Wine
Předpokládám, že Wine nemusím většině z vás představovat, přesto v rychlosti: Wine je aplikace umožňující spouštět v Linuxu (a jiných UNIXových systémech) aplikace pro Microsoft Windows. U některých se jí to daří více, u jiných méně. Wine je rekurzivní zkratkou říkající, že Wine není emulátor. Neemuluje vlastní procesor s jinou architekturou, nýbrž jen poskytuje aplikacím pro Windows určitou základnu, knihovny a API, které mohou využívat, a simuluje tak prostředí operačního systému Windows. Ze stejného důvodu funguje jen na platformě x86.
Wine lahev
Spolu s více technickou stránkou věci musí Wine aplikacím pro Windows nabídnout i věci, které v Linuxu zpravidla nejsou. Například disk C: se složkou Program Files nebo registry byste v Ubuntu nebo Mandriva Linuxu hledali asi marně.
Pokud spustíte první aplikaci ve Wine, vytvoří se ve vašem domovském adresáři složka .wine, která přináší právě výše zmíněné věci. Obsahuje složku simulující disk C, obsahuje textovými soubory reprezentované registry a nastavení samotného Wine, můžete si ji představit jako malé Pseudowindows.
Snímek z mé prezentace k obhajobě ročníkové práce vysvětlující princip lahve
Samotné Wine však umožňuje mít takových složek více, říká se jim bottles neboli lahve. To přináší možnosti mít nainstalované DirectX jen pro nějaké aplikace, nebo spouštět určitou část aplikací ve virtuálním okně. Jednotlivé lahve jsou navzájem izolované, takže můžete mít v jedné lahvi Internet Explorer 6 a v druhé nějakou jeho jinou verzi, což by třeba na Windows nešlo příliš jednoduše.
O lahvích už jsem psal dříve na svém blogu, ale spíše technicky: Vinný sklípek, aneb co je to bottle?
Jediný problém je, že k využívání lahví je zapotřebí umět pracovat s terminálem, znát základy Bashe a vědět, jak Wine funguje. Toto mě přimělo napsat aplikaci, která by umožnila lahve spravovat pohodlně pomocí "klikátka". Tolik na úvod...
Kde to vzít?
Bohužel jsem ještě nevytvořil balíčky pro jednotlivé distribuce, ale můžete si stáhnout archiv ze stránek projektu na SourceForge.net a rozbalit jej do kořenového adresáře /. Pro běh aplikace budete potřebovat balíčky wine, ruby, ruby-gnome2 (nebo ruby-gtk2), libgettext-ruby, dále doporučuji balíček trsah-cli, skript winetricks se zenity a nějaké téma ikon obsahující standardní ikony (to by ve vaší distribuci mělo být).
Poznámka: Nyní už existují balíčky pro jednotlivé distribuce.
Jak to spustit?
Aplikace by se po rozbalení měla objevit v nabídce Aplikace | Příslušenství | Správce Wine lahví, případně ji můžete spustit příkazem wibom-gtk
.
Co to vlastně umí?
Aplikace obsahuje výchozí lahev, která se vytvoří při prvním spuštění a slouží jako rodič všech nových lahví. Není určena pro běžné používání, ale můžete ji nakonfigurovat podle svých potřeb. Pokud do ní nainstalujete nějakou aplikaci, objeví se ve všech nově vytvořených lahvích.
Pokud jste už s lahvemi dříve pracovali, můžete je importovat pomocí tlačítka Import nebo z nabídky Soubor | Importovat lahev.
Až nakonfigurujete výchozí lahev pomocí Nástroje | Konfigurovat lahev, můžete vytvořit novou (Soubor | Nová lahev a pak vytvořit a vybrat adresář pro lahev) a nainstalovat do ní software (Software | Přidat nebo odstranit).
Instalace softwaru do lahve většinou vytvoří spouštěč, který se objeví v nabídce aplikací. Takový spouštěč respektuje to, že je software nainstalovaný v konkrétní lahvi a můžete jej v klidu používat. Pokud se spouštěč nevytvořil, můžete program spouštět přímo z Wibomu pomocí Software | Spustit.
Wibom v akci: Dvě různé verze Heroes 3 spuštěné najednou
Pokud budete tvořit spouštěč ručně, můžete využít řádkového rozhraní aplikace. Prozkoumejte manuálovou stránku man wibom
.
Pokud chcete, můžete k instalaci nějakého programu využít skript winetricks, je potřeba jej stáhnout a uložit do nějaké složky, která je v proměnné $PATH, například do /usr/local/bin. Nezapomeňte nainstalovat balíčky zenity a cabextract.
Všechny lahve kromě výchozí můžete smazat a pokud máte balíček trash-cli, soubory se přesunou do koše, můžete je pak obnovit standardním způsobem a do aplikace zpátky naimportovat.
Lahve můžete i klonovat. Takže můžete například vytvořit lahev, která bude obsahovat DirectX nainstalované pomocí winetricks a pak ji jen klonovat, když budete potřebovat novou lahev s DirectX.
Bug v aktuální verzi Wine způsobuje pád hry Heroes 3, pokud je ve Wine zapnutý zvuk. Díky lahvím ho můžete vypnout například jen pro lahev s touto hrou, jinde bude ale zvuk fungovat.
Vypnutý zvuk jen pro jednu lahev
Vývoj
Aplikace se stále vyvíjí a asi mi nepřísluší na závěr hodnotit vlastní dílo, takže to nechám na vás...