Open Quartz
Vyznavače 3D stříleček viděných z pohledu hráče jistě potěší Open Quartz, jejíž hlavní kouzlo vynikne především při síťové hře.
Jen málokterý hráč nikdy neslyšel o legendární FPS Quake. Zdrojové kódy tohoto úspěšného titulu byly v roce 1999 zveřejněny pod GPL licencí a hodně lidí využilo její základ pro tvorbu nových her. Krátce poté spatřil světlo světa projekt QuakeForge, vylepšený engine původního Quaka. Objevila se však také nová potřeba: vyrobit herní data. Tohoto úkolu se chopil stejný tým a dal tak vzniknout projektu Open Quartz.
Další motivací projektu je ulehčení práce tvůrcům her: Každý, kdo by chtěl vyvíjet vlastní hru tohoto typu, může Open Quartz použít jako základ, nesmí však svůj výtvor šířit s jinou licencí, než je GPL.
Hru lze stáhnout z webových stránek projektu. Dále je zde možné získat další data ke hře, která kromě pestrých map obsahují konfigurační soubor obsahující například běžné klávesové zkratky. Pro spuštění Open Quartz je třeba rozbalit archiv a v adresáři hry napsat ./openquartz-glx.
Po startu zbývá opustit konzolový režim a aktivovat herní menu pomocí klávesy [Esc]. Poté, co si upravíte nastavení k obrazu svému, může začít krvavá akce. Režim jednoho hráče slouží pouze jako trénink, který vám pomůže pochopit základní principy hry. Ty se vůbec neliší od většiny FPS – myš slouží k aktivaci střelby a změně směru pohybu, jež lze vyvolat například pomocí šipek. Pomocí klávesy [c] lze změnit pohled a dívat se tak na hráčem ovládanou postavu zezadu. Své dovednosti můžete zdokonalit na malém prostoru proti podivným monstrům ve třech stupních obtížnosti.
Chcete-li získat nesmrtelnost, musíte nejprve povolit cheaty. V konzolovém režimu napište sv_cheats 1, restartujte právě hranou úroveň (příkazem restart) a jednoduše zadejte god.
Pokud nejste zrovna přesní střelci, můžete si pomoci prostředním tlačítkem myši (případně stiskem kolečka), které zajistí přiblížení. Tato pomůcka poslouží především k ničení více vzdálených cílů.
O mnoho zajímavější je multiplayer režim. Samozřejmostí je také možnost hry přes Internet. Pokud však nenajdete lidi ochotné ke hře, nezoufejte. Hra nabízí vytvoření tzv. botů, tj. nepřátel s umělou inteligencí. Stačí vyvolat konzolový režim (klávesou pod [Esc]) a napsat impulse 101.
Jako v každé správné střílečce nechybí bohatý arzenál zbraní: Bránit se a útočit můžete prostřednictvím nože, pistole, brokovnice, samopalu nebo například ničivého raketometu. Souboje se odehrávají v nejrůznějších místnostech a krajinách, nechybí ani rozličné překážky či teleporty a výtahy.
Open Quartz je z grafického hlediska na docela dobré úrovni, i když spousta detailů by si zasloužila mnohem větší pozornost. Ve hře prakticky chybí propracované světelné efekty a celkově působí grafika poněkud hranatě. Největším mínusem je zpracování pohybu nepřátelských postav.
Na druhou stranu je třeba brát v potaz, že velikost hry je malá (přibližně 9MB) a veškeré technické nedokonalosti jsou vyváženy slušnou dávkou zábavy. Někteří z vás možná ocení možnost hrát originální mapy a módy z původního Quaka.
Kdybych měl srovnávat hratelnost Open Quartz s dříve recenzovaným titulem Cube, zvítězila by o chlup druhá zmiňovaná hra. Těžko bych však o tom přesvědčoval příznivce klasického Quaka.
Pathological
Pathological je logická hříčka značně inspirovaná starší hrou Logical, kterou budou znát především „amigoví“ nadšenci. Ve hře se to doslova hemží barevnými kuličkami a vaším úkolem je bude patřičně usměrňovat.
Zásobník v pravé části obrazovky postupně chrlí jednotlivé kuličky do pravoúhlé sítě chodeb. Tyto chodby ústí do speciálních kotoučů, z nichž každý obsahuje právě čtyři důlky. Ve většině úrovní platí jednoduché pravidlo: Ve chvíli, kdy rošt obsahuje čtyři stejně zbarvené kuličky, ztmavne. Jakmile jsou všechny tyto kotouče tmavé, postupujete do dalšího kola.
V některých úrovních je nutné kotouče naplnit podle specifikované kombinace barev, jež se může během hry obměňovat.
Otázkou tedy zůstává, jak ovlivňovat směr koulí. Princip je velmi jednoduchý, děje se tak prostřednictvím zmiňovaných roštů, jimiž otáčíte pomocí pravého tlačítka myši. Levé tlačítko slouží k vypouštění koulí ven.
Jestliže patříte mezi lidi, kteří si rádi upravují jednotlivé levely, pak vás určitě potěší možnost editace prostřednictvím textového editoru. Všechna kola jsou uložena v jednou souboru /circuits/all-boards v adresáři hry, stačí si nastudovat krátký návod v podobě komentářů na jeho začátku.
Barvoslepým uživatelům jistě přijde vhod přepínač -cb, jenž zajistí, že koule budou rozlišeny i pomocí čísel.
Všechno by to bylo docela snadné, kdyby nám náš cíl neztěžovalo hned několik nepříjemných faktorů. Prvním z nich jsou časové limity, které jsou především ve vyšších úrovních šibeniční.
Dále se ve hře vyskytují například teleporty, které jsou záludné především v hojnějším počtu. Dalším druhem překážky, se kterou je třeba počítat, je přepínač, který se vyskytuje na křižovatkách. V okamžiku, kdy se do něj kulička dostane, přepne svůj stav určující její směr.
Mezi zajímavé prvky patří také obarvovače, filtry propouštějící určitou barvu, či ničící drtiče. Cílem hry je tyto překážky využít ve svůj prospěch.
Grafické zpracování je decentní, avšak pěkné. Zejména barevnost kuliček působí optimisticky a mile, hudba a zvuky jsou přijatelné. Velkou výhodou Pathological je hardwarová nenáročnost. Starším bratříčkem Pathological je principiálně identická hra XLogical, jejíž grafika se více podobá původnímu Logical.
Pathological procvičí váš postřeh a schopnost rychle se rozhodovat. Je vhodný i pro děti. Ale pozor! Jedná se o návykovou záležitost a při dlouhodobějším hraní se může stát, že se vám o barevných kuličkách bude i zdát.