Linux E X P R E S

Facebook

Rozhovor: Pan Audacity – Dominic Mazzoni

audacity.png

Vzal jsem si za své pokusit se oslovit vývojáře stojící za zajímavými projekty ze světa svobodného softwaru. Dnes jsem si povídal (lépe řečeno mailoval) s Dominicem Mazzonim. I když by jméno mohlo ukazovat na italskou národnost, není to pravda, je Američan. Žije ve slunné Kalifornii. Zjistil jsem, že jsem narazil na člověka, který je skoro jako Jára Cimrman – tak všestranný.


Dominic Mazzoni je původním vývojářem projektu Audacity, který vznikl v roce 1999. To je jeden z nejznámějších audio editorů v oblasti svobodného softwaru (více v článku Martina Šína, pozn. šéfred.). Funguje na třech hlavních softwarových platformách – Windows, Mac a Linuxu. Nejdříve jej vedl sám, později rozšířil svůj tým o mnoho dalších kolegů – programátorů. I tak však stihl přidat asi 100 000 řádků kódu. Audacity je k dispozici ve 30 jazycích (včetně češtiny) a v prosinci loňského roku se počet stažení pohyboval kolem 15 milionů, což jej řadí k jednomu z nejstahovanějších projektů vůbec.

Když si zadáte Dominicovo jméno do vyhledávače, najdete spoustu odkazů. Najdete informaci o jeho práci pro Google, pro NASA, pro RealNetworks (RealAudio Player) a navíc zjistíte, že se baví skládáním a provozováním hudby. Je autorem mnoha odborných knih a je i matematikem. Od NASA (americká agentura pro letectví a kosmonautiku) dokonce obdržel cenu NASA Software Of The Year 2005, i když říká, že byl jen jedním z týmu patnácti programátorů. O spoustě z toho mluvíme i v následujícím rozhovoru.

Začněme trochu netradiční otázkou. Víte něco o České republice? Účastní se vašeho projektu i lidé z Česka?

Bohužel se nepřihodilo, že by některý z našich programátorů byl z Česka, ale Audacity byl přeložen do češtiny Alešem Tošovským.

Znáte nějaké české hudební skladatele nebo umělce?

Ano, velmi rád poslouchám Dvořákovu osmou a devátou symfonii a Smetanovu Vltavu.

Byl jste někdy v České republice?

Ano, byl jsem v Praze dvakrát a je to jedno z mých nejoblíbenějších měst v Evropě. Mám rád klasické historické budovy a památky vedle moderního metra a jiných moderních vymožeností zakomponovaných tak dobře jako zde. Česká republika našla skvělé vyvážení mezi moderními technologiemi a respektováním tradic a historie. Rád bych navštívil Českou republiku znovu, možná, že mě po ní můžete provést, až tam budu.

Vím, že jste velmi dobrý v matematice a v hudbě. Myslíte si, že tyto obory jdou k sobě?

Ano, vždy jsem nacházel paralely mezi matematikou a hudbou. Hudba je v mnoha směrech velmi matematická. Hudební kompozice má strukturu podobnou zlomkům, může být dělena do vět, každá věta do částí, každá část do frází a pak do taktů a nakonec do not. A hudební teorie je velmi matematická, všechny harmonie v západní hudbě pocházejí z poměrů nízkých prvočísel.

Má skladba „Seven On Seven“ (volně přeloženo jako Sedm na sedm), je nejmatematičtějším kusem, který jsem napsal. Jméno pochází z faktu, že sedm hudebníků hraje především v 7/4 taktu. Je zde mnoho sedminotových frází a sedmitaktové smyčky. O matematice a prvočíslech jsem se při psaní skladby hodně dozvěděl. Také jsem zjistil, že obtížnější matematika je velmi kreativní a umělecká – jako hudba. Napsání dobrého matematického teorému je něco jako složení skladby.

Hudbu Dominica Mazzoniho si můžete poslechnout na stránkách minorninth.com (převážně jeho vlastní skladby) a pak také na stránkách jazzového uskupení, ve kterém hraje na klavír a klávesy. Jmenuje se San Gabriel Seven a najdete jej na stránkách sgsjazz.com.

Potřebujete pro vytvoření projektu, jakým je Audacity, nějaké speciální schopnosti?

Audacity je napsán v C a C++. Je to relativně složitý program s více než 100 000 řádky kódu. Abyste byl největším přispěvatelem, potřebujete několik let zkušeností s programováním, pomůže také titul z oblasti počítačových věd nebo příbuzných. Pomůže vám, pokud máte zkušenosti s audiem nebo hudbou, ale není to nutné. Mnoho lidí, kteří mají méně zkušeností, přispěli důležitými příspěvky v jiných oblastech Audacity, například při vylepšování uživatelského rozhraní. Vždy samozřejmě uvítáme osoby, které nám pomohou s překlady, dokumentací a odpovídáním na e-maily s otázkami uživatelů.

