Linux E X P R E S

Facebook

Navigator FREE: Offline autonavigace na OpenStreetMap

navigator.png

Společnost mapFactor nabízí kromě placených produktů i bezplatnou aplikaci Navigator FREE pro telefony se systémem Android nebo Windows Mobile, která vás provede světem pomocí podkladů založených na OpenStreetMap. Pokud nepotřebujete autonavigaci jako profesionálové, ale využijete ji jen čas od času na dovolenou, nebo k promotání se neznámým městem, mohl by být pro vás Navigator FREE to pravé.


Podporovaná zařízení a instalace

Využití telefonu jako navigace není, dle mého názoru, úplně špatná věc. Starší nepoužívaný telefon tak může ještě najít využití pro účely navigování. A navigace zdarma může být užitečná i přímo ve vašem hlavním telefonu – občas se může nečekaně hodit, a na delší cesty také není od věci mít u sebe zálohu pro případ selhání primární navigace.

Android

U zařízení s operačním systémem Android je možné aplikaci Navigator FREE instalovat přímo přes Google Play, mapové podklady si pak můžete stáhnout přes aplikaci přímo v telefonu. Což je v praxi docela šikovné – ke stažení dodatečných podkladů tak stačí jen WiFi a samotný telefon.

Navigator FREE na Androidu Navigator FREE na Androidu

S Androidem jsem Navigator FREE příliš nevyužíval, aplikace ale působila svižným dojmem, menu byla logická a ovládání bych si troufl označit za intuitivní.

Windows Mobile

Další množností jsou zařízení se starším operačním systémem Windows Mobile. V tomto případě je třeba použít desktopovou aplikaci pro Windows (*.exe). Instalace na desktopu probíhala bez potíží, program nabízí případně i možnost průběžně informovat o aktualizaci samotných mapových podkladů. Po připojení telefonu k počítači je možné aplikaci nainstalovat přímo přes program (vyžaduje ActiveSync), popřípadě je možné instalovat aplikaci na paměťovou kartu vloženou přímo v počítači. Nezapomeňte ale na instalaci mapových podkladů – požadované mapy se vybírají taktéž v rámci desktopového programu.

Co se instalace a funkčnosti aplikace v telefonu týče, aplikaci jsem průběžně používal na několika telefonech a v tomto směru bylo vše bez problémů. Respektive jediný problém, na který jsem narazil, byl u HTC Tytn II, kde aplikace odmítala najít integrovaný GPS modul.

Navigator FREE na Windows Mobile Navigator FREE na Windows Mobile

Zcela bez problémů bych ale nehodnotil ovládání aplikace jako takové (liší se od verze pro Android a to vcelku výrazně). Menu je řazené logicky, u jednotlivých položek jsem také nezaznamenal potíže. Za největší problém považuji, po pár desítkách hodin strávených s tímto programem, poněkud nezvyklé chování ikon v hlavním menu. Ty totiž nereagují na ťuknutí nebo dvojklik, ale na jakési pomalé dvojťuknutí. Což je v praxi poněkud nezvyklé. Toto chování se opakovalo na několika telefonech, které na tom hardwarově nebyly zase tak špatně – nepředpokládám tedy, že by šlo o potíže s během aplikace jako takové. Osobně mi také maličko nesedí metoda přidávání jednotlivých bodů cesty. To totiž nelze provést v menu v seznamu bodů, kde jdou přeházet a smazat, ale ne přidat. Pro přidání je nutné jít přes obrazovku s mapou a zde využít ikonu s lupou. Následně je možné vybrat zemi, cílové město a ulici (funguje postupné ubývání lokalit ze seznamu). Naopak, pochválit musím velmi příjemné ruční přidávání/odebírání jednotlivých bodů, zakázaných ulic apod. přímo přes dvojklik na dané místo v mapě. Pro ruční plánování nějakých přesnějších manévrů velmi rychlé a šikovné.

Pro navigaci v menu speciální mapu naštěstí mít nemusíte. Pro navigaci v menu speciální mapu naštěstí mít nemusíte.

Trasa zafixovaná vedle dálnice pomocí průjezdných bodů Trasa zafixovaná vedle dálnice pomocí průjezdných bodů

Mapové podklady

Jak bylo uvedeno v úvodu, mapové podklady pochází z OpenStreetMap. Osobně jsem s nimi velmi spokojen, ať už v České republice nebo v cizině jsem nenarazil na neexistující silnici. Co se nalezení určité adresy týče, nevyužívám navigaci na jednotlivá čísla popisná, při pár pokusech se navigace obvykle příliš nechytala. Stejně tak nejsou někdy vůbec pojmenovány některé menší ulice. V tomto směru bude asi více záviset na lokalitě, Google Maps byly na vyhledání konkrétní adresy subjektivně lepší.

Vyhledávání místa na mapě podle adresy Vyhledávání místa na mapě podle adresy

Příjemné je zobrazování benzínových pump a parkovišť, opět záleží na lokalitě ale v globále jsem neměl potíže. Někdy pomůže i zobrazování restaurací.

