Znalí věci jistě namítnou, že nejznámějším simulátorem rádiem řízených modelů je FMS - Flying Model Simulator. Mají pravdu. Tento freewarový simulátor ale bohužel funguje pouze pod Windows. V Linuxu (Ubuntu 8.04) si v něm nezalétáte a nepomůže ani překladová vrstva (emulátor) Wine.
Větroň Allegro v lokaci Cape Cod
Pod obtížně vyslovitelnou zkratkou CRRCSim se skrývá název Charles River RC Flight Simulator. Stejně jako u známého simulátoru „velkých letadel" FlightGear je jeho původ odvozen od simulátoru LARCsim (Langley Research Center Simulator) vyvinutého v NASA. Autoři CRRCSimu Mark Drela a Jan Kansky se při jeho programování zaměřili na maximální věrnost letu. Hráčům počítačových her se proto CRRCSim zavděčí mnohem méně než začínajícím modelářským pilotům. Grafické provedení programu považuji za zdařilé i přesto, že neobstojí v souboji s grafickou rozmařilostí současných komerčních leteckých simulátorů. CRRCSim je uvolněn pod licencí GNU GPL, spustit si ho můžete na třech platformách - pod Windows, Linuxem a Mac OS a navzdory nízké verzi 0.99 se chová stabilně.
Na domovské stránce programu najdete nejen jeho zdrojový kód a instalátor pro Windows, ale také instalační balíčky pro Debian a Fedoru. Podobné balíčky byste též měli najít v repozitářích dalších linuxových distribucí. Jmenujme například Mandriva Linux a SuSE. Vyzkoušel jsem nainstalovat balíček určený pro Debian do Ubuntu 8.04 a fungoval bez nejmenších problémů. Pro vlastní spuštění programu postačí napsat do terminálu crrcsim
. Škoda, že balíček pro Debian nevytváří spouštěč aplikace v panelu GNOME, ale to je jen malá vada na kráse.
GAP65, v pozadí budka a sloup s frekvencemi
Hardwarové nároky CRRCSimu jsou na dnešní dobu poměrně nízké. Úspěšně jsem s ním létal na netbooku ASUS Eee 901 bez zaznamenání ztráty plynulosti simulace. Podmínkou úspěchu je pouze grafický adaptér podporující knihovnu OpenGL. Svůj oblíbený model v něm můžete řídit nejen z klávesnice nebo myši, ale také pomocí připojeného libovolného pákového ovladače (joysticku) nebo modelářského vysílače. Pro připojení vysílače nabízí CRRCSim několik způsobů, například připojení pomocí sériového rozhraní, paralelního rozhraní nebo vstupu zvukové karty.
Moje zkušenost plně potvrdila, že ovládat simulátor pouze z klávesnice patří mezi nesnadné úkoly. Méně neohrabané mi připadalo ovládání pomocí myši. Především s letadly, která nejsou vybavena křidélky (řídicí plochy na odtokové hraně křídel), se dalo celkem obstojně létat. Virtuální letadla mě ale začala naplno poslouchat až po připojení modelářského pákového ovladače. Měl jsem k dispozici GAMEBIRD R/C Pilot 31077-1, který se připojuje do game portu na zvukové kartě počítače.
Předletová příprava
GAMEBIRD uvedete pod Linuxem v život přihlášením pod „rootem" do terminálu a zavedením jaderného modulu ns558
pomocí příkazu:
modprobe ns558
Úspěšnost této operace si můžete zkontrolovat pomocí příkazu:
lsmod |grep ns558
Měl by vrátit něco podobného:
ns558 5632 0
gameport 16008 3 ns558,analog
To je ze strany operačního systému vše. Pokud modul jádra funguje správně, přidejte si jeho spouštění do startovacích skriptů vaší distribuce, např. /etc/modules. Zbývá nastavení pákového ovladače v CRRCSimu. V roletovém menu, v položce Options, nastavte volby způsobem uvedeným na obrázku.
Přiřazení funkcí signálům z pákového ovladače a kalibrace jejich výchylek se skrývá pod tlačítkem Configure. Celý proces se prakticky nijak se neliší od téhož ve FMS.
Nastavení z obrázku platí pro pákový ovladač GAMEBIRD RC/Pilot v MODE 1, tedy s plynem a křidélky na pravé páčce. Po stisku tlačítka Calibrate... pohněte několikrát oběma páčkami ovladače do všech krajních poloh. Poté stiskněte tlačítko Next. Nastavte obě páčky na střed a stiskněte tlačítko Finish. Potvrzení tlačítkem OK ukončí základní nastavení pákového ovladače. Pokročilejší uživatelé už si sami nastaví „mixy" pomocí tlačítka Mixer... a pokud má jejich pákový ovladač další tlačítka, přiřadí k nim funkce pomocí tlačítka Buttons...
