Legenda žije
Že klasická série her X-COM ovlivnila celou řadu počítačových hráčů, snad netřeba zmiňovat. Je to určitě dáno silnou atmosférou hry samotné, ve které se kombinují stavitelské a plánovací prvky se strategií a taktikou spojenou s bojem v první linii. Díky tomu vznikla celá řada her série X-COM a řada dalších klonů této hry více či méně se držících originální hry z roku 1993. Jen tak mezi námi a pokud počítám dobře, tak ani legendární Doom se nedočkal tolika svých klonů jako právě řada X-COM.
Hra UFO: Alien Invasion (zkráceně UFO:AI) navazuje na populární sérii z devadesátých let, což jí na jedné straně přidává na popularitě, na straně druhé ji však zavazuje k fanouškům této série zvyklým na předchozí verze. Její obrovskou výhodou je otevřený zdrojový kód, který jí předurčuje dlouhou životnost a různá vylepšení ze strany fanoušků a programátorů podílejících se na jejím vývoji.
Hra je přeložena do asi dvaceti jazyků včetně češtiny. Překlad do češtiny není ještě kompletní, ale většina už je hotová.
UFO:AI je postavena na upravené verzi stroje Quake2 (tento stroj není nutno samostatně instalovat) a díky tomu podporuje grafiku OpenGL a řadu speciálních efektů, o kterých jsme si mohli nechat před deseti lety jenom zdát; ale to byla jiná doba. Jednoduše řečeno, hra přichází v novém kabátku s novými efekty, grafikou, hudbou i vylepšeným způsobem ovládání, animacemi, umělou inteligencí a řadou dalších voleb. Základ ovšem zůstal stejný jako v první verzi od X-COM.
Hra UFO:AI je multiplatformní, fungovat vám bude v Linuxu, ve Windows i na počítačích Apple. Stáhněte si ji.
Srovnání se staršími verzemi
Ve hře samotné se prolínají dvě části: pohled na zeměkouli a vlastní boj s nepřítelem. V prvním případě, při pohledu na zeměkouli, sledujete aktivitu UFO, stavíte své základny, rozšiřujete jejich vybavení, najímáte vojáky, dělníky, vědce a nově i lékaře pro léčení raněných vojáků, plánujete vojenské akce, výrobu, výzkum a takhle bych mohl ještě chvíli pokračovat dál.
Ve druhém módu pak bojujete s nepřítelem. Boj přitom probíhá formou tahové strategie, kdy ovládáte skupinu vojáků, ve které má každý voják určitý čas a záleží jen na vás, co s ním v daném tahu provedete - zda ho přesunete na jinou pozici, necháte ho v odstřelovacím módu/opětování palby na nepřítele, nebo to celé zkombinujete dohromady.
Zatímco dříve bylo nutné počítat s dostupným časem a ponechat vojákovi čas potřebný pro opětování palby, nyní stačí zapnout mód opětování/ostřelování nepřítele - jedna střela, nebo více střel, a čas k tomu potřebný se odečte automaticky předem.
V původní sérii X-COM jste mohli i částečně ovládat loď (bitevní stíhačku) v okamžiku, kdy útočí na mimozemský koráb. To není v této verzi možné, a tak jediné, co nastavujete, je, který letoun proti vesmírnému korábu mimozemšťanů vzlétne; zbytek je na automatice. Novinkou je ovšem možnost poslat na nepřítele lodí hned více (jednoduše vyberte nepřítele znovu a zadejte další z vašich dostupných lodí) a tím poměrně snadno získat taktickou výhodu.
Výsadek vojáků v místě přistání UFO
Mise
Kromě doků pro pozemské lodě můžete stavět také doky pro lodě mimozemšťanů. Těch se můžete zmocnit při pozemních misích. Pokud je nechcete, není problém koráb prodat jednomu ze států, který vám za něj velmi rád zaplatí.
Oproti předchozím verzím musím ocenit vysokou variabilitu misí. Nejen, že se ocitnete na místě havárie UFO, budete chránit obyvatele před výsadkem mimozemšťanů (zastrašování obyvatelstva mimozemšťany), ale přitom se podíváte hned na několik míst různých svoji rozlohou i rozmanitostí terénu (městská zástavba, osamocené domy, doly, přehrada, příroda, atd.). Po určité době přitom zřejmě narazíte na opakování map stejně jako v původní verzi, bude to však trvat mnohem a mnohem déle (během dvou dnů hraní hry jsem neviděl stejnou mapu).
