Blogování pro váš business?
Musím začít otázkou, protože slibovat prosperitu je poměrně odvážné - a to i v případě, že jde o tak převratnou technologii, jako firemní blogy zcela jistě jsou. Lze totiž předpokládat, že do knihy tohoto druhu se začte především ten, kdo je blogy a dalšími způsoby přímočaré komunikace prakticky netknutý a bude očekávat konkrétní rady a doporučení, co a jak dělat, co a proč nedělat, na co si dát pozor a tak podobně.
Je potřeba brát v úvahu, že kniha vyšla v originále již v roce 2006 (od té doby technologie zaznamenaly významný pokrok) a že má americký původ (čili je napasována na mentalitu typických Američanů). Na druhou stranu, svět elektronických komunikací je poměrně globalizovaný, takže na vysloveně cizí prvky bychom narážet neměli.
Blogujeme, blogujeme...
Kniha je koncipována v zásadě jako kompletní průvodce firemním blogováním. Začíná samozřejmě seznámením s blogy jako takovými, vysvětluje jejich význam a odlišnosti od běžných webů, představuje různé typy firemních blogů, ukazuje technické možnosti (design, nástroje, doplňky apod.), dává doporučení pro vlastní psaní, radí se zveřejněním blogu a jeho následnou správou. Na závěr se zmiňuje i o dalších možnostech komunikace - včetně mobilního blogování, wikistránek, mikroformátů, hybridních webových aplikací a sociálních sítí.
Přestože styl textu (přesněji spíše překladu - ale původ může být do určité míry i v původním textu) může být trochu hůře stravitelný a také sklouzává k některým klišé (např. "Mějte na paměti, že..." nebo "Chcete-li..."), celkově by neměl být pro nikoho problém vnímat a chápat myšlenky předkládané autory. K tomu přispívá i časté opakování stejných věcí z různých pohledů, které ale zase někomu nemusí být po chuti.
Kdo hledá vysloveně rady pro firemní blogování, bude asi trochu zklamán. Kniha se mnohem více zaměřuje na obecné aspekty blogování - sice ve firemním kontextu, ale velmi generalizovaně. Ovšem najdou se i vysloveně firemní sekce kapitol. To se týká například kapitoly třetí, kde se čtenář dozví mnoho důležitých věcí o tom, jaké podoby může firemní blog mít, jak skloubit blog(y) s firemní kulturou nebo čeho se vyvarovat (zejména jak se nenechat za nevhodné blogování vyhodit z práce).
Co považuji za zajímavé a současně důležité, je důkladný popis technických možností blogů (většina lidí totiž zná jen běžné psaní do blogu, RSS a štítky / tagy jsou již méně známé a trackback nezná skoro nikdo) a také dobře míněné rady pro styl psaní (když to shrnu: články v blogu by neměly připomínat romány Aloise Jiráska) a pro práci s diskusemi (se kterými si leckdo neví rady - jsou lákavé, ale dokáží i pořádně potrápit).
Nečekejte zázrak
Kdo hledá zázračné rady, jak se vrhnout do firemního blogování a z krachující firmy udělat firmu vysoce ziskovou, bude zklamán - v této knize je nenajde. Ale tak naivní snad nikdo není, proto lze říci, že střízlivá očekávání kniha s přehledem naplní. Nepřináší toho až tolik specificky okolo firemních blogů, ale na druhou stranu výborně poslouží každému, kdo chce psát jakýkoli blog (nebo už píše, ale chce psát lépe), ať už firemní nebo třeba jen čistě pro zábavu.