Kdy vznikl český Jabber a za jakým účelem?
První české servery vznikly v roce 2001, to vznikl jabber.cz a hned vzápětí vznikl njs.netlab.cz, což byl vlastně můj server. Tenkrát to byl opravdu ještě jenom můj server – v podstatě opravdu pro mě a jen „ze sportu“. Co se potom událo – o jabber.cz se jeho provozovatelé moc nestarali, zatímco mě to tenkrát bavilo a nasazovali jsme pořád nějaké nové služby. Uživatelé si nás „nějak“ našli a dneska je v podstatě synonymem pro Jabber paradoxně asi pořád njs.netlab.cz, přestože protežujeme něco jiného, Jabbim, tak nejvíce registrací je stejně na njs.netlab.cz, ačkoliv ten server vlastně už ani neexistuje.
Bylo to tedy tak, že byl njs.netlab.cz pohlcen jabber.cz?
Tehdejší provozovatel už neměl zájem jej provozovat a k nám se donesla nabídka, že jabber.cz hledá nového provozovatele, který provoz technicky zabezpečí – na to jsme řekli „ano“.
Kolik uživatelů máte v databázi?
52000 uživatelů je registrováno, ve špičce jsou připojeny 4000 uživatelů, těch opravdu aktivních je zhruba 10000, to jsou ti dennodenní uživatelé.
Dá se z logů zjistit, z jakých zařízení se uživatelé připojují (PDA, mobily)?
Nejvíc to používají na normálních strojích, většina uživatelů je ve Windows. Na desktopech prostě Windows vládnou – ale je pravda, že lidi, kteří používají Jabber, mají zakořeněný jistý alternativní přístup. Podle logů na serveru vím, že hodně používají Firefox nebo alternativní prohlížeče – každopádně jsou to lidi, kteří se snaží nějakým způsobem odlišit. Jabber asi zatím není pro každého. Zdá se, že jsme nedokázali oslovit běžného uživatele.
Dočkáme se v dohledné době propojení s hlasovou telefonií (VoIP)? Technicky to jde – co brání nasazení?
Čeká se na schválení standardu, konkrétně standardu, který se týká Jingle – protokolu pro přenos hlasu. Jakmile bude schválen, dá se předpokládat, že se v poměrně krátké době určitě dočkáme nějakých klientů. Původně PSI 0.11 mělo mít podporu libjingle, ale vzhledem k tomu, že ten standard stále ještě nebyl schválen, neustále se upravuje, tak se toho asi nedočkáme. Zároveň knihovny, které tam jsou, jsou velmi rané a problémové. Nefunguje to úplně tak, jak by mělo.
Jakou roli v tom hraje Google Talk, který je založen na stejném protokolu?
Google hodně využívá XMPP, ale udělali si to po svém, své serverové řešení, dneska je Google členem jabberové federace, takže je možné komunikovat s uživateli Talku, ale přesto dodnes není Google členem XMPP federace, a to právě z těch důvodů, že komunikace z jejich strany není úplně standardní. Google se sice snaží něco dávat komunitě, ale knihovna libjingle, kterou zveřejnil a která by měla umožňovat hlasovou komunikaci i v jiných klientech, bohužel už dnes neodpovídá standardu a její vývoj není tak rychlý, jak by bylo třeba.
Není to ovšem závislé na Google. Jakmile vznikne standard, Google slíbil, že se mu přizpůsobí, protože jeho verze je dnes pochopitelně odlišná od té, která je ve schvalovaném dokumentu. Pak se dá předpokládat, že vývoj už bude rychlý. Domnívám se, že jakmile standard vznikne, můžeme se dočkat funkčních klientů do půlroku – a to ve vyšší kvalitě, ne v „alfa“ kvalitě, jak je to dnes. S tím se ani telefonovat nedá.
Současný stav je nepříjemný a omezující – i u nás v Česku je jasné, že Skype nám bere body a rozšiřuje se všude. A to je škoda.
Další služba, která s tím souvisí, je video konference. Je tam prostor i pro ni?
V protokolu Jingle je to zohledněno a podpora pro video konference v těch standardech zohledněna je. Samozřejmě záleží na klientech – jak brzo a jakým způsobem to implementují. Takže pokud to programy budou podporovat, bude tato funkce nabídnuta. Není to tedy záležitost serveru.
