Jak jsem se stal zaměstnancem Opery? Rozhodl jsem se změnit zaměstnání a čirou náhodou jsem nalezl na nějakém diskusním fóru informace, že Opera hledá (mimo jiné) programátory pro OS Symbian, který jsem v té době docela dobře znal. Poslal jsem proto do Opery mailem CV a po několika pohovorech (telefonickém a poté i osobním) a testech mi bylo nabídnuto zaměstnání. S radostí jsem jej přijal, protože jsem Operu používal již několik let a měl jsem opravdu respekt k lidem, kteří ji tvořili a těšil jsem se, že budu jedním z nich.
Ze začátku jsem byl trochu vystrašený, ale Opera mi pomohla se zařízením nejdůležitějších věci, jako je bydlení nebo vyřízení různých povolení. První věc, která mě překvapila, bylo skutečně rozmanité mezinárodní prostředí. V Opeře pracuje nemalé procento cizinců (když jsem nastupoval, tak to bylo kolem 50 %) - více než třiceti národností. Já osobně se domnívám, že je to velká výhoda, protože různí lidé z různých konců světa řeší problémy odlišně a to je pro celý kolektiv přínosem, mohou se učit jedni od druhých. Samozřejmě jsem se nejvíce setkal (a setkávám) s programátory a testery, kteří jsou dle mého názoru špičkoví odborníci a své práci skutečně rozumí. Jsou tu specialisté na síťování, HTTP, HTML, bezpečnost, atd., je tu Haakon Wiu Lee, který stál u zrodu CSS, když pracoval v CERNu. Ze začátku jsem byl také překvapen, že kdykoliv za někým přijdu a potřebuji pomoc, nikdo mě neposlal pryč s tím, že nemá čas, ale vždy přerušil svou práci a snažil se mi poskytnout informace k vyřešení problémů.
Já sám pracují v sekci Symbian, kde portujeme Operu na mobilní telefony pod OS Symbian, nicméně jsem často v kontaktu s lidmi z tzv. core, kteří jsou zodpovědní za platformně nezávislé jádro prohlížeče. Spolu s kolegy implementujeme kód, který se od ostatních platforem liší a musí být proto napsán speciálně pro danou platformu. Mimo jiné také dbáme pečlivě na výkon, protože rychlost je pro nás velmi důležitým kritériem. V týmu jsou další lidé z různých zemí (např. Island, Švédsko, UK, Makedonie, Itálie), se kterými si rozdělíme práci, na níž poté pracujeme. Vzhledem k různým národnostem je pochopitelně jednací jazyk angličtina.
Práce v Opeře ovšem neznamená jen programování, v Opeře se dějí i různé společenské akce. Lidé, převážně cizinci, se scházejí a podnikají různé výlety v menších či větších skupinách. Minulý rok, když Opera slavila 10 let své existence, jsme měli velkou zahradní slavnost, kde byli všichni zaměstnanci Opery. Každý pátek odpoledne se pořádá tzv. Noc v Opeře, kdy se lidé setkají více neformálně a diskutují nad pivkem nebo vínkem a baví se.
Bohužel nemám dost přehled o povědomí o Opeře v ČR, jsem od toho přece jen trochu odtržen. Nicméně se občas snažím povědomí o Opeře zvýšit, např. besedou se studenty na ZCU, kterou laskavě zorganizoval pan Herout. Vývoj Opery pochopitelně pokračuje, snažíme se přidávat nové platformy, nové funkce a technologie, přičemž se snažíme dodržovat co možná nejlépe současné standardy. V praxi to vypadá tak, že pokud dostaneme od zákazníka nový úkol, projdeme příslušnou specifikaci, provedeme diskuzi, zda je takový požadavek řešitelný a poté rozhodneme, zda bude pouze pro danou platformu nebo zda se stane součástí jádra tak, aby i ostatní týmy a ostatní platformy z toho mohly těžit. To je v Opeře velmi důležité, abychom sdíleli své výsledky a nedělali dvojí práci. Rovněž tak při opravě chyb (ano, i Opera má chyby :) ) příslušná oprava proudí ke všem ostatním týmům a ony ji mohou zahrnout do svých projektů. To samozřejmě vyžaduje dobrý systém komunikace mezi týmy. Opera také podporuje lidi, aby přicházeli s novými nápady či podněty k vylepšení, které jsou diskutovány a případně implementovány.