Jaká je hlavní platforma pro vývoj Audacity?

Vývojáři Audacity používají Linux, Mac a Windows. Nikdy jsme neměli problém podporovat tyto tři platformy, protože máme několik vývojářů používajících každou platformu. Mnoho z nich používá více než jednu.

Používáte Linux? Jakou distribuci a software?

Používám Ubuntu a Kubuntu. Mé oblíbené programy jsou Emacs, GIMP, Firefox, Thunderbird a Gaim. Dávám přednost KDE utilitám před GNOME, ale používám mnoho z obou. Pokud nepoužívám Linux, používám Mac OS X.

Máte čas na to, abyste pracoval s Audacity jako běžný uživatel?

Ano, používám Audacity pro nahrávání a mixování svých vlastních skladeb a také pro digitalizaci starých nahrávek na kazetách.

Prosím, představte nám projekt Audacity vlastními slovy.

Audacity je svobodný software pro nahrávání, úpravu a mixování audia. Je velmi používaný při vytváření podcastů. Audacity je známý svou relativní jednoduchostí používání a běží na všech hlavních platformách (včetně Windows, Mac, a Linuxu). Audacity disponuje celosvětovou komunitou dobrovolných vývojářů a aktivní uživatelskou komunitou, která se stále rozrůstá.

Co si myslíte o svobodném/open-source softwaru? Proč byl tento typ licence zvolen pro Audacity?

Svobodný a open-source software používám tak, jak je to jen možné, i když jsem trochu pragmatický – rád zaplatím za komerční software, pokud je lepší, ale obvykle preferuji svobodný software, protože se lépe upravuje. Svobodnou licenci pro Audacity jsem si vybral z těchto důvodů:

  1. Audacity vznikl v době, kdy jsem byl univerzitní student a svobodný software jsem podporoval.
  2. Chtěl jsem stavět na existujícím svobodném softwaru, který by nabízel podobné funkce potřebné v Audacity, než je vyvíjet znovu od začátku.
  3. Chtěl jsem komunitě vrátit zpět to, že mi dala tolik programů, které jsem používal a měl v oblibě.
  4. Chtěl jsem ostatním umožnit, aby mohli přispívat do Audacity a vylepšovat jej, abych vše nemusel vyvíjet sám.

Podělíte se s námi o plány do budoucnosti?

Právě teď pracuji na dokumentaci. Není to nijak povznášející, ale nová dokumentace by měla být jasnější a snadnější k pochopení. Soustředím se hodně na to, aby byla srozumitelnější začátečníkům, aby lépe pochopili, jak používat Audacity.

Na Audacity pracuje mnoho vývojářů. Od poslední verze bylo přidáno několik efektů, nové způsoby ovládání Audacity s použitím klávesnice a volby pro snazší ukládání v mnoha formátech. Je velmi těžké předvídat, co se stane v budoucnosti, protože na Audacity pracují pouze dobrovolníci.

Můžeme se někde setkat třeba na výstavách, veletrzích apod.?

Kvůli programu Audacity moc necestuji. Pokud někdo navštívíte oblast Los Angeles, kontaktujte mne e-mailem a řekněte mi „ahoj“.

Obrázek:  1.jpg

Několik vývojářů Audacity, Seattle 2004. Zleva Markus Meyer, Matt Brubeck, Monty, Dominic Mazzoni a Joshua Haberman. Publikováno se svolením Dominica Mazzoniho

Jsou s projektem nějaké problémy?

Vždy se toho musí tolik udělat a je tak málo času. Nejobtížnější je snažit se odpovědět na všechny e-maily, které dostaneme.

Řeknete nám něco o svých koníčcích? O své práci, osobním životě?

S vývojem Audacity pomáhám už jen jaksi bokem, jinak jsem plně zaměstnán. V průběhu loňského roku jsem pracoval pro Google a jsem zde velmi spokojen. Mým největším koníčkem je hra na klavír a skládání hudby, také rád cestuji a vařím.

Chcete čtenářům vzkázat ještě něco speciálního?

Bylo velmi příjemné si s vámi povídat a odpovídat na vaše otázky, ale i když jsem byl na začátku jediný, kdo Audacity programoval, dnes jsem již jen jeden z mnoha vývojářů. Audacity by byl jen malým stínem toho, co je dnes, pokud by nestál na tvrdé programátorské práci deseti vývojářů a desítek a desítek překladatelů a přispěvatelů. Jsem velmi nadšen tím, že něco, co jsem započal, nakonec dorostlo do takové velikosti.

Diskuze (2) Nahoru