Kolik lidí se intenzivně věnuje provozu vašeho serveru?
Věnuje se tomu kromě ještě dalších asi šest lidí, kteří vytvářejí komunitu kolem serveru. Tímhle bych jim chtěl poděkovat, protože odvádějí skvělou práci ve svém volném čase, bez nároků na odměnu, a to je v našich zeměpisných šířkách vzácný jev. Tihle lidi dělají server serverem, protože kdyby těch transportů, které oni napsali nebo vyvinuli, nebylo, tak je server prázdný a dneska nemá žádné funkce.
Transporty – hlavní téma. Co to vlastně transport je? Jak se používá a k čemu je dobrý?
Transport je speciální služba, která umožňuje propojení Jabberu s jinou sítí. Samozřejmě poskytujeme i jiné služby, které jsou naše vlastní – ačkoliv se jmenují transporty, tak to transporty nejsou.
Které transporty jsou nejoblíbenější?
Samozřejmě ICQ, to používají všichni. Z našich služeb jsou hodně používané slovníky, esemesky, televizní program, počasí. V podstatě všechny služby si našly své fanoušky a uživatele.
Zaznamenal jsem problémy ohledně autorských práv k televizním programům. Vyřešilo se to k všestranné spokojenosti?
Dnes to řešíme s vlastníky autorských práv jinak – spoluprací. Jedná se o barterovou dohodu, kdy jim poskytujeme určitý prostor v rámci našich služeb pro jejich propagaci. Dá se říci, že je to oboustranně výhodná spolupráce. A je to výhodné i pro naše uživatele, neboť mají stabilní službu s kvalitním zdrojem dat, a my se nemusíme bát, že bychom porušovali nějaká autorská práva. Tohle je cesta, kterou chceme pokračovat i v budoucnosti. Aby vše bylo oficiálně a nevyskytl se nějaký problém.
To lze mezi řádky chápat tak, že uživatelé mají očekávat reklamu. Budou se posílat reklamní zprávy – v mnohem větší míře?
Reklama samozřejmě existuje, ale pouze v rámci toho televizního programu. Je textová a je pod programem. Všechno má své pro a proti. Nemáme v plánu začít spamovat, ale uživatel, který používá TV program, se s ní setká. Ale Viagry se nikdo bát nemusí.
Další ze služeb je virtuální disk. Proč by ho měli lidé používat?
Existuje několik forem, jak a proč jej používat – záleží na každém, jestli se mu bude hodit. Jabber disk má dvě části – veřejnou a soukromou. Soukromá se samozřejmě hodí pro uložení svých dat, rád tuto neveřejnou část přirovnávám k flashce. Máte prostě flash disk na serveru, nikde ho nezapomenete, když přijdete domů, prostě se připojíte a máte data, která jste si chtěli odněkud přinést. To považuji za výhodu.
Veřejná část se může hodit k tomu, že místo abych padesáti lidem posílal fotky ze svého seskoku padákem, tak je umístím na svůj veřejný Jabber disk a všem pošlu jenom odkaz. Oni se na to podívají, až budou chtít. Samozřejmě se také snižuje náročnost na přenos dat – prostě to jenom jednou zkopíruji. To mi přijde jako zajímavá funkce – a používá se.
V budoucnosti bychom chtěli přidat další část, která se bude věnovat jenom fotografiím a bude to něco jako automaticky generovaná fotogalerie, tzn. uživatel si tam pošle svoje fotografie a někde na webu vznikne jeho fotogalerie.
To všechno děláme hlavně z toho důvodu, že se rozšiřuje použití na mobilní telefony, což je dnes hodně populární. Díky open-source programům, jako je Bombus, je možné fotografie posílat přímo z mobilního telefonu, takže i pro tento účel to může sloužit. V mobilním použití vidíme velkou budoucnost, všechno spěje k chytrým telefonům a podobným zařízením – na to se chceme soustředit.
Jsou tedy v plánu nějaké úplně nové služby?
Některé služby se budou přepisovat, např. Počasí, to bude zcela nové. Chtěli jsme udělat službu Sportovní kurzy, kde by uživatelé byli informováni o sportech, jednáme s jednou sázkovou kanceláří o spolupráci, aby data byla zase získána oficiálně. Myslím si, že to pro někoho může být velmi přitažlivé. Sport zajímá v Česku hodně lidí. A sázení taky.