V případě mise týkající se zajištění místa havárie UFO (likvidace nepřátel, zajištění trosek UFO a mimozemských technologií) můžete stále použít tlačítko pro "Automatické splnění mise". Mise je poté vyhodnocena (český překlad není hotov) a vy ji nemusíte absolvovat sami.
Zbraně
Konečně zmiňme ještě dostupné zbraně. Tady se autoři docela vyřádili, a tak nejen že ve hře najdete obvyklou sadu běžných zbraní (odstřelovací puška, brokovnice, samopal, kulomet, granáty, pistole, nože, atd.), ale postupem času vyvinete i různé laserové zbraně lišící se především svou velikostí a silou. Kromě toho, a jakmile vám to umožní výzkum, budete moci používat i zbraně mimozemšťanů. To oceníte v situaci, kdy vám dojdou náboje a nezbude vám nic jiného, než sebrat zbraň mrtvému nepříteli.
Pohled na lidskou posádku lodi a její vybavení
Zbraní je opravdu dostatek a krom toho má každá ze zbraní hned několik možností útoku - zamíření na hlavu (vyžaduje spoustu času), střelbu od boku, střelbu v několika dávkách, atd. V případě plamenometu, který je neocenitelný především při boji zblízka či krytí vstupních dveří, to jsou pak různé intenzity plamene, co se týká jeho síly i pokrytí oblasti.
Např. takový granát můžete nejen házet, ale také kutálet po zemi (např. když chcete, aby přesně zasáhl danou oblast a hodem se neodrazil od stropu či jiné překážky v cestě).
Hra po síti
Jestliže patříte mezi příznivce online her, pak vás ani tady UFO:AI nezklame. Hru můžete hrát po místní síti LAN, ale i po internetu. Přitom jeden hráč ovládá mimozemšťany a druhý pak lidi. Opravdovou lahůdkou je možnost vést bitvu mezi až šesti hráči navzájem (tři hráči na každé straně).
Ovládání vojáků
Ovládání hry v obou dostupných módech není zas tak složité, vyžaduje však určitý čas potřebný pro sžití se s dostupnými nabídkami a vůbec s tím, co vše můžete vlastně dělat. Voleb je velká spousta, a tak vám ze začátku nezbude nic jiného, než se podívat na tlačítko Jak hrát, které se nachází v hlavním menu hry. Abyste měli tuto situaci trochu ulehčenou, pojďme se podívat alespoň na následující obrazovky. Pro jednoduchost jsem významná místa označil čísly.
Okno Pohled na zeměkouli
Nahoře se se nachází informační panel s aktuálním datem.
- Obálka, která vám rozevře příchozí poštu - návrhy výzkumu, nové poznatky, atd.
- Oblast, kde nastavujete, jak rychle utíká čas, vedle pak je aktuální finanční zůstatek.
- Tlačítko pro návrat do hlavní nabídky hry (uložení/načtení/konec hry a nastavení grafiky a zvuků).
- Rozbalení informačního okénka (co se kde stalo, postavilo, vyzkoumalo, atd.).
- Ovládací panel pro pohyb na mapě.
- Okno s informacemi (např. o typu mise a mimozemské lodě), nad ním se nacházejí tři skryté záložky pro přechod na statistiku (oblíbenost/úspěšnost vašeho počínání, ufopedii (pro prohlížení technologií, zbraní, atd.) a konečně záložku pro vybudování nové základny.
Ve hře jste hodnoceni za své úspěchy (neúspěchy) formou finanční hotovosti, kterou vám jsou ochotny poskytnout zobrazené státy (svazy republik) za svoji ochranu před mimozemšťany. Pokud budete dělat svoji práci špatně, peníze nedostanete a hra pro vás neskončí dobře.
Zpočátku vám bude stačit základna jedna, pro rychlejší výzkum, vývoj, uskladnění technologií, lodí a zbraní a také pro lepší dostupnost lodí budete postupem času potřebovat další základny. Požadavky na vás kladené tedy porostou, a proto bude třeba stále víc a víc místa.
Na mapě si také povšimněte, že jsou vidět dvě lidské základny. Podobně se vám bude na mapě zobrazovat místo přistání UFO či nepřátelský letoun. Kliknutím na základnu přejdete na pohled na základnu.
Okno Pohled na základnu
V menu vpravo se nacházejí tyto možnosti:
- Budovy
- Po kliknutí na tlačítko vyberte budovu a umístěte ji do volného místa na mapě základny.
- Letoun
- Hned na začátku hry si tady vybavte útočné letouny požadovanými zbraněmi (kulomety, střelami, přídavnými nádržemi s palivem, atd), také se zde nastavuje posádka výsadkové lodi a její vybavení.
