Linux E X P R E S

Facebook

GNOME bojuje o ochrannou známku se slevovým gigantem Groupon

GNOME

GNOME Foundation se pustila do boje o svou ochrannou známku GNOME, používanou pro známé desktopové prostředí. Druhou stranou sporu je firma Groupon, provozovatel dnes již legendárního slevového portálu. Náležitá právní obrana známky má význam pro celou oblast svobodného softwaru.


Název populárního desktopového prostředí GNOME je registrován jako ochranná známka (a to již od roku 2006; přihláška byla podána o čtyři roky dříve). Jejím vlastníkem je nezisková organizace GNOME Foundation, která vývoj prostředí zastřešuje. Ta nyní musí čelit problému v podobě praktik firmy Groupon, jejíž slevový portál se stal legendou a vzorem pro mnoho podobných firem po celém světě.

Firma totiž nedávno představila tabletovou platformu právě s názvem GNOME. Navíc si podala hned deset přihlášek slovních grafických ochranných známek GNOME a GNOME BY GROUPON. Přihlášky obsahují celou škálu různých použití, včetně operačních systémů.

GNOME Foundation v reakci na to vyhlásila kampaň na ochranu GNOME. Pro první fázi je potřeba získat 80 tisíc dolarů. „Chcete-li pomoci GNOME bránit jeho ochrannou známku a podpořit svobodný software, navštivte stránku kampaně, sdílejte odkaz a dejte firmě Groupon najevo, že se zachovala strašně,“ doplňuje k tomu Tobias Müller, ředitel GNOME Foundation.

Lucas Nussbaum, lídr projektu Debian, zdůrazňuje širší význam akce: „Tato právní obrana není jen o ochraně známky GNOME; je to i o vyslání jednoznačného signálu korporátnímu světu, že ochranné známky FLOSS mohou být a budou bráněny. A to nejen dotyčným projektem, nýbrž celou komunitou. Ve výsledku to všechny ochranné známky FLOSS rázem posílí.“


Aktualizováno: Groupon zřejmě od registrace ochranných známek ustoupí a pro svůj produkt si zvolí jiný název.

Diskuze (0) Nahoru