Potřebujete parkovat? Potřebujete parkovat?

Benzínky, obchody, pohostinství... Benzínky, obchody, pohostinství...

Navigace také umí hlídat a upozorňovat na maximální rychlost. V praxi ale rychlost u některých úseků nesedí – rozhodně bych na to nespoléhal. Je to spíš bonus navíc, který vám někdy připomene příliš těžkou nohu na plynu. Obávám se, že tohle bude souviset i s problémem popsaným v následující části.

Plánování trasy

Můžete samozřejmě zadat jen start a cíl a nechat zbytek na navigaci. Osobně bych to ale, zvlášť u delších tras a důrazu na rychlost, nedoporučoval. Navigace má totiž občas tendence považovat za „nejrychlejší“ velice zvláštní trasy. Až vás vezme v rámci „rychlejší“ trasy na výlet po vlastech českých a budete navigaci někde na silnici třetí třídy mezi poli proklínat, pochopíte.

Rozhodně bych tedy doporučil si trasu prohlédnout a ověřit zda odpovídá té rozumné. Obvykle stačí jen mrknout od oka na celou trasu (při zobrazené mapě je možné rychle přepínat různé pohledy pomocí ikony vpravo dole). Eventuálně využít funkce Itinerář (je schovaná v hlavním menu pod položkou Cesta) a srovnat trasu třeba s Google Mapami. Navigace se pak dá obvykle uvést na správnou cestu vcelku jednoduše pomocí vložení průjezdních bodů správnými úseky plánované trasy.

Náhled na celou trasu ČR–Chorvatsko Náhled na celou trasu ČR–Chorvatsko

Itinerář s kompletním přehledem jednotlivých změn směru Itinerář s kompletním přehledem jednotlivých změn směru

Zadání nového bodu trasy přímo v mapě Zadání nového bodu trasy přímo v mapě

V praxi má také navigace občas tendence maličko motat cestu v rámci víceúrovňových křižovatek a sjezdů. Pokud byly na rychlostní komunikaci v průtahu městem sjezdy/kruhové objezdy, navigace mě párkrát nechala sjet a opět najet zpět na původní silnici.

Dokola, dokola, dokola... Dokola, dokola, dokola...

Na druhou stranu jsem se s tímto problémem setkal opravdu výjimečně, odpovídalo to jednomu nedorozumění na cca 750 km cesty. Tyto občasné potíže jsou pravděpodobně způsobeny chybným označením komunikací v mapových podkladech.

Výsledkem označení sjezdů stejnou kategorií může být při přesném dodržování pokynů navigace zbytečný sjezd a opětovný nájezd na dálnici Výsledkem označení sjezdů stejnou kategorií může být při přesném dodržování pokynů navigace zbytečný sjezd a opětovný nájezd na dálnici

Navigace v akci

Samotné navigování je možné spustit buď v menu (ikona Navigovat může být ale v základu skrytá) a nebo kliknutím na ikonu v mapě. Zobrazení je možné centrovat a natáčet (ikona růžice v pravém dolním rohu mapy), přibližovat/oddalovat apod. V tomto směru jsem s navigací potíže neměl.

Dvojrozměrný pohled na mapu umožňuje rychle nahlédnout pár zatáček dopředu Dvojrozměrný pohled na mapu umožňuje rychle nahlédnout pár zatáček dopředu

Běžný pohled při jízdě Běžný pohled při jízdě

Je ale dobré dát si pozor na hlasové povely. Pozlobit umí obzvláště u různých sjezdů a dělení ve tvaru Y hláška „rovně“ (pohledu na mapu pro identifikaci, které „rovně“ to je se nevyhnete a na hlavní stoprocentně nespoléhejte). Občas můžete narazit na chybné pokyny v důsledku zmatku v mapových podkladech. Například pří průjezdu bosenským Neumem tak „vybafla“ navigace při rovném průjezdu křižovatkou nejprve pokyn „vpravo“ a ihned na to „rovně“.

Příliš detailní zakreslení tvaru křižovatky dovede díky hlasovým pokynům za jízdy trochu potrápit Příliš detailní zakreslení tvaru křižovatky dovede díky hlasovým pokynům za jízdy trochu potrápit

Dře to, ale j(e)de to

Tato navigace, v mém případě, dostala krom několika menších cest do matičky Prahy pořádně do těla hlavně při cestě do Chorvatska, ke které je možné přičíst dalších tisíc kilometrů různých výletů a cest v rámci Chorvatska samotného. Až na nutnost zkontrolovat si naplánovanou trasu (a případně jí uvést „do správných kolejí“ pomocí průjezdných bodů) a několik vcelku sporadických zmatků, způsobených prazvláštními hlasovými pokyny, projela celou trasu bez problémů. A to rozhodně nešlo jen o trasu po dálnici. Naopak, v rámci rozličného výletování jsme procestovali i spousty menších silnic. Za mě tedy spokojenost, obzvlášť za ty peníze :) Třeba se bude hodit i vám.

Diskuze (12) Nahoru