Linux E X P R E S

Facebook

Geometrické obrazce v OpenOffice.org Draw

ooo.png

V konferenci uživatelů kancelářského balíku OpenOffice.org jsem narazil na dotaz, jakým způsobem je možné v modulu Draw kreslit geometrické obrazce. Logicky vás napadne, že přece čtverce, obdélníky, kružnice či různé křivky můžete kreslit pomocí vestavěného nástroje Kreslící funkce. Ano je to možnost. Ale chtělo by to něco víc. Vždyť už třeba jen taková jednoduchá pěticípá hvězda. Jak tu vyrobit?


Začal jsem prohledávat oficiální stránky www.openoffice.org a brzy jsem narazil na člověka jménem Danny Brewer. Existuje totiž rozsáhlý projekt, který vám může vytrhnout trn z paty. Když jsem se ve svých programátorských začátcích v osmdesátých létech minulého století učil programovat, používal jsem k tomu mimo jiné i jazyk s názvem Logo, také známý jako "Želví grafika". Princip byl založen na řízení želvy, která za sebou zanechává nebo nezanechává stopu. A právě želví grafiku se Danny rozhodl použít pro kreslení geometrických obrazců v OpenOffice.org Draw. Vytvořil sadu maker, která je jakousi implementací dávného programovacího jazyka Logo (z počátku 60. let 20. století).

Vytvořil výukový dokument a nazval jej "Turtle Graphics Tutorial". Najdete jej na adrese http://sourceforge.net/projects/ooomacros/. Když si dokument stáhnete, máte v ruce mocný nástroj na kreslení téměř čehokoliv. Pokud jste dobří v matematice a funkce sinus a cosinus vám nedělají problém, můžete přestat číst a ponořit se do studia jazyka. I já jsem se nejdřív začal prokousávat a zjistil, že je to moc složité na to, co potřebuji vytvořit. Naštěstí jsem hledal dál a objevil ještě jiný výtvor pana Brewera. Na stejné stránce kde je Turtle Graphics Tutorial najdete také dokument s názvem "Danny's Draw Power Tools". To je přesně to, co jsem hledal.

ilustrace 1

Jedná se o dokument vytvořený v OpenOffice.org Draw na základě maker obsažených v Turtle Graphics Tutorial. Po otevření se objeví jakési rozhraní (nutno říci, že značně spartánské a nečeské, ale nic vám nebrání jej přeložit a podělit se o něj s ostatními), kterým je možno s využitím již zmiňovaných maker a přitom bez znalosti programování, kreslit geometrické obrazce. Konkrétně zde najdete hvězdy a mnohoúhelníky (Star/Polygon), hvězdicové obrysy (Star Outline), "květinky" (Flower Gears), barevné terče v podobě kola (Color Wheel), šachovnice (Squares/Checkboards), Pravítka (Rulers), stupnice a ciferníky (Dials, Gauges, Clocks) a kalendáře (Calendars).

Vezměme to pěkně popořádku. Jednoduše si vyberete obrazec, který chcete kreslit a stisknete příslušné tlačítko. Objeví se okno pro nastavování parametrů, stačí zadat parametry a pak už jen kliknout na Create. Je vytvořen nový dokument OpenOffice.org Draw a v něm je vytvořený obrazec. Buď jej v novém dokumentu necháte, nebo si jej zkopírujete jinam. Někdy je zapotřebí vytvořený dokument seskupit do jednoho celku, protože se chová jak shluk několika dalších geometrických obrazů. To je asi jediná potíž, se kterou se můžete setkat. Teď se podíváme na jednotlivé obrazce.

ilustrace 2

Začneme kreslením hvězd a mnohoúhelníků. Důležitým parametrem je množství stran mnohoúhelníku nebo hvězdy (Number of polygon sides). Také si můžete vybrat, zda se uvnitř tohoto obrazce bude kreslit ještě další (Draw star inside of polygon) a kolik bude mít vrcholů. Nejjednodušší je použít výchozí parametry a metodou pokusů a omylů nakreslit to, co chceme.

Poněkud lépe na tom budete při kreslení hvězdicových obrysů. Můžete zadat množství cípů (Number of points on star), úhel mezi jednotlivými cípy (Inner point radius fraction). Jistou zajímavostí je možnost nastavit změnu barvy při dosažení vrcholu. Zvláště vícecípé hvězdy vypadají efektně. Pokud tedy chcete nakreslit klasickou pěticípou hvězdu, zadejte první parametr 5 a druhý 0,45.