Uživatelé by také měli rádi SMS bránu, protože naše rozhraní se používá lépe než mobilní telefon. Taková brána by byla placená a doručovala by třeba i do T-Mobile, a to včetně doručenek. Aby bylo nějakým způsobem garantováno, že zpráva dorazí. Tahle další, zpoplatněná SMS brána je tedy v plánu.
Budeme se snažit sledovat trendy a nasazovat další transporty, pokud je někdo napíše.
Funguje přenos souborů přes transport ICQ?
Bohužel nefunguje. Je to hlavně kvůli odlišnosti způsobu, jakým se soubory v síti ICQ přenášejí. Je technický problém to naimplementovat, protože se soubory nepřenášejí přes server, ale spojením mezi klienty. A pro uživatele ICQ transportu je právě tento transport oním klientem, takže by se muselo realizovat přenášení souborů mezi (Jabber) serverem a oním ICQ klientem. Zatím se všude píše, že ta odlišnost je příliš velká na to, aby se to podařilo naimplementovat. Například ale MSN transport tuto funkci umožňuje a přenos souborů je tam funkční.
Technické rozdíly mezi protokoly se projevují i jinde – například realizace visible/invisible stavu uživatele je problematická. Naráží to i na technologické problémy. Pokud totiž na Jabberu přejdu do módu invisible, tak jsem v tu chvíli invisible také pro celý transport. A on skončí. To už jsou historické důvody, proč některé věci bohužel nejde implementovat snadno.
Pochopitelně přenos souborů přes Jabber jako takový funguje dobře. A není problém přenášet, pokud je člověk za NATem; samozřejmě pokud je za přísnou proxy, tak si nepřenese nic. NAT by neměl být problém.
Poskytujete nějaké placené služby?
Ano, poskytujeme. Nenazýváme to ovšem placenými službami, ale spíše dobrovolnými příspěvky na další rozvoj a provoz serveru. Uživatel za ně získá benefit služby jako naše poděkování za to, že projevil zájem a že mu další osud serveru není lhostejný. Mezi ony služby patří velký Jabber disk, 250 MB, speciální ICQ transport, speciální SMS transport, který je méně vytížený, a další služby. I v budoucnosti se budeme snažit těmto uživatelům nabídnout nové služby. Jedná se o služby, které nemůžeme nabídnout všem. Tímto se snadno limituje počet uživatelů uvedených služeb a my si můžeme dovolit tyto služby nabídnout.
Nemáme problém nasadit další server jenom pro PyICQt, pokud teď dojde kapacita, protože to znamená, že ti uživatelé si za to zaplatili a na server jsou peníze a nás to nemusí trápit. Pokud ho zprovozníme pro všechny, tak nás to trápit bude a budeme si sami odtrhávat od úst. Proto je naším cílem, aby část nákladů kryli uživatelé.
Poskytujeme i komerční služby pro firmy, dedikované Jabber servery, virtuální Jabber servery, instalace serverů přímo ve firmě, implementace do stávající firemní infrastruktury, apod.
Proč by měl uživatel používat Jabber, a ne ICQ?
Náš Jabber je specifickou českou službou, která poskytuje specifické české služby, které ICQ nikdy mít nebude. Komunikace je rychlá, neběží přes nějaké servery v Americe, ale přes české servery s minimální prodlevou, poskytujeme vysoce kvalitní podporu v českém jazyce, máme konferenci, kam může každý přijít a vznést dotazy nebo připomínky. Podpora je podle mě ten nejhlavnější důvod, protože prostě funguje. Uživatel také není „přivázán“ k serveru, kdykoliv se může sbalit a jít jinam, pokud mu bude něco nevyhovovat, přetáhne si svůj kontakt list a může jít k jinému serveru. Nebude závislý na rozmarech jedné společnosti.
K tomu bych chtěl dodat, že jediná oficiální a legální cesta, jak používat ICQ, je oficiální klient. A ten pro Linux není. Takže pokud někdo používá na Linuxu ICQ, tak porušuje licenční smlouvu (více v červnovém čísle 6/2007, pozn. šéfred.).
Redakce děkuje Zenkovi z týmu Jabber.cz za poskytnutí fotografií.