Linux E X P R E S

Facebook

Budujeme školní web

Vlastimil Ott si přečetl výbornou knihu českého autora, která se věnuje reálnému prostředí v českých školách. Co obnáší problematika školního webu? Čtěte recenzi, ale hlavně knihu samotnou.


Autor knihy: Ondřej Neumajer

Kniha je realizací zajímavé myšlenky – přinést pomoc správcům školním webů, zejména na téma co by takový dobrý školní portál měl, a především neměl obsahovat. Záměrně je do názvu zvoleno sloveso budovat, protože autor se domnívá, že realizace webu je činnost dlouhá, namáhavá a snad i nekončící. Sám autor pochází z oboru – původně učitel, nyní zaměstnán na MŠMT a působí v oblasti SIPVZ.

Celá struktura knihy je pro tento druh publikací spíše méně typická. Poměrně velký prostor je věnován přípravě a plánům, což na úvod působí suchopárně. Ale vše je dobře promyšleno a tato kapitola pomůže s objasněním závažných detailů. Základem dobrého webu je totiž dobrý tým, na což Ondřej Neumajer několikrát poukazuje. Proto je nutné stanovit kompetence, ale hlavně povinnosti, neboť mnoho dobrých projektů mizí společně s motivací jejich tvůrců. Už od samého počátku je čtenář vystaven obrázkům reálných webů. A to nejen těm dobrým, kde lze číst jméno školy, ale i těm špatným, kde je jméno z kolegiality zaretušováno. Některé stránky jsou totiž špatné ve všech ohledech. A co tedy podle Neumajera má správný web obsahovat?

Tyto návrhy jsou obsahem další části. Autor zcela samozřejmě zakládá své teorie na nutnosti dodržovat standardy. Je milé, že se nejedná o rychlé závěry typu „Však skoro všichni mají stejně Windows a MSIE.“ Naopak – velký důraz je kladen na přístupnost, SEO, ale na „obyčejnou“ dobrou strukturu webu a používání prvků, které nelimitují určitou skupinu uživatelů. Obrázky jsou obvykle pořízeny neutrálně, z textu vyplývá, že byl kromě MSIE použit Firefox a Opera. Na mnohých případech je ukázán výsledek špatně napsané stránky (MSIE kontra Firefox např.).

Uprostřed knihy je nejzábavnější část – nápady. Pokud máte do webu své školy co mluvit, určitě vás tato kapitola bude zajímat nejvíce. Dříve nebo později se totiž zodpovědný člověk musí rozhodnout, co na stránky umístit a jak, a co neumisťovat. Tato část knihy je tedy kvalifikovaným rádcem, opět je vše doplněné obrázky a tipy z praxe – školní informační systém, jídelní lístek, virtuální prohlídka školy, školní vrba, diskuzní fórum, hromadné rozesílání SMS, školní projekty, časopis, propagační materiály a další a další informace, které se školy týkají. Všechny z nich mohou mít na školním portále místo. V krátké kapitole se autor zabývá autorským právem, ochranou soukromí či metodikou ministerstva školství.

Hlavně problém soukromí může být palčivější, než si myslíme. Jako odstrašující příklad je uváděna základní škola, která na svém webu - pravděpodobně v dobré víře – umístila velmi detailní fotky dětí i se jmény. V jiné sekci jsou zase děti při koupání, nebo dopis o přijetí absolventa na střední školu – ovšem i s jeho rodným číslem. Věci pro běžného člověka celkem normální, ale pro konzumenta dětské pornografie příliš velké lákadlo (navíc i s adresou a jménem).

V poslední části ještě autor „telegraficky“ a srozumitelným způsobem uvádí příklady redakčních systémů a jejich výběr a použití, což je pro neinformovaného uživatele informace velmi cenná.

Computer Press, 2005, vydání první. Počet stran: 130 černobílých. Doporučená cena: 159 Kč/239 Sk.

Diskuze (0) Nahoru