Asi tak ve čtvrté třídě jsem byl naprosto okouzlen jednou mechanickou hrou. Bylo to dávno před nějakými počítači, maximálně jsme mohli hrát ruské digi hry. Když jste otevřeli krabici, vypadla na vás různá kolečka a elipsy se zubatým okrajem a se spoustou dírek uvnitř. Pak už jen stačilo vzít tužku, papír a vložit hrot do jedné z dírek a točit kolem nějakého kolečka. Tento pravidelný pohyb tužky po papíře vytvářel fantastické obrazce neboli to, co teď nazývám kytičkou. Marně pátrám v paměti, jak se ta hra jmenovala, až pak jsem na Internetu zjistil, že se tomu říkalo Spirograf (anglicky Spirograph). Každopádně možnosti nastavení pro kreslení těchto obrazců jsou opravdu široké a skutečně jedině podrobným vyzkoušením různých kombinací parametrů přijdete na to, který parametr co a jak ovlivňuje. Mechanická varianta mě dokázala zabavit na celé hodiny a podobně jsem si vyhrál i s její elektronickou podobou. Odkaz na zmiňovanou hru najdete i v dialogu pro zadávání parametrů. Parametry se totiž zadávají dle počtu zoubků na obvodu kolečka nebo prstence. Zajímavé je jistě i nastavení barevnosti celého výtvoru, duhové přechody jsou opravdu úchvatné.

ilustrace 3

Velmi užitečná je možnost kreslit šachovnice. Zadejte množství čtverců zleva doprava (Squares accross) na 8, množství čtverců shora dolů (Squares down) také 8, množství unikátních barev (Number of alternating colors) nastavte na 2, přepněte vyjádření barev do RGB kliknutím na RGB a do prvního řádku zadejte postupně pro R,G a B hodnotu 0 (černá barva), do druhého řádku zadejte zase samé 255 (bílá barva). Klikněte na Create a šachovnice je hotová.

Dostáváme se ke kreslení ne přímo geometrických obrazců, ale pravítek. Dialog zobrazíte kliknutím na Rulers. V Number of major ruler divisions (Množství jednotek) můžete zadat délku vašeho pravítka, Length of each major division zase nastavuje, jak bude jeden úsek dlouhý a konečně Length of major ticks marks určuje, jak dlouhá bude čára značící jednu jednotku. V části Ruler orientation můžete určit, zda budete kreslit pravítko horizontální nebo vertikální. Po stisku Create se pravítko objeví.

Předposlední volbou je kreslení ciferníků nebo různých stupnic apod. Start angle určuje počáteční bod ve stupních vzhledem k hodnotě 9 na hodinách. Když zadáte 0, bude se kreslit od pozice čísla 9 na hodinách. Dalším parametrem je určení úhlu, který se má vykreslit. Pokud chcete celý ciferník, zadejte zde 360. Number of major dial division určuje množství dílků, na které bude stupnice rozdělena, pro ciferník zadejte 12. Po nastavení dalších vlastností, které zde nebudu zdlouhavě popisovat, získáte ciferník snadno a rychle.

Poslední volbu pro kreslení kalendářů jsem nemohl vyzkoušet, protože mi makro oznamovalo, že v kódu je syntaktická chyba. Patrně to vypadá na nějaké volání neexistujícího objektu. Existuje snad řešení v podobě vymazání řádku s chybou, ale nezkoušel jsem tuto úpravu. Můžete to vyzkoušet sami. I tak je tento dokument opravdu silnou zbraní pro všechny uživatele OpenOffice.org Draw, jehož funkčnost značně rozšiřuje.

Práce s vygenerovaným objektem už je pak opravdu velmi jednoduchá, protože po nakopírování do vlastního dokumentu se objekt chová, jako kdyby byl nakreslen rukou či importován z jiného souboru. Můžete jej obarvovat a měnit dle libosti. Pozor na již zmiňovanou nutnost seskupování do jednoho celku.

Pro ty, kterým tento dokument nestačí, je tu ještě možnost si příslušné obrazce doprogramovat pomocí zmiňovaných maker. Není to zase až tak složité, bude to ale asi chtít slušné matematické základy pro definování křivek. Pokud vám to nečiní problém, jistě vám přijde vhod dokument s názvem Danny's Library (najdete jej na již zmiňované adrese na sourceforge.net), který obsahuje připravená makra, která můžete ihned začít používat nebo si je naimportovat do sady svých vlastních funkcí.

Diskuze (3) Nahoru