Kde všude je Google?
Všude. Skoro. Určitě i tam, kde ho nečekáte. Doby, kdy slovo Google znamenalo jen vyhledávač, jsou už dávno pryč. Proto když servery této firmy nejsou dostupné, jako se to stalo v úterý večer, určitě to dříve či později nějak pocítíte. Takže odkud kam sahá toto „impérium“ (pro stručnost bez uvedení názvu jednotlivých produktů či služeb; pořadí je víceméně náhodné):
- vyhledávač (včetně obrázků, zpráv, zboží, vědeckých článků…)
- e-mail, rychlé zprávy, (video)telefonie
- sociální síť
- kontakty, kalendář, záložky
- blogovací systém, wikistránky
- úložiště dat, webové kancelářské aplikace
- reklamní systém
- mapy, glóbus
- fotografie
- videa
- překladač
- formuláře
- analytické nástroje
- webová aplikační platforma
- mobilní operační systém
- desktopový operační systém
- obchod s aplikacemi, základní sada aplikací
- webový prohlížeč
- DNS servery
- písma
- webová síť pro distribuci obsahu
- nástroje pro weby
Není toho málo, co říkáte? A to určitě není všechno, protože ucelený přehled nikde nenajdete. Některé s těchto produktů a služeb se používají proto, že jsou zdarma, snadno použitelné a funkčně vyhovující (navíc často vzájemně propojené), někdy si ani moc nemůžete vybrat. Například na drtivé většině mobilních telefonů dnes najdete systém Android, který se s každou další verzí stále více provazuje se službami Google.
Asi každý ví, že to „zdarma“ ve skutečnosti znamená, že se platí prostřednictvím reklamy, k jejíž efektivitě slouží také intenzivní sběr dat o uživatelích, a to napříč službami a bez nutnosti mít vůbec uživatelský účet. Už to může být důvod, proč se na tyto služby moc nevázat. Druhým důvodem, který se teď ukázal v celé nahotě, je výrazná závislost na jedné firmě, která má při problémech značné dopady.
Službu Google, konkrétně reCAPTCHA, používá i české ministerstvo financí pro přístup na některé stránky. Bez této služby se tedy například nepřihlásíte do správy elektronické evidence tržeb.
Jak tyto produkty a služby nahradit
Podíváme se jen na několik z nich, protože o kompletní náhradě by šlo napsat i několik románů. U některých dalších jistě každého napadne, co použít (například OpenStreetMap místo Google Maps).
DNS servery
Notoricky známé adresy 8.8.8.8 a 8.8.4.4 (mající i mnohem méně známé protějšky v IPv6: 2001:4860:4860::8888 a 2001:4860:4860::8844), doporučované také pro obcházení cenzury ve státech s nižší úrovní svobody (ale hojně využívané i menšími českými poskytovateli přístupu k Internetu a dokonce i poskytovateli některých serverových služeb), nejsou zdaleka jedinými otevřenými DNS servery, které lze využívat.
Existuje přehled takových serverů, členěný podle států. Zde uvedené servery ovšem nemusí být – a většinou ani nejsou – otevřené úmyslně, nýbrž spíš laxností svých administrátorů. Proto co jeden den funguje, druhý den fungovat nemusí. Nebo třeba už za hodinu. Navíc může provozovatel serveru sbírat informace o tom, na které adresy přistupujete (a server nechává otevřený právě z tohoto důvodu).
Vhodnější je proto využívat přímo služby k tomu určené, například OpenNIC, FreeDNS nebo OpenDNS. Své servery pro tyto účely nabízí i české sdružení CZ.NIC, které spravuje českou národní doménu. České servery mají výhodu v rychlejší odezvě, vzhledem ke krátké trase (například do USA je to trochu dál).
Písma
Také rádi používáte na svých webech písma z rozsáhlé množiny Google Fonts? Nejste sami, tyto fonty jsou díky slušné kvalitě, permisivní svobodné licenci a velkému výběru velmi populární. A drtivá většina tvůrců webu písma použije tak, jak Google doporučuje – tedy přímo odkazem na servery firmy. V případě nedostupnosti se pak web zobrazí ošklivě, někdy se může i zcela „rozsypat“.
Toto řešení má svoji výhodu (kromě pohodlnosti použití) – pokud se písmo načte pro jeden web a uloží se do cache prohlížeče, nemusí se už načítat znovu pro další web, kde je použité.
Místo přímého vložení si ale můžete písma stáhnout (jako zazipovaný balíček se všemi řezy písma) k sobě, nakopírovat spolu s ostatními soubory webu na server a odkázat na ně v CSS. Je s tím ale spojeno určité úsilí. Proto vznikl nástroj google-font-download, který písma nejen stáhne, ale také pro ně vygeneruje příslušný kus kódu pro CSS.
Ikonou vpravo nahoře si písmo stáhnete (nebo můžete použít google-font-download)
Webová analytika
Google Analytics je nejrozšířenějším nástrojem pro analýzu návštěvnosti webů (a také konverzí, pokud používáte Google Adwords). Současně je to ale základ sítě pro sledování pohybu uživatelů napříč weby (proto leckdo GA blokuje různými doplňky do prohlížečů) a při nevhodném použití může nedostupnost způsobit zpožděné načtení stránky.
Základní informace lze získat už přímo zpracováním logů z webového serveru, například nástrojem AWStats. Ten ale vyžaduje podporu přímo na serveru – pokud tato chybí, máte smůlu. Navíc bez doplňkových komponent neposkytne podrobnější informace o webovém prohlížeči (například rozlišení monitoru).
Existují ale analytické nástroje, které jsou svobodné, poskytují širokou škálu informací a nešmírují uživatele napříč weby. Patří mezi ně například Piwik nebo Open Web Analytics. Oba disponují mnoha funkcemi a jejich uživatelské rozhraní je podobné tomu u Google Analytics.
Překladač
Přestože je Google Translator prakticky jediným obecněji známým překladačem (někdo si ještě vzpomene na překladač Bing, jehož nemotorné překlady textů na Facebooku mu v očích českých uživatelů spíše uškodily než pomohly), podobných služeb existuje mnoho. Liší se ale samozřejmě kvalitou a spektrem nabízených jazyků. Pokud chceme překládat do nebo z češtiny, můžeme použít například službu SDL FreeTranslation.com, která je zdarma a přitom poměrně kvalitní.
Při hledání jiných služeb pozor na to, že mnohé ve skutečnosti vnitřně využívají Google Translator, případně kombinují výsledky z několika překladačů. To nemusí být nutně problém, ale je dobré o tom vědět.
Hledání dalších alternativ
Pokud budete hledat, čím nahradit to či ono (a nemusí to být jen něco od firmy Google), určitě nakoukněte na web alternativeTo. Je zaměřen na software všeho druhu včetně webového a přehled je založen na komunitní aktivitě. Lidé zde zkrátka navrhují a doporučují alternativy různých aplikací a řešení. Hledáte, čím nahradit třeba Google Bookmarks? Najdete řadu vhodných řešení.
Nemusíte samozřejmě nahrazovat služby a produkty Google za každou cenu – tím spíš, pokud vám vyhovují. Ale přinejmenším zamyšlení nad značnou závislostí na jediné firmě rozhodně není na škodu.