Co se děje ve světě Linuxu a open source
Otevřená sociální síť Diaspora odstartuje 15. září
Co si vlastně pod pojmem „otevřená sociální síť“ představit? Sociální sítě už asi všichni známe, otevřenost Diaspory spočívá hlavně v otevřeném kódu a decentralizaci. Na rozdíl od Facebooku a dalších ji nebude mít v rukou jediný poskytovatel, který by ji mohl kdykoliv utnout nebo změnit podmínky užívání. Decentralizovaná síť se skládá z mnoha serverů, které mezi sebou navzájem komunikují. Tento princip už známe například z Jabberu nebo všudypřítomného e-mailu, což už si možná ani neuvědomujeme. V praxi bude Diaspora fungovat tak, že si založíte účet u některého poskytovatele (v analogii s Jabberem by jím mohl být Jabbim.cz), nebo si Diasporu stáhnete a nainstalujete na svém serveru. Na vývoj se vybralo kolem 200 tisíc amerických dolarů a zvláštní je, že neznámou částku konkurenci přispěl i zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. Myšlenka Diaspory je pěkná, ale moc šancí na úspěch jí nedávám. Jiné by to bylo, kdyby se jí chytla některá významná společnost, jako když se Googlu zalíbil Jabber a založil na něm svou komunikační službu Talk.
Profil na sociální síti Diaspora
Jailbreak pro PlayStation 3 byl vydán jako open source
Minule jsme psali o tom, že se začal prodávat jailbreak pro PlayStation 3 (PS3), který umožňuje na zařízení provozovat některé výrobcem zakázané činnosti. S pojmem jailbreak jste se už nejspíš setkali u telefonů iPhone. Pro nás je nejdůležitější, že jailbreak opět umožňuje instalaci linuxových systémů. Jako jednu z jeho hlavních nevýhod jsem uváděl přemrštěnou cenu 170 amerických dolarů. Tato nevýhoda už ale neplatí, protože tvůrci zveřejnili zdrojové kódy jailbreaku pod názvem psgroove. Kód stačí zkompilovat a nahrát do některého „stavebnicového“ čipu, který se připojuje přes USB. Například Teensy++ pořídíte za mnohem přijatelnějších 24 dolarů. Poptávka po použitelných čipech se velmi zvedla a prodejci často hlásili „vyprodáno“. Zkušenosti s psgroove přináší PS3-hack.com.
A proč se vůbec tvůrci k takovém kroku rozhodli? Hlavně kvůli tomu, že Sony v Austrálii vyhrála soud nad prodejci jailbreaku. Ale protože byl kód uvolněn, Sony si vlastně skoro jen uškodila. Situaci dobře vystihli na bbc.co.uk, když napsali: „Sony vyhrála bitvu u soudu, ale prohrála na Internetu.“ Soudní spor se Sony prohrál také Michael Trebilcock. Argumentoval tím, že si PS3 koupil s určitými funkcemi, které později Sony zablokovala, a tak přístroji ubrala na hodnotě. Mark požadoval náhradu škody ve výši 850 dolarů. V Austrálii nejspíš půjde o precedent, ale zřejmě se připravují i další žaloby v dalších zemích a tam už to tak jasné být nemusí.
Microsoft: Milujeme open source
Zdá se, že časy nenávisti mezi open-source komunitou a Microsoftem už jsou dávno pryč. Ke studené válce kdysi přispěl i výkonný ředitel Microsoftu Steve Balmer, když v roce 2001 prohlásil, že Linux je „rakovina“, která ohrožuje intelektuální vlastnictví Microsoftu. Jeden z vysokých představitelů společnosti Jean Paoli v rozhovoru pro NetworkWorld.com teď ale řekl, že k otevřenému softwaru už mají mnohem lepší vztah a hlavní chybou bylo nerozlišování pojmů Linux a open source. Také prohlásil, že u Microsoftu s open source už dlouho pracují. Postoj společnosti k open source bych označil za střídmě podporující, nechtějí se zbytečně postavit mimo hru. Microsoft má například vlastní open-source divizi, organizuje open-source soutěž Ukaž se a vyhraj nebo je partnerem konference LinuxExpo.
Novinky ze světa softwaru
Google Chrome 6
2. září oslavil prohlížeč Google Chrome své druhé narozeniny a u této příležitosti byla vydána jeho šestá verze. Za pouhé dva roky se Chrome dokázal velmi vypracovat a rychlost, kterou získává nové uživatele, mu ostatní prohlížeče mohou jen závidět. Přestože byl ze začátku podceňován a označován jen jako možná náhrada Internet Exploreru, dnes ho používá i mnoho počítačových nadšenců. Na technických serverech má dokonce ještě mnohem větší zastoupení než globálně.
