Název populárního desktopového prostředí GNOME je registrován jako ochranná známka (a to již od roku 2006; přihláška byla podána o čtyři roky dříve). Jejím vlastníkem je nezisková organizace GNOME Foundation, která vývoj prostředí zastřešuje. Ta nyní musí čelit problému v podobě praktik firmy Groupon, jejíž slevový portál se stal legendou a vzorem pro mnoho podobných firem po celém světě.
Firma totiž nedávno představila tabletovou platformu právě s názvem GNOME. Navíc si podala hned deset přihlášek slovních grafických ochranných známek GNOME a GNOME BY GROUPON. Přihlášky obsahují celou škálu různých použití, včetně operačních systémů.
GNOME Foundation v reakci na to vyhlásila kampaň na ochranu GNOME. Pro první fázi je potřeba získat 80 tisíc dolarů. „Chcete-li pomoci GNOME bránit jeho ochrannou známku a podpořit svobodný software, navštivte stránku kampaně, sdílejte odkaz a dejte firmě Groupon najevo, že se zachovala strašně,“ doplňuje k tomu Tobias Müller, ředitel GNOME Foundation.
Lucas Nussbaum, lídr projektu Debian, zdůrazňuje širší význam akce: „Tato právní obrana není jen o ochraně známky GNOME; je to i o vyslání jednoznačného signálu korporátnímu světu, že ochranné známky FLOSS mohou být a budou bráněny. A to nejen dotyčným projektem, nýbrž celou komunitou. Ve výsledku to všechny ochranné známky FLOSS rázem posílí.“
Aktualizováno: Groupon zřejmě od registrace ochranných známek ustoupí a pro svůj produkt si zvolí jiný název.