- Nákup/Prodej
- Tady koupíte nejen letouny, ale i potřebné vybavení a zbraně. Máte-li něčeho nadbytek, můžete to také prodávat.
- Přeprava
- Přeprava materiálu a osob mezi základnami, ze začátku nebude třeba.
- Výzkum
- Zde nastavte cíl zkoumání vašich vědců. Pro výzkum je potřeba najmout vědce a postavit laboratoře (laboratoř má omezenou kapacitu).
- Výroba
- Kromě vědců máte také dělníky, kteří vyrobí nové typy zbraní a dalšího vybavení, jimž pak můžete vybavit své vojáky i lodě.
- Najmout zaměstnance
- Zde se najímají vojáci, vědci, dělníci i ošetřovatelé.
- Cizácké cely
- Živí i mrtví nepřátelé jsou umístěni právě do těchto cel a kontejnerů.
- Nemocnice
- Pokud je během boje některý z vojáků zraněn, objeví se vám právě v nemocnici, zde na něj klikněte a zahajte jeho léčení. V nemocnici můžete vojákům přidávat také implantáty.
Pro návrat na pohled na zeměkouli slouží ikona zeměkoule vpravo nahoře na obrázku.
Pohled na boj
- Číslice nahoře označují členy týmu, kliknutím na číslo přejdete na vojáka.
- Číslo 5 mi signalizuje, že členové týmu vidí celkem pět nepřátel, opětovným kliknutím na číslici můžete spatřené mimozemšťany procházet.
- Tlačítko pro ukončení tahu, po jeho stisknutí budou na tahu mimozemšťané.
- Tlačítko pro nastavení, najdete zde také tlačítko pro opakování mise.
- Tlačítko pro zobrazení stavu vojáka a jeho schopností.
- Tlačítko pro zobrazení inventáře vojáka, tady např. můžete vyndat z opasku granát a umístit ho vojákovi do volné ruky. Pozor, některé zbraně se ovládají oběma rukama, a tak je nutno mít druhou ruku volnou! Také můžete sebrat předměty, na kterých voják stojí.
- Informační panel se stavem zdraví a dostupným časem.
- Opětování palby - možnosti jsou: bez opětování, jedna nebo více střel. Nejde použít u všech typů zbraní (např. u raketometů není možno palbu opětovat).
- Zakleknutí/postavení vojáka. V kleku (při plížení) voják ujde mnohem méně, než když se postaví.
- Tlačítko pro výběr typu útoku zbraně zobrazené vlevo, po jeho zvolení stačí kliknout na nepřítele. Zároveň se vám bude zobrazovat pravděpodobnost úspěchu tohoto útoku spolu s dosahem zbraně (užitečné např. u granátometu).
- Informační okno s počtem střel v zásobníku zbraně, vpravo je tlačítko pro dobití zbraně. Někdy (z časových důvodů) je nutno nejprve zásobník vyndat např. z batohu do ruky a pak teprve provést dobití zbraně.
- Číslice vlevo označují počet úrovní terénu dostupných v dané mapě, kliknutím na dané číslo se dostanete do dané úrovně - např. sklep, přízemí, první patro, druhé patro, atd.
Misi není možno ukládat. Pokud vám její výsledek nevyhovuje, nezbývá vám nic jiného, než ji zopakovat. Rozmístění nepřátel je přitom pokaždé jiné.
Pro otočení mapy můžete používat tlačítka [a] a [d], přiblížení/oddálení pohledu vám přitom zajistí klasicky kolečko myši. Pro zobrazení vyšší nebo nižší úrovně mapy pak tlačítka [w] a [s]. Písmeno [x] přepíná volby opětování střelby. Konečně pro ukončení tahu slouží [e].
Končí v jiné dimenzi
Stejně jako původní hra, ani UFO:AI nepatří mezi hry, které byste dohráli během jednoho večera. Spolu s její vysokou návykovostí, kvalitními grafickými, zvukovými a hudebními efekty, které zapříčiní nejeden šok v okamžiku, kdy se před vámi zjeví mimozemšťan, bych dokonce hru zařadil mezi vysoce návykové, a tak pro řadu lidí přímo běžnému životu nebezpečné hry. Proto pozor, hrajete na vlastní nebezpečí.
Vlastně ani nevím, jak hra končí, hraju ji rád, ale protože nejsem pánem svého času, pocit úplného vítězství nad nepřítelem jsem ještě nezažil, snad to bude už brzy.