V článku uvádím jednotlivé linuxové programy pro deset abstraktních deskových her. Do výčtu jsem zvolil pět klasických deskových her a pět moderních, u nichž je znám autor. Výběr opomíjí například hry postavené částečně na náhodě (vrhcáby, monopoly...), skládací a pokrývací hry (eternity, domino, mahjong...), společenské hry německého stylu (Osadníci z Catanu, Carcassonne...) a další. Šachům a hře go budou vyhrazeny speciální díly seriálu o deskových hrách, proto rovněž chybí.
Pět klasických deskových her
Mlýn
Předpokládá se, že tuto notoricky známou starověkou hru zobrazují již staroegyptské reliéfy. Různé varianty se liší různými herními plány. I velmi nezvyklé verze mlýnu si můžete vyzkoušet v aplikaci morris (z anglického Nine Men's Morris).
Dáma
Kořeny dámy opět sahají přinejmenším několik tisíc let do historie. Opět existuje množství variant dámy. Dámu pro desktopové prostředí KDE představuje aplikace QCheckers (z anglického Checkers).
Shogi / Šógy (Japonské šachy)
Všechny hry šachového typu sdílejí podobné principy (např. cílem je zajmout krále). Předpokládá se, že různé varianty šachu přímo vycházejí ze společného předka - indické hry čaturanga hrané přinejmenším již v sedmém století před naším letopočtem. V Japonském šachu se používají speciální kameny a šachovnice s rozměry 9×9. Každý hráč má při prvním tahu krále, věž, střelce a dvojice zlatých generálů, stříbrných generálů, jezdců, kopiníků a pěšců. Při dosažení zóny proměny je možné většinu kamenů povýšit, čímž se změní jejich chod. Asi nejzásadnější rozdíl oproti mezinárodním šachům spočívá v možnosti nasazovat zajaté kameny zpět do hry. Japonské šachy velmi zřídka končí remízou.
Doporučuji pěkné GShogi s rozhraním napsaným v Pythonu a GTK, které obsahují portovaný GNU Shogi engine.
Japonské šachy, aplikace GShogi
Xiangqi / Siang-čchi (Čínské šachy)
Čínské šachy mají poměrně nezvyklou desku. Černého a červeného hráče odděluje řeka v prostředku pole a každý ze soupeřů má vyznačeno speciálních devět polí, které jsou označovány jako palác. Některé figury respektují tuto topologii: král a strážce nesmí opustit palác a slon nesmí překročit řeku.
Google hostuje vývoj softwaru pro Xiangqi pod názvem Hoxchess. Dostupný je i on-line server.
Čínské šachy, herní server PlayXiangqi
Piškvorky (gomoku, Renju)
Hra zvaná piškvorky se v České republice obvykle hraje na čtverečkovaném papíře a umístěné kameny jednotlivých hráčů se znázorňují jako kroužky a křížky. Piškvorky byly nezávisle vynalezeny v mnoha částech světa. V anglosaském světě jsou známy jako Five in a Row. V Asii má hra zvaná gomoku stejná pravidla, avšak jako herní pomůcky se používá vybavení pro hru go (kameny se kladou na průsečíky na gobanu).
Klasické piškvorky dávají začínajícímu hráči značnou výhodu, takže při střetnutí silných hráčů je hra rozhodnuta prakticky již prvním tahem. Proto z gomoku byla přidáním dalších pravidel odvozena profesionální varianta Renju. Dodatečná ustanovení zakazují některé tahy, hra začíná volbou zahájení jedním hráčem a druhý hráč si následně zvolí barvu kamenů.
Jedno z mnoha zpracování piškvorek (gomoku) se jmenuje jednoduše Gomoku, jedná se o hru napsanou v Javě.
Pět moderních deskových her
Reversi (Othello)
Hru reversi údajně vymysleli Lewis Waterman a John W. Mollett v roce 1883. Reversi je též známé jako Othello. Ve skutečnosti je Othello název konkrétního modelu herního vybavení pro reversi od hračkářské společnosti Tsukuda Original. Pravidla reversi se omezují jen na jednu myšlenku. Položený kámen „přebarví“ všechny kameny odlišné barvy ležící na diagonálách, řadách a sloupcích mezi položeným kamenem a nejbližším kamenem stejné barvy. Soupeři maximalizují počet kamenů vlastní barvy.
Velmi silný oponent se skrývá v reversi enginu Rhino, klientem je pak aplikace GRhino.
Amazony (Game of the Amazons, El Juego de las Amazonas)
Tuto deskovou hru vynalezl Walter Zamkauskas v roce 1988. Hra je intenzivně studována a je pravidelně zařazována do programu Computer Olympiad. Na šachovnici o rozměru 10×10 jsou umístěny čtyři černé a čtyři bílé kameny (amazony), které se pohybují stejným způsobem jako dáma v šachách. Z místa dokončení pohybu amazonu je vystřelen šíp, který má stejný chod jako amazony. Na rozdíl od dámy však pravidla nedovolují přecházet amazonům přes pole, na kterých byl v předchozích kolech již umístěn nějaký šíp. Postupně se šachovnice „rozpadne“ na několik oblastí, které jednotlivý amazon nemůže opustit. Vítězí hráč, který učiní poslední tah. Strategie spočívá v obsazení největších oblastí vlastními amazony.
Pravděpodobně největší popularitě se těší program Gamazons.
Arimaa
V roce 1997 speciální výpočetní cluster Deep Blue porazil úřadujícího mistra světa v šachu. Na základě tohoto podmětu se rozhodl Omar Syed navrhnout deskovou hru, která bude mít jednoduchá pravidla, vystačí si s běžným šachovým vybavením a především její design bude maximálně znesnadňovat vytvoření silného programu schopného porazit člověka. Omar Syed dokončil návrh hry v roce 2002. Z hlediska informatiky je vzniklá arimaa mimořádně zajímavá. Bohužel pravidla hry chrání speciální licence a různé patenty.
Klienta pro arimu nabízí web Corsix.org.
Hex
Hra Hex spadá mezi hry „spojovacího typu“ podobně jako třeba televizní soutěž AZ-kvíz. Hru zkonstruoval v roce 1942 dánský fyzik Piet Hein v souvislosti s řešením některých aktuálních topologických problémů. Z podobné příčiny byla hra objevena o několik let později i v USA. Počátky hry Hex v USA popisuje literární předloha filmu Čistá duše, který pojednává o americkém matematikovi J. F. Nashovi.
Pro hraní hry Hex lze využít program Six.
Hexxagōn
Dave Crummack a Craig Galley v roce 1988 vymysleli hru Infection, kterou dnes známe spíše pod názvem Hexxagōn. Podobně jako v Othellu si hráči vzájemně přebarvují kameny. Nejznámější verzi hry (Hexxagon) zachycuje obrázek.
Zpracování Hexxagōnu pro GNOME se jmenuje prostě hexxagon.
Autorem obrázku šachové figurky v úvodu článku je dracos. Dílo je zveřejněno pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.