Linux E X P R E S

Facebook

LEGO v Linuxu

lego.png

Před několika lety (ještě na Windows) jsem měl, jak říkala babička „LEGO v počítači“. Ono LEGO se skládalo ze tří součástí – databáze součástek LDraw, programu na tvoření modelů MLCad a programu na prohlížení modelů LDView. Dovedete si představit, jak mě potěšilo, že první dvě součásti fungují bezproblémově na mém Ubuntu?


Obrázek:  6.jpg

Lego v Linuxu

Lego v Linuxu?

Nejdříve stáhneme základní databázi součástek. Tu rozbalíme do ~/.wine/drive_c – pokud adresář .wine ve svém domovském adresáři nemáte (nejdřív zkuste zobrazit skryté soubory), pomůže spuštění příkazu winecfg (okno s nastavením Wine můžete poté zavřít). Veškeré další součásti databáze počítají s tím, že ve Windows nezáleží na velikosti písmen v názvech souborů a adresářů. Na UNIXových systémech však ano, proto přejmenujte adresář LDRAW na ldraw. Stejně tak adresáře LDRAW/MODELS, LDRAW/PARTS, LDRAW/P a LDRAW/PARTS/S. Všechno malými písmeny.

Nyní je čas na novější součástky. Stažený zip soubor taktéž rozbalte do ~/.wine/drive_c. A dále ještě součástky neoficiální. Tento archiv nemá ve své struktuře adresář ldraw, proto jej musíte rozbalit do adresáře ~/.wine/drive_c/ldraw. V obou případech je možné, že se některé součástky budou chtít přepsat, proto zachovejte pořadí rozbalování a soubory přepište.

Je čas na zindexování databáze. Máme dvě možnosti, jak to provést. Pokud předpokládáte, že se součástkami už nebudete nic provádět (přidávat nové, některé mazat), stačí si stáhnout soubor a uložit ho do ~/.wine/drive_c/ldraw. Pokud však s databází něco provedete, je nutné ji znovu naindexovat.

Mimo zmíněných součástí budeme potřebovat Wine. Teoreticky budeme potřebovat i Dosbox, ačkoli tomuto kroku se můžeme lehce vyhnout. Dosbox jsem našel v repozitářích Ubuntu.

Dosbox

Vynechte tento krok, pokud máte v databázi jen součástky z tohoto návodu (a žádné jiné). Spusťte Dosbox a proveďte následující příkazy (kde pepa je vaše uživatelské jméno):

mount c /home/pepa/.wine/drive_c
c:
cd ldraw
mklist

Program se vás zeptá, jestli chcete zindexovat podle názvu, nebo podle popisu. Zvolíme D jako podle popisu (description). Potvrdíme všechna zkrácení popisů stisknutím libovolné klávesy (nebo stisknutím jiné libovolné klávesy). Nyní máme aktualizován soubor parts.lst.

Obrázek:  1.jpg

Indexování databáze

Program MLCad

Samotný program si stáhněte. Zip rozbalte do ~/.wine/drive_c/ldraw/mlcad. Pokud chcete, můžete do stejného adresáře rozbalit i archiv s češtinou od Roberta Seiferta. Po spuštění MLcadu třeba příkazem:

wine "C:\ldraw\mlcad\mlcad.exe"

se vás program zeptá na adresář s databází (což je C:\ldraw) a na asociaci souborů (ta stejně nebude ve Wine nijak fungovat). Češtinu zapnete v Settings/General/Change..., poté je potřeba program restartovat. Doporučuji si trošku pohrát s umístěním horních panelů. Dva vzorové modely máte ve složce C:\ldraw\MODELS.

Obrázek:  2.jpg

Nastavení MLCadu, hlavně českého rozhraní

Pěknou tatrovku a jiné modely Roberta Seiferta (ano, to je ten, kdo přeložil MLCad) najdete na http://www.sweb.cz/seifrob/me_prace/me_prace.htm.

Program LDView

Program LDView slouží k zobrazování vytvořených modelů. U něj mě potěšilo, že existuje varianta pro Linux. Co mě nepotěšilo, je, že na mém Ubuntu se tento program nedokázal spojit s databází součástek, ačkoli jsem mu několikrát zadával cestu. Po komunikaci s autory tohoto programu se nám problém podařilo vyřešit. Nyní řešíme problém s kódováním českého překladu, který dělalo trochu nepořádek, ačkoli se zdá, že teď už je vše v pořádku. Na stránkách ldview.sourceforge.net si můžete stáhnout verzi programu, která u mě nefungovala, nebo si můžete stáhnout testovací binárky ode mě, najdete tam i deb balíček. Při načítání modelu však na vás vybafne několik chyb, které stačí odkliknout, a uvidíte daný model před sebou. Program jako takový funguje; zobrazování chyb lze vypnout. Pokud si chcete svůj model nějak „vyfotit“ do dvourozměrného obrázku, jde o mocný nástroj se spoustou možností. Můžete přepínat vyhlazování čar, drátové zobrazení, zvýrazňování hran, míru a směr světla. Takže pokud váš model nebude zrovna nejpovedenější, možná to ani nebude poznat.

Koho program zajímá z druhé strany, pro toho dodávám, že používá Qt a OpenGL. Autorem aplikace je Travis Cobbs ze San Diega.

Obrázek:  4.jpg

LDView a model auta

Modelování

Práce s MLCadem je velice intuitivní. Ve zkratce – přetáhněte součástku z levé části okna někam do vašeho modelu, který vidíte ze čtyř stran (zepředu, zleva, shora a ve čtvrtém pohledu si můžete modelem libovolně otáčet). Prostě danou součástku umístěte někam v jednom z 2D pohledů a poté s ní můžete posouvat buď myší v daném pohledu, nebo klávesnicí, která ale posouvá nezávisle na úhlu pohledu vždy nahoru a dolů, případně do stran, ne však po ose z, třetí možností je nástrojová lišta, která již umí posouvat ve všech směrech.

Obrázek:  5.jpg

Program v některých věcech není inteligentní, a tak si dejte pozor, aby vaše součástky nebyly umístěny v sobě.

Nástrojové lišty pro vás budou cenným společníkem na strastiplné cestě k dokonalým modelům. Můžete pomocí nich měnit barvu součástek, velikost přiblížení, měnit režimy (prohlížecí, editační, pohybový, zoomovací – režimy lze přepínat i pomocí kláves [F2] až [F5]) a spoustu dalších věcí.

Obrázek:  3.jpg

Kompletní pracovní plocha

Až budete v modelování sběhlejší, možná se vám bude hodit i horní část okna, hned pod nástrojovou lištou, která obsahuje výpis součástek a jejich parametry. Pokud vás to zajímá víc, můžete zkusit třeba zkoumat jednoduchý model pyramidy (složka ldraw/models).

Pokud chcete o modelování v MLCadu vědět více, můžete si pročíst návod. Doufám, že vás to bude bavit a že vám tvorba půjde pěkně od ruky.

Soubor ukládejte s příponou .ldr, protože starší přípona .dat se používá u jiných typů souborů. A hurá na prohlížení v LDView.

Diskuze (3) Nahoru