Režim s jedním oknem
Část uživatelů již dlouho volala po možnosti panely nástrojů a jiná dokovatelná okna spolu s pracovní plochou umístit do jednotného okna. Toto přání se jim vyplnilo, ve verzi 2.8 totiž najdou nabídku Okna | Režim s jedním oknem, která výchozí sestavení pro obrázek a dva oddělené panely sjednotí. V podstatě se jedná o přechod od rozhraní SDI k MDI. Tento režim není výchozí, pokročilí grafici pracující v rámci více pracovních ploch si ho tudíž ani nemusí všimnout.
Maticové uspořádání dialogových oken
Nezapomnělo se ani na část pokročilých uživatelů pracujících na více monitorech. Práce v tomto režimu bývá značně individuální nejen z pohledu jednotlivých uživatelů, ale taky z pohledu typu právě prováděných úprav. Dokovatelná dialogová okna lze nyní dokovat nejen pod sebe, ale také vedle sebe a mít tak vždy vše potřebné na očích a přehledně v jednom okně. Vytváření takových matic je navíc velmi jednoduché, postačí si otevřít kterékoli okno z nabídky Okna | Dokovatelná dialogová okna a prostým přetažením na okraj jiného okna je seskupit, případně přetažením doprostřed vytvořit přepínatelnou záložku známou již z předešlých verzí. Vize vývojářů je taková, že jeden monitor bude zaplněn jedním maticovým oknem s nástroji.
Maticové uspořádání dialogových oken
Seskupování vrstev
Nově lze vytvářet skupiny vrstev, což se bude hodit především u složitějších úprav s mnoha vrstvami. Seskupení bude stát nejen za mnohanásobným zpřehledněním, ale taky za zefektivněním přemísťování v celé skupině vrstev.
Editace textu přímo v obrázku
Základní editaci textu je nově možné provádět přímo v obrázku bez volání dalšího dialogového okna. Většina nástrojů a pluginů renderovaných v obrázku byla portována do knihovny Cairo. Probíhající úkon, který byl dříve znázorňován ve status-baru, byl rovněž nahrazen ukazatelem přímo nad obrázkem. Portace do Cairo zajistí čistší a antialiasovaný vzhled pomocných pravítek apod.
Stav probíhajícího úkolu renderovaný pomocí Cairo
Jednoduché matematické operace
V dialogu pro změnu velikosti obrázku a v dalších částech GIMPu lze využít přidané inteligence. Beze změny jednotek z roletového menu je možné zadat jednotky např. v metrech prostým napsáním 0.1 m, případně využít vnitřní kalkulátor – 10 cm+2 px apod.
Oddělené ukládání a export
Ukládání rozpracované grafiky nyní probíhá vždy do nativního formátu xcf bez ohledu na to, v jakém formátu byl obrázek otevřen. Pro uložení do jiného formátu byla přidána položka Export. Jedná se o změnu, která bude zpočátku trochu „bolestivá“. Vývojáři naštěstí nezapomněli na klávesovou zkratku: pokud chcete ponechat upravenou fotografii v původním formátu, zapomeňte na [Ctrl-s] a nově musíte pro export použít [Ctrl-Shift-e].
Dynamika štětce
Dynamika štětce a ostatních kreslících nástrojů byla značně rozšířena, v nabídce dynamických vlastností přibyla celá řada předdefinovaných. V případě potřeby je samozřejmě pořád možné nastavit vlastní dynamiku štětce pomocí mapovací matice nebo křivek.
Transformace pomocí klece
Transformace pomocí klece je zcela nový přírůstek do základních nástrojů pro transformaci a je k nalezení přímo v panelu nástrojů, případně pod klávesovou zkratkou [Shift-g]. Nástrojem lze volně transformovat vybraný objekt pomocí vytvořené klece a přemisťováním libovolného počtu záchytných bodů. Obzvláště výkonný je u oddělených objektů bez pozadí, například v rámci vrstev; ve fotografii je potřeba chvilka cviku a opatrnosti.
Štítky
Stopám, vzorkům a přechodům lze nově přidávat štítky a na jejich základě filtrovat zobrazené seznamy. V případě velkého množství těchto zdrojů může být správné oštítkování zdrojem nemalé úspory času.
Nové posuvníky
Nově jsou použity posuvníky, které by měly potěšit uživatele tabletů; kombinují číselné zadávání se samotným posuvníkem.
Spousta dalších změn, i „pod kapotou“
Pro kompletní seznam změn můžete nahlédnout na domovské stránky projektu. Hodně se toho odehrálo i „pod kapotou“, část kódu využívá knihovnu GEGL, v příštím vydání 2.10 by mělo být do GEGL přepsáno vše, verze 3.0 by měla být portována do GTK 3. Vývojáři slibují značně zkrácený cyklus vydávání nových verzí. Na co se můžete těšit, najdete ve vytvořené roadmapě.