Linux E X P R E S

Facebook

Novinky ze světa Wine

linvswin.png

V tomto seriálu, který bude vycházet jednou měsíčně se dozvíte, co nového se stalo ve světe Wine. Neočekávejte přepisy changelogů, ale spíše rozebrání různých zajímavých novinek, problémů a připravovaných funkcí tohoto (ne)emulátoru Windows.


Celý seriál bude vycházet z World Wine News, který byl nedávno oživen jedním z vývojářů tohoto projektu – André Hentschelem. World Wine News vycházejí nepravidelně na oficiálním webu winehq.com. Pokusím se jejich shrnutí vydávat v podobě tohoto seriálu přibližně jednou měsíčně. Doufám, že budete spokojeni ;)

Wine a Chrome OS

Padl návrh na vydání Wine pro tento operační systém od Googlu. Mělo jít o plugin využívající PPAPI. Kompilace se za použití vývojářského kitu NaCL sice podařila, ale výsledné binární soubory nebylo možno spustit. API pro vývoj pluginů bohužel neposkytuje dostatek funkcí pro fungování Wine, a zejména dělají problém i bezpečnostní prvky sandboxu (jeden z bezpečnostních prvků, zabraňuje procesu spuštěnému uvnitř něj ovlivňovat hostitelský systém a jiné aplikace/data).

Operační systém Chrome OS Operační systém Chrome OS


Operační systém Chrome OS vyvíjí společnost Google pro Chromebooky (kategorie zařízení, jedná se v podstatě o notebooky/ultrabooky s Chrome OS).

64bitové wine na Mac OS

OS X má s wine64 nekompatibilní ABI (soubor pravidel definujících spolupráci procesu a operačního systému na úrovni strojového kódu), přepisuje totiž CPU registr, na který však 64bitový port Wine spoléhá.

Apple tento problém nemůže vyřešit, protože by tímto došlo k rozbití některých nativních 64bitových aplikací pro Mac. Potencionálním řešením by mohlo být spuštění wine v emulátoru CPU (třeba qemu). To by však vyžadovalo poměrně velké úsilí.

Nová verze winetricks

Vyšla nová verze nástroje winetricks. Ten slouží pro instalaci doplňkových knihoven a správu pokročilých nastavení wine. Aktualizace řeší zejména nahlášené chyby, přidává podporu pro nové knihovny a zlepšuje kompatibilitu s Debianem. Více informací je k dispozici na wiki.

Využije Wine otevřený překladač DirectX do OpenGL?

Společnost Valve vydala svůj překladač DirectX do OpenGL – TOGL jako open source. Hned se tedy objevily spekulace, zda by jej nemohlo využít Wine. Stefan Dösinger situaci vysvětlil. Podle něj je totiž překladač togl velmi omezený, podporuje jen omezenou množinu funkcí DirectX 9.0c, což je 10 let stará verze. Aplikuje se během kompilace hry/aplikace a může pomoci vývojářům, kteří chtějí bez velkého úsilí vydat linuxové verze svých výtvorů.

Hra Dota 2 Hra Dota 2


Dota 2 je jednou z her, kde je aplikován překladač togl. Zajímavostí je, že při použití upravené verze Wine s podporou pro command stream (připravovaná série aktualizací přenášející překlad DirectX volání do OpenGL do druhého vlákna) je rychlejší Windows verze hry než ta nativní linuxová.

Opravy pro dlouhotrvající chyby testů

Jeremy White se dostatečně naštval kvůli chybným testům a postaral se o to, aby byly opraveny. K čemu je testování Wine potřeba? API systému Windows je obrovský balík funkcí a pro jejich napodobení je potřeba vědět, jak fungují.

Oficiální informace na MSDN jsou většinou špatné, a tak vývojáři píší testy. Test volá funkci a kontroluje navrácenou hodnotu. Jestliže je špatná, tak je to chyba. Testování probíhá na mnoha různých verzích Wine a Windows, takže je šance na získání nepředpokládaných výsledků vysoká.

Jednou větou...

Diskuze (5) Nahoru