Import skriptu
Pro vytvoření obrázku pozadí využijte jednoduchý skript ze stránek registry.gimp.org. Skript stačí stáhnout a uložit v příslušném adresáři: ~/.gimp-2.6/scripts. Nezapomeňte, že pro funkčnost skriptu je nutné GIMP restartovat.
Tvorba skládačky
V první řadě je potřeba vybrat zdrojový obrázek, záleží na vkusu a na tom, co máte k dispozici. Má volba padla na obyčejný vzor vytvořený v GIMPu. Fotografii/obrázek otevřete v GIMPu a protože bude později mapován na kouli, ořežte jej na čtverec – vyberte nástroj Ořez z panelu nástrojů [Shift-c] a nastavte mu pevný poměr stran – stačí zaškrtnout Pevný: Poměr stran a zapsat hodnoty 1:1. Nyní kliknutím a tažením myši vyberte oblast pro použití a následně akci potvrďte klávesou [Enter]. V návodu je použit obrázek o velikosti 1900×1900 pixelů, doporučuji použít obrázek s podobným rozlišením, v opačném případě budete muset upravovat některé body návodu týkajících se šířek čar apod. Pro lepší orientaci v návodu si tuto vrstvu pojmenujte jako Zdroj.
Oříznutí s pevným poměrem stran
Pro účely tutoriálu je potřeba nejprve vytvořit novou vrstvu s bílým pozadím – [Shift-Ctrl-n], vrstvu pojmenujte Skládačka a pro Typ vyplňování vrstvy zvolte Bílá. Vytvoření skládačky je velice jednoduché, stačí užití filtru Skládačka dostupného z nabídky Filtry | Vykreslení | Vzorek | Skládačka. Ve vyvolaném dialogovém okně nastavte volbu Vodorovně i Svisle na hodnotu 10, posuvník Šířka zkosení snižte na hodnotu 0 a jako Styl skládačky zvolte V křivkách, to je vše, volby potvrďte.
Dělicí křivky vytvořené skládačky jsou příliš tenké, proto budou potřeba rozšířit, toho lze docílit pomocí výběrového nástroje Výběr dle barvy [Shift-o] z panelu nástrojů. Po zvolení tohoto nástroje stačí kliknout na jakékoli bílé místo skládačky. Nyní je vybráno vše krom dělicích křivek, protože je potřeba rozšířit právě křivky z nabídky vyberte – Vybrat | Invertovat [Ctrl-i]. Nyní rozšiřte výběr pomocí Vybrat | Zvětšit a hodnotu Zvětšit výběr o nastavte na 7 pixelů – volbu potvrďte. Vybranou oblast ještě zaoblete příkazem z Vybrat | Zaoblení a hodnotu Zaoblit výběr o nastavte na 10 pixelů – volbu potvrďte. Tento výběr stačí jednoduše vyplnit černou barvou pomocí nástroje Plechovka [Shift-b] s volbou Vyplnit celý výběr – při aplikování podržte [Shift]. Zrušte výběr pomocí Vybrat | Nic [Shift-Ctrl-a].
Dialogové okno filtru skládačka
Mapování obrázků
Vše potřebné pro vytvoření planety už máte, je načase namapovat obrázky na kouli, v tomto případě bude představovat planetku. Nejprve zvolte vrstvu Zdroj. Filtr pro namapování je k nalezení přes nabídku Filtry | Mapa | Mapovat objekt, filtr nabízí řadu možností, důležité je nastavit v první kartě (Volby) Mapovat na: Kouli a zaškrtnout volbu Průhledné pozadí. S koulí lze dále pracovat, otáčet ji v případě, že vám natočení nevyhovuje (karta Orientace), nebo upravit osvětlení na kartě Světlo. Po řádném nastavení dialogové okno potvrďte a vyčkejte na provedení.
Dialogové okno pro namapování vrstvy Zdroj
Nyní zvolte vrstvu Skládačka a otevřete znovu dialog pro mapování objektu, stačí přes Filtry | Znovu zobrazit „Mapovat objekt“ [Shift-Ctrl-f]. Všechny hodnoty ponechte, přepněte se na kartu Světlo a jako Typ zdroje světla zvolte Žádné světlo – akci potvrďte.
