Brány Skeldalu
A začneme jedním obrovským restem z minula. Nejedná se o nic menšího než o skvělou dungeonovku z pohledu první osoby Brány Skeldalu. Asi není potřeba příliš zdůrazňovat, že Skeldal patří mezi nejcennější klenoty českých her, u kterých nejeden "pařan" proseděl celou noc a bojoval v temných kobkách se spoustou ručně kreslených příšer a monster, které na hráče (nebo spíš vaši družinu) mohly čekat za každým rohem.
Ano a právě tahle pecka ze staré školy, jejíž první verze se na pultech obchodů objevila už v roce 1998, tedy před deseti lety, se začátkem minulého roku dostala do rukou všem hráčům jako freeware a 15. ledna 2008 byla hra vydána jako open source s licencí GNU GPL. Bohužel na to, abychom si i my, linuxoví hráči, hru zahráli, si budeme muset nějakou chvíli ještě počkat. Freeware verze byla totiž vydána pouze pro Windows a zdrojové kódy také ještě nejsou pro Linux dostupné. Nicméně se podle diskusí zdá, že o překlad pro Linux je docela velký zájem, a tak by se na portování mohlo začít co nejdříve pracovat.
Příběh hry se odehrává na ostrově Rovenland, kde kdysi sídlili bohové a po nich je zde stále koncentrovaná magická síla. Právě proto se zde skupina zlých čarodějů rozhodla otevřít brány do jiného prostoru, odkud by se sem měly dostat hordy nebo dokonce armády nestvůr a všelijaké havěti. Vy jste samozřejmě ti, kteří s tím mají něco udělat, proto se vaše družina vydává do boje proti zlu.
Penumbra: Black Plague
Nativní linuxové adventury, které by za něco stály, byste bezesporu dokázali spočítat na prstech jedné ruky, proto se každý takový přírustek mezi opravdu kvalitní adventury cení zlatem. Právě proto se s vydáním prvního dílu hororové 3D adventury Penumbra: Overture zvedl o tuto hru obrovský zájem. Vývojáři ani nečekali na ohlasy (které byly i tak velmi příznivé) a krátce po vydání prvního dílu už ohlašovali díl druhý, tentokrát nazvaný Penumbra: Black Plague. Jen tak mimochodem, otevřený konec prvního dílu k vydání dvojky jasně směřoval. Nedávno vydaná Black Plague, nebo-li Černý mor, má v zásadě stavět na osvědčené atmosféře a zpracování prvního dílu, ale vydavatel slibuje větší tlak na hororovou část a hlavně tolik zavrhovaná náročnost hry by se nyní měla dočkat zlepšení a celý engine by měl být optimalizován tak, aby při lepší grafice klesla jeho náročnost.
Příběh druhého dílu rovnou navazuje na konec dílu prvního. Vy, hlavní hrdina Philip, se probouzíte po ráně krumpáčem, kterou vám někdo v jedničce uštědřil - máte tedy pořádnou migrénu. Philip je povoláním fyzik a zatímco v jedničce jste se s ním procházeli především v šachtách v dole, nyní se ocitá v bývalé výzkumné stanici v areálu Shelter. K vaší smůle je celá stanice přeplněna infikovanými vědci. Příběh i hra z pohledu první osoby přímo vybízí k "akci", takže si zachovává důraz na příběh a především na adventurní logické prvky, které musíte často řešit pomocí fyzikálních vlastností a zákonů - fyzika je opravdu silnou stránkou hry. Druhý díl by měl být zároveň i dílem posledním, takže další příběh s Philipem se už bohužel konat nebude.
0 A.D
Pokud nám budou přát bohové a hlavně samotní vývojáři hry, tak se snad jednou budeme moct těšit z opravdu jedinečné lahůdky na poli freeware a strategických her. Má jít o jakousi variaci na ságu Ages of Empires, ovšem s mnohem rozsáhlejšími (nabízí se i slovo úžasnými) možnostmi a především propracovanější, detailnější a modernější grafikou. Real-time civilizační strategie 0 A.D. je už poměrně dlouho ve vývoji a není ještě jisté, kdy bude vydána finální verze, ale podle toho, co chtějí vývojáři do hry všechno dostat, to hned tak nebude, i když nedávno zveřejněná videa ze hry už vypadají opravdu k světu. Hra slibuje opravdu hodně jak pro single, tak pro multiplayer, ale na první pohled asi každého zaujme již zmíněná grafika, která je na opravdu vysoké úrovni, a to nejen z pohledu freegames. S vizuální stránkou hry si autoři rozhodně dali (a ještě dají) velkou práci, zacházejí až do takových detailů, jako jsou třeba jednotky v budovách a nebo třeba na lodích, kde obsluhují děla.
