Kniha komplexně popisuje platformu Java 1.4 z hlediska programování multimediálních aplikací a her. Po otevření a prvním prolistování jsem zjistil, že nezačíná obvyklým opakováním jazyka - což je jen dobře. Na to jsou tu jiné publikace. V první kapitole se totiž autoři věnují vláknům.
Grafika ve 2D, to je téma další kapitoly popisující Java2D API. Probrány jsou všechny techniky potřebné pro vytvoření 2D hry, animace, celoobrázková grafika, vyhlazování hran nebo dvojitý buffering. Stranou nezůstanou nejnutnější základy matematiky a geometrie - ovšem pouze zevrubně. V další části je vyřešena interaktivita, zvukové efekty a hudba. Nic tedy nebrání vytvoření skutečné 2D "plošinovky". A také se tak děje ve čtvrté kapitole - tato ukázka je postupně vylepšována a zdrojový kód můžete stáhnout ze stránek autorů.
Mnoho her dnes nabízí souboj s živými protihráči po síti či Internetu. Hrou pro více hráčů se zaobírá další kapitola, popisuje síťové techniky za pomoci knihovny NIO API Javy 1.4.
Jaké bylo moje překvapení, když jsem ve druhé části knihy, věnované 3D grafice, nenašel obyčejný popis rozhraní Java3D nebo OpenGL (pomocí nějaké JNI nadstavby). Autoři postupně čtenáře seznamují se všemi aspekty 3D grafiky (matematika je probrána na můj vkus dosti stroze) a vytvoří vlastní zobrazovací systém, který je sice jednodušší (a hlavně pomalejší - je to čistá Java), ale neznalý této problematiky se tak skvěle naučí tolik potřebné základy.
Od základů zobrazování, stínování, nanášení textur přes ořezávání objektů až po načítání modelů nebo kompletních scén (BSP) autoři postupně projdou veškeré základní techniky 3D. Další kapitoly jsou jen třešničkou na dortu - detekování kolizí, umělá inteligence, skriptování, ukládání hry, optimalizace a rady pro další postup.
Kniha mě nečekaně překvapila nejen svou kvalitou (pomíjím nepřesnosti v překladu), ale zejména velmi širokou možností využití. Zcela zásadní čtení pro Java programátory, kteří mají co dělat s hrami. Část o 3D grafice musím doporučit i vývojářům orientovaným na jiné jazyky, zejména C++. Dobrých knih o počítačové grafice v češtině na trhu totiž moc není.
Grada 2004 (New Riders), vydání první. Doporučená cena 690 Kč/1050 Sk. Počet stran: 712 černobílých.