Letadla, lokace a létání
Zklamu piloty helikoptér. Současná verze CRRCSimu 0.99 létání s helikoptérami nepodporuje. Ale z diskuze vývojářů jsem pochopil, že přidání první helikoptéry je v přípravě. My ostatní si můžeme vybrat z 28 různých leteckých modelů. Převažují větroně, ale své oblíbence si bez problémů najdou příznivci sportovních letadel, elektrických letadel, letadel pro rekreační létání a samokřídel.
3D náhled na model letadla se mi zobrazoval pouze pod Windows
Osobně jsem si brzy oblíbil letadlo Flexify XLM, které patří mezi začátečnické snadno ovladatelné modely. Další modely letadel je možné stáhnout z internetu, i když jich není zdaleka tolik jako pro FMS. Především doporučuji stáhnout si balíček s přidanými modely. Jeho obsah pod LinUxem zkopírujte do /usr/share/games/crrcsim, pod Windows do C:/Program Files/CRRCSim nebo jiného místa, obsahujícího instalaci CRRCSimu. Pokud vám existující modely nestačí, domovské stránky CRRCSimu obsahují podrobný návod pro vytváření nových.
Letadla nejsou všechno. Důležitý je také výběr lokace. CRRCSim nabízí dvě - modelářské letiště „Davis" a mořský břeh „Cape Cod". Druhá jmenovaná je ideální pro tréning létání se svahovými větroni. Zapnete-li k tomu mód F3F z roletového menu programu - Game | F3F, stáváte se účastníkem soutěže F3F. Aktivuje se elektronický rozhodčí, který vám začne počítat čas průletu bází, počet průletů a také trestné body za narušení bezpečnostní linie pro létání. Původně byla soutěž F3F k dispozici pouze ve speciální verzi CRRCSim-F3F, ale oba projekty se v průběhu doby sloučily. Staré heslo „Poručíme větru dešti" došlo v CRRSimu svého dokonalého naplnění. Především piloti větroňů ocení možnost nastavení větru a termiky dle svých přání.
Začínajícím uživatelům může pomáhat vypínatelné zobrazení termiky v podobě barevných kruhů.
Pokud to dokážu posoudit, létání v CRRCSimu mi připadá velice realistické. Setrvačnost letadla, jeho zrychlování při potlačení výškovky, jeho propadnutí při přetažení, reakce na vítr, změna zvuku motoru podle směru, kterým letadlo letí, fotorealistická oblaka, to vše podporuje pocit reálného letu. V něm CRRCSim za konkurenčním FMS rozhodně nezaostává. Horší situace nastane při interakci letadla se zemí. Při haváriích se země chová jako trampolína a letadlo jako by bylo z gumy. Po pravdě - mně osobně analýza havárií moc nechybí. Jde přece o létání a ne o „crashtesty". Méně příjemný je fakt, že objekty na zemi - stromy, kadibudka, svodidla - jsou dokonale prostupné stejně jako ve starších verzích FMS.
GAP65 v barevném provedení FX 180
Oproti FMS mi zpočátku při létání chyběl automatický zoom. Letadlo se dá přiblížit pouze ručně a pokud máte plné ruce pák, „zazoomovat" pomocí myši nebo kláves Plus a Mínus jednoduše nestihnete. Po nějaké době létání jsem zjistil, že nejúčelnější je nastavit si jednu hodnotu zoomu, při níž je letadlo dobře viditelné a při níž ještě neztrácíte kontakt s okolním prostředím.
Uživatelům Linuxu také doporučuji vyhnout se funkci View | Toggle Fulscreen. Při ní mi připadalo letadlo a krajina rozmazanější než při pouhé maximalizaci okna programu. Upozorňuji ale, že pod Windows má okno simulátoru pevnou velikost a tento způsob jeho roztažení na celou plochu vašeho monitoru není možný. Pod Windows mi navíc připadaly zvuky letadel mnohem více „elektronické" než pod Linuxem, kde zněly celkem reálně.
Shrnutí
Skutečné létání žádný simulátor nenahradí. Je ale dobré, že ani linuxoví uživatelé nejsou ochuzeni o možnost polétání si v simulátoru, uvolněného pod svobodnou licencí GPL. CRRCSim patří mezi jednodušší simulátory s dobrým fyzikálním modelem. Výběr letadel a soutěž F3F jej činí atraktivním především pro piloty větroňů. Dle mého mínění je CRRCSim zdatným konkurentem známějšímu FMS a pozornost (nejen) modelářských pilotů si jistě zaslouží.