Co se týče proklamovaných možností hry, jmenujme například vlastní editor hry, se kterým si hru přizpůsobíte "doslova" k obrazu svému - tvůrci hry dokonce píší o "excelentní modulárnosti", která se ovšem netýká jen samotného editoru, ale celé hry. Dále by hra měla nabízet spoustu modů pro multiplayer, skutečně realistické lodě a námořní bitvy, samovylepšovací jednotky - tedy základní RPG prvky, přesné dodržování historie a skutečné dobové prostředí. Výčet chystaných vlastností hry vydal na celý článek na serveru LinuxGames.cz.
Phun
Poslední větší zajímavostí dnešních novinek je hra Phun. Není to vlastně klasický zástupce her, ale spíš "hříček", navíc s výukovým podtextem. Jedná se o další hříčku, ve které tvoříte 2D objekty s určitými vlastnostmi a pak sledujete fyzikální schopnosti vašeho výtvoru. Myslím, že učitelé fyziky v téhle hře našli opravdu zdatného pomocníka, jak zábavnou formou ukázat fyziku (nejenom) dětem. Je to opravdu zábavné a zajímavé, ale hlavně extrémně návykové, protože hra opravdu poskytuje nepřeberné možnosti, které jsou limitovány jen a jen vaší fantazií.
Projekt je zatím ve fázi beta, ale už teď je plně použitelný. Velmi rychlý vývoj slibuje brzké dokončení a přidávání dalších vlastností. Nejnovější verze jsou vždy dostupné pro 32bitové Windows a samozřejmě Linux, bohužel pro 64bitový Linux je k dispozici jen starší verze a program není opensource (jen freeware), takze si ho nemůžete přeložit sami.
Nové verze
Nové verze her minulý měsíc opravdu sršely, takže tady je výběr těch nejzajímavějších. Urban Terror, konverze Quake 3 na akční střílečku typu Couter Strike, se dočkala verze 4.1, přibyly především nové mapy a možnosti, ale byly opraveny i některé chyby. Skvělou zprávou pro RPG nadšence je, že vyšla další verze GemRB: The Infinity Engine Clone, což je program, který vám umožní spouštět hry od Bioware jako např. Baldurs Gate nebo Planescape Torment, jde vlastně o open-source implementaci originálního enginu, v nové verzi 0.3.0 přibylo spoustu vylepšní a především opravy chyb.
Na své si přijdou i přívrženci strategií, protože open source realtime strategie Glest je od své 3. verze ve velmi aktivním vývoji a poslední verze 3.1.1 toho přináší opravdu hodně, včetně dalšího vylepšení multiplayeru, který ve verzi 2 úplně chyběl. Komerční hra Dominions 3: The Awakening se může pochlubit novým patchem v3.14, který kromě jiného opravuje problémy s vysokým rozlišením a přidává příkazy pro modding. Drobných oprav se dočkala i 3D hopsačko-střílečka na Quake 3 enginu World of Padman ve verzi 1.2.
Dále vyšel Dirk Dashing: Secret Agent v1.05, Stendhal v0.67, Globulation 2 v0.9.2, FreeLords v0.0.2, FreeRa v0.47, Java Classic RPG Framework and Game SVN20080224, OpenLieroX v0.57 beta4, Battles Of Antargis v0.2.1.5, Jagged Alliance 2 - Stracciatella v0.8 a X-Moto v0.4.1.
Auriferous
Klonů a her podobných světoznámému Lode Runner je opravdu hodně a Auriferous patří mezi ty povedenější z nich. Proto je dnes mým tipem na to, co si zahrát.
Koncepce hry je jednoduchá, hraje se vždy na jedné obrazovce a hráč má za úkol posbírat všechno zlato, které v aktuálním levelu je. Aby to nebylo tak jednoduché, bránit vám v tom budou temné postavy zahalené v kápích, které, i když neoplývají zrovna vysokou inteligencí, vám dokáží hru pěkně zavařit. Jedinou obranou proti vašim protivníkům je možnost vymazaní kusu země napravo a nebo nalevo od vás, čímž vznikne díra, do které "kapucín" spadne, a vy můžete po jeho hlavě klidně přeběhnout a pokračovat dál ve hře. Jen dejte pozor a nespoléhejte na to, že kapucín bude v jámě na věky, nebude to trvat dlouho a bude vás opět otravovat. Pokud byste i přesto nezvládali nepřátelům odolávat, máte možnost to zkusit i ve dvou na jednom počítači.
Hra už je poněkud staršího data a k jejímu spuštění, případně úspěšnému přeložení, budete potřebovat knihovny ClanLib verze 0.6. Asi nejjednodušší to budou mít uživatelé distribuce Fedora (je jedno jaké verze), protože ti hru naleznou v oficiálních repozitářích, a to pro 32- i 64bitovou platformu.
Doufám, že jste i dnes našli v článku něco zajímavého. Těším se zase za měsíc. Už teď vím, že i na příště bude materiálu ke zpracování dost :-).