Setkáte se zde s přibližně dvaceti modely nepřátelských plavidel, několika protiponorkovými zbraněmi a v budoucích verzích i s několika letadly. Na výběr máte sedm různých ponorek a v závislosti na této volbě některé z osmi typů torpéd. Samozřejmě každý objekt disponuje svým vlastním unikátním fyzikálním modelem. Můžete si dále zvolit různé denní a noční doby, velikost lodního konvoje, rozsah ozbrojené doprovodné eskorty... Rozhodnout se můžete i pro některé z historických vymezení, která časově reflektují počáteční zálibu Wehrmachtu v těžkých bitevních lodí jako Bismarck a Tirpitz, nástup a zlatý věk ponorek, rozmach spojeneckých protiponorkových taktik a zbraní, ztrátu základen v Biskajském zálivu a pád Kriegsmarine.
Obsah hry
Celkově se jedná o tématicky omezenou hru středního rozsahu, která svou komplexností nesnese srovnání s „dospělými“ velkými simulátory jako FlightGear. O představovaném Danger deep bych měl spíše hovořit přesněji jako o trenažéru používání torpéd na německých uboatech, proto pro jistotu netradičně začnu negativním vymezením produktu.
-
Není komplexním simulátorem námořní plavby. Zapomeňte na složité navigační úkoly, různé stavy povětří (bouře, mlha...) nebo specifika severního Atlantiku ve velmi vysokých zeměpisných šířkách. Na lodích nejsou vyvěšovány různé signální vlajky...
-
Danger from the deep se primárně nesoustředí na extrémní realistickou grafiku. Nepočítejte s precizním modelem pobřeží a pevniny, detailním vykreslení ptáků, trosek po potopených lodích a unikající nafty... Vzhledem k celkovému zaměření se mi grafické ztvárnění v Danger from the deep jeví jako více než dostatečná. Výsledný příznivý estetický dojem plyne především z kvalitního vizuálního podání mořské hladiny.
-
Není vyčerpávajícím shrnutím tématu bojového nasazení ponorek. Hra cílí pouze na torpédování plavidel. Chybí tak mimo jiné nácvik boje proti nepřátelským ponorkám (např. sovětské Štiky), vysazování osob na nepřátelské území...
-
Není strategickou, logickou ani multiplayerovou hrou.
Hra osloví převážně zájemce o vojenství a vojenskou historii, kterým zprostředkuje nové poznatky. Dále svým realistickým zpracováním pravděpodobně zaujme příznivce herního žánru simulátorů. Spád hry nelze označit jako akční, přesto se u hry nebudete nudit. Při zdlouhavých přibližovacích manévrech lze čas ve hře dočasně zrychlovat.
Výřez panoramatu ze screenshotu pořízeného při hře
Základní informace
Simulátor Danger deep se bohužel nachází v rané vývojové verzi 0.3.0. Ze Subversion repozitáře si lze stáhnout aktuální práce na 0.4.0. Vývoj bohužel probíhá velmi pomalu a dokončení nelze očekávat dříve než za několik let a vnucuje se i obava, že tento zajímavý simulátor skončí jako abandonware. Přesto v současném stavu běží hra bezchybně a je velmi dobře použitelná. Zatím neimplementovaná funkcionalita (např. některé funkce sonaru, podpora letectva) se mi jeví jako vcelku okrajová.
Hra je oficiálně dostupná pro Windows, FreeBSD a samozřejmě Linux. Ke stažení oficiální stránky přichystaly univerzální binární instalátor anebo balíček pro distribuci Debian. Podle kreditů ve hře existují i oficiální balíčky pro distribuce openSUSE a Mandriva Linux. Danger from the deep jako celek chrání svobodná GNU/GPL licence. Použitá grafika, 3D modely a zvuky jsou uvolněny i pod jinými licencemi.