Dialogové okno pro namapování vrstvy Skládačka
Vyberte ještě libovolné kousky skládačky pro začernění, já jsem zvolil pět kousků po krajích. Nejlépe pomocí nástroje Přibližný výběr [U], při každém výběru jej zvětšete pomocí nabídky Vybrat | Zvětšit přibližně o šest pixelů a výběr vyplňte pomocí nástroje Plechovka [Shift-b] černou barvou (opět je nutné použít volbu Vyplnit celý výběr – při aplikování podržet [Shift]).
Hotová koule pro použití jako maska vrstvy
Maska, hvězdné pozadí a záře
Vyberte celou skládačkovou kouli Vybrat | Vše [Ctrl-a] a zkopírujte ji do schránky Upravit | Kopírovat [Ctrl-c]. Zhotovené planetě přidejte masku vrstvy Vrstva | Maska | Přidat masku vrstvy a ze schránky vložte skládačkovou kouli (musí být označena maska vrstvy) Upravit | Vložit [Ctrl-v], vloženou masku ukotvěte Vrstva | Ukotvit vrstvu [Ctrl-h]. Vrstvu přejmenujte na Planeta.
Planeta je hotová, chybí ale hvězdné pozadí. K vytvoření hvězd se bude hodit skript importovaný na počátku tutoriálu, je k nalezení pod nabídkou Filtry | Space art | Stars in the sky. V dialogovém okně je důležité správně nastavit rozlišení, nastavte použité ve vašem projektu, v mém případě 1900×1900 a okno potvrďte.
Dialogové okno pro vytvoření hvězd
Vytvořenou vrstvu hvězdného pozadí přejmenujte na Hvězdy a přesuňte pod vrstvu Planeta. Pod planetou jsou vidět hvězdy, což není dobře, vyberte vrstvu Planeta a z nabídky vyberte Vrstva | Průhlednost | Alfa do výběru, nebo pravým tlačítkem klikněte na vrstvu a obdobně vyberte Alfa do výběru. Označte vrstvu Hvězdy a výběr vyplňte pomocí nástroje Plechovka [Shift-b] s volbou Vyplnit celý výběr – při aplikování podržte [Shift]. Zrušte výběr pomocí Vybrat | Nic [Shift-Ctrl-a].
Posledním krokem je přidání do jádra planety zářící objekt. Zkopírujte vrstvu Hvězdy příkazem z nabídky Vrstva | Duplikovat vrstvu [Shift-Ctrl-d]. Z nabídky vyberte Filtry | Světlo a stín | Supernova, tento filtr vytvoří zářící supernovu, vyberte tedy vhodnou barvu, Poloměr nastavte na nejvyšší hodnotu a paprsky dle uvážení, já jsem nastavil hodnotu 90. Nezapomeňte supernovu vystředit, dále můžete okno potvrdit.
Dialogové okno pro vytvoření supernovy
Žádoucí je, aby paprsky prostupovaly jen chybějícími kousky skládačky, z toho důvodu přidejte vrstvě Hvězdy kopie masku vrstvy – Vrstva | Maska | Přidat masku vrstvy a v dialogovém okně přepněte na volbu Černá (úplná průhlednost). Dále přidejte alfu planety do výběru jako v předchozím případě – vybrat vrstvu Planeta a z nabídky zvolit Vrstva | Průhlednost | Alfa do výběru. Přepněte se na masku vrstvy Hvězdy kopie a výběr vyplňte bílou barvou pomocí nástroje Plechovka [Shift-b] s volbou Vyplnit celý výběr – při aplikování podržte [Shift]. Zrušte výběr pomocí Vybrat | Nic [Shift-Ctrl-a]. Ještě chybí kužely světla vystupující z chybějících skládačkových dílků. K tomuto účelu poslouží nejlépe nástroj Volný výběr [f] z panelu nástrojů, v nastavení tohoto nástroje vyberte jako Režim: Přidat k aktuálnímu výběru. Po dokončení všech výběrů je zaoblete pomocí Vybrat | Zaoblení o sto pixelů. Tento výběr vyplňte opět pomocí nástroje Plechovka [Shift-b] s volbou Vyplnit celý výběr – při aplikování podržte [Shift]. To je pro tentokrát vše, planeta je hotová.