Linux E X P R E S

Facebook

ATI se svobodnými ovladači a pár dalších zkušeností „ze života“

download.png

„Za málo peněz, málo muziky“ říká jedno staré české přísloví. Pokud od našeho „miláčka“ očekáváme o něco více než jen brouzdat po internetu a odesílat e-maily, je třeba do něj investovat nějaký ten peníz. Avšak ani sebelepší „železo“ se neobejde bez příslušných ovladačů daného výrobce hardwaru, které nám umožní bezproblémový chod našeho PC. Ovšem oficiální ovladače nemusí být tím nejlepším řešením...


2,0 GiB RAM, procesor Intel Pentium Dual CPU E2180 @ 2.00GHz × 2, grafika Gallium 0.4 on AMD RV770, 32bitová architektura a 155,3 Gb místa na disku... To jest to, co mám momentálně k dispozici... Jistě! Taková trochu větší „kalkulačka“, která však při troše dobré vůle může obstát i v souboji dnešních herních PC sestav.

Grafická karta ATI Radeon HD 4870, kterou jsem si před necelým rokem zakoupil za těžce vydělaný peníz, nepatří mezi horké novinky. Když jsem se proto dozvěděl, že v následujících verzích linuxového jádra již tato řada bude postrádat podporu oficiálních ovladačů, zachvátila mne panika. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl posečkat a nějaký čas jsem zůstal na verzi Ubuntu 12.04 LTS, která umožňuje instalaci Catalyst, tedy oficiálních ovladačů pro tento typ grafické karty. Nic ve zlém, ale kupovat každý rok novou grafickou kartu se mi tedy rozhodně nezamlouvá...

Je zcela běžné, že na starších strojích běží starší verze OS Linux, na druhé straně, být bez případných záplat také není to pravé ořechové. Můj systém již delší dobu vykazoval určité zpomalení, a tak jsem se odhodlal a vyzkoušel jsem instalaci Ubuntu 14.04 LTS s obavou, že 3D akcelerace bude ta tam!

K mému příjemnému zděšení se tak nestalo...

Flightgear a svobodný ovladač

Mohlo mne napadnout, že svobodné aplikace na prvním místě počítají se svobodnými ovladači grafických karet přesně tak, jako je tomu u hardcore leteckého simulátoru Flightgear. Nejenže podpora 3D akcelerace je v tomto ovladači pro moji grafickou kartu dostupná, ale odpadly i problémy provázející používání uzavřeného ovladače od ATI. Jedná se zejména o časté pády simulátoru a v neposlední řadě taktéž funkce sprites u letištních světel na dráze, pojezdových plochách apod. Nyní již zcela běžně létám s aktivovanou funkcí Rembrant bez větších obtíží.

Nyní si tak mohu naplno vychutnat realistické počasí, světla, která nevypadají jako korálky roztroušené po zemi, tak i velice realistické vykreslení nočního osvětlení poblíž odstavných ploch. Dá se s určitou nadsázkou říci, že se mi podařilo v kombinaci s verzí letounu Boeing 707 od Marca Krause dosáhnout naprosté dokonalosti. Dokonce jsem se již stal oficiálním členem flotily virtuální letecké společnosti Pan Am, a běžně létám na trase Praha – Madrid – New York. Pokud by byl mezi čtenáři zájem, mohu zajistit VIP letenky do první třídy s výraznou slevou :D

„Potvory“ typu MMO

O něco horší situace je u MMO virtuálních světů, jako je SecondLife či OpenSim (Osgrid apod.). Grafika se trochu více seká a při zvýšených nároků na výkon (Mesh, Sculpt) se otáčky větráčku na grafice zvyšují do závratných výšin. Na druhé straně mohu podotknout, že dříve to nebylo o nic lepší... Problém je zejména ve vykreslování Meshe na straně tzv. klientů, které vycházejí z jediné koncepce a tou je původní SecondLife prohlížeč, který si s sebou po celou dobu nese řadu chyb.

Ovšem, jak jsem se dnes doslechl z kuloárů, tak onen slavný SecondLife bude možná již za pár měsíců minulostí. Výkonný ředitel společnosti Linden Labs totiž oznámil, že v tuto chvíli již pracují na jiném, od SecondLife odvozeném a zcela uzavřeném světě, který by měl být „novou konkurencí“ pro virtuální světy otevřené (Osgrid).

V souvislosti s instalací Ubuntu 14.04 a MMO mě také trochu namíchlo, že jsem tak nějak přišel o možnost používat Make Human pro generování 3D charakterů, neboť Ubuntu 14.04 obsahuje ve zdrojích verzi Alpha 6, která nedokáže rigovat mesh pro použití v SecondLife či Opensim světech. Alpha 7 nelze na Ubuntu 14.04 vůbec nainstalovat kvůli novější verzi Pythonu a verze Make Human 1.0.0 riguje deformované avatary, což nelze nikterak opravit.