Obrazovky F11 a F12 se týkají torpédování
Běh aplikace vyžaduje minimálně paměť 256 MB, procesor 1 GHz a grafickou kartu kompatibilní s OpenGL 1.5. Doporučená sestava má mít alespoň 512 MB. V příštích verzích bude požadována kompatibilita se standardem OpenGL 2.0. Bez jakýchkoli potíží jsem hru pokusně nasadil na postarší kancelářskou sestavu svými parametry blízkou minimální doporučované specifikaci. Samozřejmě záleží i na volbě operačního systému, který nezřídka svými požadavky převyšuje nároky Danger deepu.
Před vlastním hraním doporučuji detailně si prostudovat uživatelský manuál a vytisknout informace o ovládání. Věnujte pozornost především rozložení a významu ciferníků, protože ve hře jsou stylově popsány pouze v němčině. Není úplně od věci si prolétnout i dokument Torpedo reference. Obě PDF si můžete stáhnout z oficiálních stránek. Ze začátku bych rozhodně doporučoval cvičně zvolit velký konvoj bez ozbrojeného doprovodu.
Pohled dalekohledem v různých denních dobách
Ovládání je logické a intuitivní. Primárně se pochopitelně používá klávesnice, ale lze ji značně suplovat i myší. Ponorka je rozdělena na několik stanovišť „obrazovek“, mezi kterými se přepíná stiskem příslušné funkční klávesy. Tyto obrazovky v řadě od F1 do F12 jsou kontrolní deskou například s ukazatelem výkonu motoru, nastavení kormidel atd., dále pohled periskopem, dalekohled, pohled z můstku, mapa se zakreslenými plavidly a dalšími údaji, manipulace s torpédy a torpédomety, informace o poškození ponorky, kajuta kapitána ponorky, sonar, volný pohled na ponorku z vnějšku, TDC (torpedo data computer), nastavení torpéd. Dostupnost některých obrazovek závisí na okolnostech jako vynoření a hloubka ponoření. V budoucích verzích se dočkáme plné implementace různých sonarů (GHG, KDB, BG). Kajuta kapitána obsahuje jen lodní deník se seznamem vašich vyznamenání a není důležitá.
Známá protiponorková zbraň ježek, zdroj Wikipedia
Co se mi nelíbilo?
Hře bych vytkl především:
-
Bohužel instalace se provádí jen „globálně“, pod běžným uživatelem kvůli omezeným právům nelze spustit a nezbývá než spuštění pod rootem. Binární instalátor korektně provedl instalaci, ale již jsem nenašel možnost pro odinstalování.
-
Za hlavní nedostatek považuji nedostatečné zpracování různých nepříznivých podmínek na moři. Což hráče ochuzuje třeba o situace, kdy pro nízkou viditelnost nedokáže s jistotou rozhodnout, zda jsou přítomna nepřátelská plavidla. Nízká obtížnost rozeznávání plavidel s pomocí periskopu, dalekohledu a pohledu z můstku mě nedokázala uspokojit.
-
Autoři nesporně problematice hluboce rozumí. Mrzí mě, že hra neseznamuje více se skutečnými událostmi, organizační a velitelskou strukturou a různými dobovými reáliemi.
-
Zvuky ve hře mi připadaly příliš nevýrazné. Rozhodně bych ocenil zvýraznění atmosféry interiéru ponorky více „ruchy“ a ráznými rozkazy kapitána. Překvapil mě hudební doprovod v angličtině. Spíše bych očekával dobové německé hity od interpretů jako Sarah Leanderová nebo decentní podkreslení wagnerovskými motivy.
-
Našinec dostává sice na výběr český překlad, ale při jeho použití se nezobrazí žádná písmena s českými diakritickými znaménky (háček, čárka, kroužek).
Zábava na několik desítek hodin
Celkově však hru hodnotím jako kvalitní simulátor. Chování torpéd a fyzika ponorky mi připadá důvěryhodná a věřím, že simulace je realistická. Ani interakce mezi ponorkou a prostředím autoři nezanedbali. Ponorka se houpe na hladině, po namočení periskopu se obraz rozostří... Počítačem řízená plavidla se nechovají vysloveně nesmyslně. Pravděpodobně u Danger deepu nestrávíte dlouhé zimní večery precizováním jednotlivých taktických manévrů. Hra však dokáže zaujmout a zabavit v řádu jedné až desítek hodin.