Linux E X P R E S

Facebook

Croquet - návrat do budoucnosti

Podtitul dnešního dílu jsem si vypůjčil ze seriálu Pavla Křivánka o jazyce Squeak, který vycházel na root.cz. Croquet je totiž prostředí napsané ve Smalltalku, konkrétně v jeho svobodné variantě Squeak. Technicky se nejedná o operační systém, protože běží nad hostitelským systémem, ale přesto je velice zajímavý.


V tomto seriálu jsme se s pojmy jako Smalltalk, Squeak nebo Allan Kay už setkali. Konkrétně v prvním díle věnovaném projektu One Laptop Per Child, který Squeak obsahuje v základní instalaci. Croquet je naproti tomu celý napsaný ve Squeaku, který ovšem hranici mezi operačním systémem a programovacím prostředím velice úspěšně bourá (například vlastní správou procesů).

O co se vlastně jedná? Oficiální zdroje jej označují jako výkonné open-source vývojové prostředí pro tvorbu vysoce propojených víceuživatelských aplikací, které běží na mnoha operačních systémech a zařízeních. Nabízí síťovou architekturu na bázi technologie peer2peer, sdílení zdrojů a synchronizované výpočty. Slouží pro tvorbu 2D a 3D aplikací a simulací, které jsou snadno distribuovatelné, škálovatelné a obecně vytvářejí propojené virtuální prostředí.

Obrázek:  03.jpg

Propojení dvou světů

Aplikace napsané v tomto prostředí tedy mohou automaticky vytvářet spojení mezi lidmi a umožnit jim spolupráci a sdílení výsledků i pracovního prostředí. Systém automaticky zajišťuje, aby byl každý objekt zobrazen podle svého vztahu k ostatním objektům. Avataři (výchozím je králík z Alenky) mohou skrz portály chodit do různých míst. Nejzajímavější je schopnost více uživatelů pracovat u jednoho okna. Protože je postaven na prostředí Squeak, dědí jeho vlastnosti, kterými jsou inkrementální vývoj, možnost debugovat program za běhu, přičemž je možné trasovat jak dopředu, tak i dozadu. Navíc je možné změny v kódu ihned promítnout do již běžících instancí.

Podporované hostitelské operační systémy jsou Linux, Mac OS a Windows. Po stažení archívu stačí spustit skript Croquet.sh (nebo ekvivalent) a dojde k bleskovému spuštění prostředí. Znalci si ihned všimnou obrázku kočky, maskota projektu Squeak, který jim jasně naznačí původ systému (pokud o něm ještě nevěděli). V záložce Firsts Steps naleznete připravená dema, která můžete vyzkoušet. Instance se vytvoří přetažením na plochu.

Obrázek:  04.jpg

Avatara je možné změnit

Ovládání je následující. Levým tlačítkem myši avatar světelným paprskem aktivuje ovládací prvky nad portály. Pravým tlačítkem se v závislosti na poloze kurzoru myši pohybuje. Prostřední tlačítko zobrazí kolem okna klasické squeakovské menu, takže pokud chcete aplikaci vypnout, příslušné tlačítko máte v levém horním rohu. Kolečko myši potom dokáže posunout avatara nahoru a dolů.

Obrázek:  05.jpg

Připojení portálu k jinému světu

Světy automaticky podporují propojování, což na jednom počítači není taková zábava. Na jednom počítači spusťte instanci Demo(Master) a na druhém (lze i na tom stejném v jiné instanci Crocquetu, ale bude to neuvěřitelně pomalé) Demo(Participant). Pokud není nějaký problém se sítí mezi počítači, najednou vidíte ušáky dva. Další variantou je propojení pomocí portálu. Na jednom počítači se spustí SalingWorld(Master) a na dalším demo SimpleDemo(Master). V něm z menu Tools se vybere položka Connect to Another world, kde se objeví seznam dostupných světů a potom se stačí připojit.

Systém je určen především pro vývojáře. Na hlášení MessageNotUnderstood a příslušné debugovací dialogy narazíte prakticky na každém kroku. Nemluvě o tom, že se aplikace na 1GHz procesoru sotva vleče.

Diskuze (0) Nahoru