Co je to VoIP
Laicky by se dalo říct, že VoIP (z anglického Voice over Internet Protocol) plně nahrazuje běžnou telefonii, ať už přes mobilní telefon nebo pevnou linku. Avšak s tím rozdílem, že VoIP pracuje bezdrátově, jen za pomocí vašeho připojení k Internetu. Tím je dána obrovská výhoda, že můžete volat prakticky odkudkoliv, kde máte dostupné připojení k síti (může to být i wifi hotspot a jiné). Jediným „omezením“ je pouze kvalita spojení. Nemělo by příliš kolísat, mělo by mít, pokud možno co nejmenší odezvy a rychlost alespoň 128 kbps v obou směrech, tedy download i upload.
Poskytovatelé VoIP
Poskytovatelů VoIP připojení je na našem trhu nespočet a každý nabízí služby po svém, každý má trochu odlišné nabídky tarifů, zařízení pro volání a případné benefity pro své zákazníky. Mezi nejznámější patří například FAYN, 802, Viphone či Ha-vel. Kompletní přehled poskytovatelů internetového volání můžete nalézt například v článku na InternetProVsechny.cz. Každý z vás si určitě vybere toho svého, který mu v něčem bude vyhovovat více a bude mu sympatický. Já osobně využívám služeb operátora FAYN a jsem nadmíru spokojen.
Jak a čím volat
Právě jsme si zde v krátkosti uvedli, co to vlastně ona internetová telefonie je a kdo nám ji poskytuje. Teď už zbývá jen otázka, jak a čím volat? V podstatě máte na výběr ze tří možností. Buď si od svého operátora můžete zakoupit speciální zařízení, tzv. VoIP telefon a s tímto pak normálně pracovat jako například s běžnou pevnou linkou či mobilem. Nabídky operátorů jsou vskutku pestré a většina z nich dává telefony za symbolickou cenu ke svým tarifům. Druhou možností je využití vlastního mobilního telefonu a za pomoci speciální mobilní aplikace Fring ve svém mobilu VoIP zprovoznit. Tato aplikace je vyvíjena jak pro telefony s Javou, tak i pro chytré Symbiany a nově také pro Android. Podporováno je obrovské množství telefonů, takže by se nemělo stát, že zrovna ten váš v nabídce nebude. A konečně poslední, třetí možností je volání přes váš počítač nebo notebook. K tomuto účelu budete potřebovat nejlépe nějaký headset, popřípadě je také možné použít mikrofon a sluchátka zvlášť, a software, pomocí kterého budete hovory uskutečňovat. Takových programů je opět nespočet, ale jen jeden z nich opravdu vyniká nad ostatními. Jedná se o open-source aplikaci šířenou pod licencí GPL, tudíž je zcela zdarma. Navíc je ke stažení jak pro operační systém Windows, tak i pro Linux a mimo jiné je přeložen i do češtiny. A právě o tomto programu si dnes něco povíme.
Začínáme
První instalační okno programu Ekiga
Ze všeho nejdříve si samozřejmě musíte aplikaci Ekiga stáhnout a nainstalovat na svůj počítač. Za tímto účelem aplikaci vyhledejte v repozitářích správce balíčků. Pokud ji nenajdete, navštivte stránky programu a zvolte požadovanou verzi pro Linux. Po nainstalování a spuštění se objeví úvodní obrazovka s osmi kroky, kterými Ekigu nastavíte do provozuschopného stavu.
Nejdříve vyplňte osobní informace, konkrétně jméno a příjmení. Na následující kartě máte v podstatě dvě možnosti. Můžete si buď vytvořit uživatelský SIP účet pro volání přímo na stránkách Ekigy, nebo tento krok přeskočíte a zadáte později údaje od registrátora, kterého jste si vybrali již předtím. Já jsem zaregistrován u společnosti FAYN, tudíž tento krok přeskočím a zadám potřebné údaje později. Krok číslo čtyři je v podstatě to samé. Dále zvolíte typ internetového připojení, přes které se připojujete k síti. Bod číslo šest je poměrně stěžejní a na jeho správné nastavení si dejte pozor. Musíte si zde zvolit, jaká zvuková zařízení se mají používat pro vyzvánění, výstup a vstup zvuku. Zpravidla to bude zvuková karta, mikrofon apod. Na další kartě nastavíte zařízení pro vstup videa, což bývá webová kamera. Nyní již máte vše potřebné nastaveno a můžete instalaci dokončit. Pro jistotu si ještě jednou překontrolujte všechny zadané údaje a potvrďte je.
Shrnutí konfigurace a možnost případné změny
Pokud je vše v pořádku, Ekiga se objeví v oznamovací oblasti, kde se rozsvítí zelené kolečko, což znamená, že je program připojen k síti a pracuje. Nyní je potřeba vytvořit zmiňovaný FAYN (či jiný) SIP účet. Za tímto účelem v programu stiskněte klávesovou zkratku [Ctrl+e] a v následujícím okně zvolte Účty | Přidat účet SIP.
Teď je nutné vložit údaje operátora, jako je Jméno, Registrátor a Heslo. Tyto údaje vám registrátor poskytne pravděpodobně ihned po zaregistrování vašeho účtu, nebo je naleznete v návodech a nastaveních přímo na jejich stránkách.
Přidání účtu poskytovatele VoIP služeb
Voláme
Pokud vše proběhne, jak má, nyní už nic nebrání uskutečňovat hovory, případně chatovat. Asi nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak volat, je vytvořit si seznam kontaktů. To provedete tak, že stisknete klávesovou zkratku [Ctrl+n] a následně zadáte Jméno kontaktu a SIP číslo ve tvaru sip:724239000@sipfayncz, přičemž číslo před zavináčem je libovolné číslo, na které chcete volat a za ním následuje SIP údaj od registrátora (viz výše).
Takto vytvořený kontakt se objeví v seznamu kontaktů a volání na něj uskutečníte jednoduše dvojitým poklepáním myší. V případě, že jste správně nastavili zvuková zařízení, slyšíte pěkně a čistě druhou stranu a samozřejmě také i ona vás.
Seznam kontaktů – Přidání a editace
Chatujeme
V případě, že máte vy i váš protějšek vytvořený účet u Ekigy, můžete mezi sebou také chatovat jako u klasického IM klienta. Samozřejmá je i podpora smajlíků či stavů dostupnosti.