Co šestá verze umí? Asi už jste si zvykli, že přitom, jak často nové verze vycházejí, jsou změny spíše kosmetické. Chrome už v adresním řádku nezobrazuje protokol http a upraveno bylo menu (ikona klíče), a to především položky Upravit a Velikost písma. Rozšířeny byly možnosti synchronizace, nově můžete synchronizovat uložené formuláře a rozšíření. Pokud se podíváte pod kapotu, najdete podporu formátu WebM, který můžete na YouTube používat jako alternativu Flashe, nebo vestavěnou PDF čtečku. Ta je zatím v základním nastavení vypnutá. Zřejmě proto, že ještě není stoprocentní a problémy se čtením PDF by dokázaly odradit uživatele. Stahujte z oficiálních stránek. Vývoj Chrome probíhá nepřetržitě, a tak už se dávno před vydáním finální šesté verze začalo pracovat na sedmičce. Hlavním tahákem bude vykreslování 3D CSS a WebGL objektů grafickou kartou.
Mozilla Firefox 4.0 opět nebude ve 64bitové verzi
Pomalu, ale jistě se blíží i vydání nové verze konkurenčního prohlížeče Mozilla Firefox. Aktuálně je ve stádiu testování betaverzí. Mluvilo se o tom, že se tento oblíbený prohlížeč konečně dočká své 64bitové verze, ale nakonec se tak nestane. Firefox je open-source, takže se objeví různé verze zkompilované i pro 64bitové procesory, ale oficiální podpora je oficiální podpora. O potřebnosti 64bitových verzí aplikací si můžete myslet cokoliv, ale je pravda, že to na Mozillu nevrhá moc dobré světlo. Stejně tak Mozilla popřela, že by Firefox v následující verzi podporoval kodek H.264. O něm se zase začalo mluvit, protože organizace vlastnící jeho patenty rozhodla, že za jeho použití ve videu poskytovaném zdarma nikdy nebude vybírat poplatky. Tím ho vrátila do hry o „krále webových kodeků“. Mike Shaver za Mozillu uvedl, že jim nelíbí jen částečné uvolnění pro nekomerční účely: „Připomíná mi to situaci, když Nikon oznámil, že nikdy nebude vybírat poplatky za fotky (pořízené jeho fotoaparáty) umístěné na Flickru.“
Hra OilRush bude i pro Linux
Že bychom se zase po delší době dočkali kvalitní „áčkové“ hry pro Linux? Hra se bude jmenovat OilRush a půjde o strategii s poněkud netradičním námětem. Budete vlastnit ropné plošiny a s pomocí svých leteckých a námořních jednotek dobývat další. Na první pohled se dá hra přirovnat například ke Command & Conquer 3: Tiberium Wars. Hru vyvíjí ruské studio Unigine. Možná už jste o něm slyšeli, Linux celkem podporují a už dříve vydali ukázku, ve které ukazují, že i s OpenGL jdou provozovat graficky pěkné hry. OilRush by měla vyjít už ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku, bude obsahovat i multiplayer a kromě Linuxu poběží na Microsoft Windows a PlayStation 3. O ceně nebo hardwarových nárocích zatím nic nevíme, ale další informace se dozvíte na OilRush-Game.com.
OilRush: První teaser
Novinky ze světa distribucí
WebOS 2.0
WebOS je další operační systém pro chytré telefony postavený na Linuxu. Vyvíjet ho začala ještě stará známá společnost Palm, ale v dubnu 2010 ji koupil Hewlett-Packard. Koncem srpna byla uvedena druhá verze systému, která je prozatím ve fázi neveřejného beta testování, ale vývojáři o ni můžou požádat. Zatím se zdá, že nenabídne velké novinky. Vylepšení se dočkal multitasking a podpora HTML5 a JavaScriptu. Tyto technologie jsou ve webOS velmi důležité – vývojáři v nich mohou psát aplikace. Na webOS zatím běží pouze dva telefony z dílny Palmu, a to Palm Pre a Palm Pixi. První uvedený se dříve prodával i v České republice. Díky spojení Hewlett-Packard a Palmu se začátkem roku 2011 na trh dostane i tablet zvaný HP PalmPad.