologie, takže dostal název WebOS. První zařízení s tímto systémem uvedl Palm v roce 2009. Nový chytrý telefon Palm Pre byl kritikou velmi dobře hodnocen, ale vedení Palmu udělalo zásadní chybu. Místo aby tímto mobilem zaplavilo světové trhy, rozhodlo se jít strategií společnosti Apple a nabízet jej jako prémiové zboží, pouze jako dotovaný telefon u vybraných operátorů a pouze ve vybraných zemích. Kvůli tomu WebOS nikdy nedosáhl kritické masy uživatelů, která by přilákala potřebné množství vývojářů aplikací. Přitom WebOS byl mnohými považován za nejlepší mobilní systém.
Z Palmu, který ještě před pár lety opanoval trh s přenosnými zařízeními, se stal malý hráč, který měl sice dobrý produkt, ale bylo čím dál jasnější, že není schopen konkurovat gigantům, jako je Apple, Google či Microsoft. V dubnu minulého roku byl tedy odkoupen HP a stal se jeho divizí. Tato akvizice byla obecně považována za dobrý krok. HP je dostatečně silná společnost na to, aby dokázala platformu WebOS prosadit. Navíc vedení HP tvrdilo, že ve WebOS vidí velkou budoucnost, že chce významnou měrou rozšířit portfolio mobilních produktů a WebOS nasazovat také do všech svých počítačů jako rychlou alternativu k Windows. Vše se zdálo být na dobré cestě. Bylo ohlášeno několik nových mobilů s WebOS a začátkem tohoto roku HP představilo tablet TouchPad, který byl odpovědí na iPad a byl veřejností velmi dobře přijat. Přesto se to nakonec zase zvrtlo.
Problém TouchPadu byl v tom, že byl odpovědí na první iPad, kterého porážel ve většině parametrů. Nicméně vývoj se protáhl a TouchPad se dostal na trh až letos 1. července, tedy až po uvedení iPad 2, který byl oproti původnímu iPadu výrazně vylepšený. Jak se dozvíte dále v článku, TouchPad má hodně zajímavých vlastností, kterými dokáže iPad 2 porazit, ale není to zdaleka tak jednoznačné jako při porovnání s původním iPadem. HP ale naprosto podcenilo pozici iPadu na trhu. Pro mnoho lidí je to prakticky synonymum pro tablet a má kolem sebe obrovský ekosystém aplikací. Vedení udělalo tu zásadní chybu, že cenu TouchPadu nastavilo na stejnou úroveň jako u iPadu s tím, že kvalita samotného WebOS dokáže převážit všechny výhody iPadu. V tom se však krutě mýlilo.
Prodeje TouchPadu byly jak v USA, tak ve vybraných evropských zemích hluboko pod očekáváním. HP brzy cenu snížilo, ale vedení nemělo trpělivost počkat, jak na to trh zareaguje, a oznámilo, že nejenže končí se všemi mobilními zařízeními, ale hodlá prodat i celou divizi počítačů a soustředit se jen na software. Pro WebOS to znamenalo ortel smrti. Divize mobilních zařízení se o rozhodnutí dozvěděla ve stejnou dobu jako veřejnost a do poslední chvíle se snažila přesvědčovat tvůrce softwaru, aby pro WebOS dělali aplikace. Ti tak v jednom uchu slyšeli toto a v druhém to, že HP hází WebOS přes palubu, což výrazně podkopalo důvěru v tuto platformu. HP před celým světem WebOS odpískalo, ale prodejci stále měli na skladech stovky tisíc TouchPadů, proto vedení přistoupilo k docela zajímavému kroku. Srazilo cenu na 20 %, a co se neprodalo za dva měsíce, bylo pryč během pár hodin. Zájem byl takový, že se HP rozhodlo vyrobit ještě jednu dodávku v objemu několika set tisíc kusů.
Mezitím byl v HP dokonán veletoč. Ukázalo se, že zbavení se počítačové divize nebude tak jednoduché. V den oznámení tohoto kroku akcie poklesly o 25 % a později vedení přišlo na to, že odběry u dodavatelů hardwaru by po odprodeji počítačové divize poklesly natolik, že by to mělo velký dopad na ceny komponent pro servery, které si chtělo HP ponechat. Výkonný ředitel Léo Apotheker, který za tímto rozhodnutím stál, byl odvolán a nové vedení prodej odvolalo s tím, že ani WebOS nemusí úplně zabít. Naskočit do rozjetého vlaku, který táhnou Android a iOS, bude hodně těžké a už asi ani HP nemá dost síly, aby to zvládlo. Spekuluje se o tom, že WebOS by mohl být odprodán Amazonu. To je asi jediné schůdné řešení. Amazon totiž nyní používá výrazně upravený Android, který nevyužívá standardního ekosystému aplikací, takže přechod na vlastní systém by Amazon nepoškodil. Navíc Amazon má větší marketingovou sílu a lepší distribuční kanály než HP a má silný prodej obsahu, z kterého může dotovat nižší ceny tabletů.
V příštím díle si přečtete přímo recenzi HP TouchPadu.