Skype je „na draka“

Další překvapení nastalo, když jsem se rozhodl znovu nainstalovat program Skype, který jak vidno nepočítá s nějakým dalším vývojem, tedy alespoň co se distribucí Linuxu týče. Ne, že bych byl nějakým fanouškem této technologie, ale znáte to... („Výkonný ředitel VA Pan Am jej používá, a tak s ním chtě nechtě musím zůstat v kontaktu...“)

Zde, jak se zdá, firma Microsoft tak trochu podcenila rychlost, jako jsou vydávány nové verze Ubuntu či jiných linuxových distribucí, a tak mě nezbývá než doufat, že po desátém spuštění aplikace začne pracovat zvuk. Druhou možností, je pak instalace Skype na můj LG E455 s Androidem, kde ale s mým FUP u O2 dochází často k výpadkům. Holt si budu muset zakoupit TP-Link a nastavit si vlastní domácí Wi-Fi.

Otevřená krabice za všech okolností

Pokud je Skype „na draka“, pak je Unity „na lejno“ (možná bych to napsal ještě lépe a to místním vesnickým žargonem tady v Mokřinách u Aše, ale to už by asi nebylo možné publikovat). Nemohu si pomoci, ale Unity překonalo všechny rekordy, a stalo se největším omylem firmy Canonical. Řekněme si to na rovinu... Kdo z uživatelů stojí o bubliny, pojízdný panel, rotující kostky či nějaký Dash, když si tato věc bere z výkonu procesoru tolik, že i čtyřjádrový procesor nad tím nechápavě kroutí svými obvody.

Snad jen prostředí Windows 8 je na tom ještě o něco hůře, a to jak v použitelnosti jako takové, tak i v „úspornosti“ výkonu procesoru. Zkrátka, již sem si zvykl na jednoduchost Openboxu, který se v tomto ohledu jeví jako mnohem úspornější a zároveň i velice přizpůsobivý (vlastní menu, snadná konfigurovatelnost atd.).

GIMP na vrcholu své slávy

Musím říci, že i když jsem již nedávno instaloval některé doplňky pro GIMP, tak trochu se dalo tušit, jakým směrem se bude ubírat následující verze. A pochopitelně nezklamal! Mnoho parádních efektů, se kterými lze vytvářet téměř profesionální díla při editaci screenshotů, fotek či kreseb, je zkrátka k nezaplacení. Tak proč platit za komerční software, který se pomalu, ale jistě stává nadbytečným a nepotřebným?

Kam se poděla Alsa a Pulse audio?

Evidentně v systému i nadále přetrvávají, ovšem jejich lokace/dislokace je přinejmenším podivná... Schovávají se za něco, co se nazývá Vnitřní zvukový systém. Pravdou je, že předchozí rozvržení dělalo trochu problémy. Tím se vracím opět k již zmíněnému simulátoru Flightgear a taktéž k aplikaci Skype.

Pokud se jedná o Flightgear, zde byl tímto způsobem nejspíš vyřešen problém týkající se nekompatibility zvukových ovladačů pro Fgcom či zvukové efekty, kdy Flightgear dle Debug funkce zdlouhavě hledal vhodný ovladač. V okamžiku, kdy nenašel ani nainstalovaný Jackd, rozhodl se připojovat přímo ke zvukovému hardwaru. Tohle zdá se být v tuto chvíli již vyřešeno, soudě podle pouhých dvou voleb u zvukového hardwaru v nastavení výstupu Flightgear simulátoru.

Na druhé straně aplikace jako Skype díky zpožděné (neexistující) aktuální verzi s touto změnou nepočítá, a tak se nelze divit tomu, že s voláním výchozího ovladače pro zvukový server Pulse audio je trochu problém.

S Ubuntu na věčné časy

Již mnohokrát jsem uvažoval o změně a řada distribucí mne stále láká k vyzkoušení. Přesto i nadále věřím, že Ubuntu jako takové si zachová moji přízeň, a nejen mou, neboť nikdo a nic na světě není dokonalé.

Život znamená velkou výzvu a překonávat překážky je zcela běžné a normální nejen v IT. A zvykat si na něco diametrálně odlišného v mých pětatřiceti letech už také není jen tak :) A pak, nalezl jsem také poměrně zdařilou šablonu pro službu Blogger v barvách Ubuntu, kterou lze stáhnout zde, a s její pomocí napomoci boji proti modré totalitě, která číhá za každým rohem a tváří se jako přítel, který je ve skutečnosti nepřítel, co „na vás práskne úplně vše...“

Diskuze (4) Nahoru