Komunikační technologie uzavřené a otevřené
Počítačové komunikační technologie jsou starší než Internet. Pamětníci si možná vzpomenou třeba na takové věci jako talk či Talker. Již s Internetem je spjata technologie Internet Relay Chat (IRC), která zřejmě jako jediná přežila do dnešní doby, i když už je hodně na okraji.
I když měly uvedené technologie různou architekturu, jedna věc je spojovala: umožňovaly rychlou komunikaci mezi uživateli – něco jako byl v ještě dávnějších dobách dálnopis. Jeden uživatel tedy mohl víceméně v reálném čase psát jednomu či více jiným uživatelům.
Počátky dálnopisu, tedy přenosu znaků na dálku, sahají až do roku 1846, kdy byl sestrojen „tisknoucí telegraf“. První dálkový přenos se uskutečnil o tři roky později. Jako oficiální začátek dálnopisné doby je označován rok 1910, kdy dálnopisná linka propojila pošty v New Yorku a Bostonu.
S rozmachem Internetu se rozvíjely i služby rychlé komunikace (instant messaging). Čeští uživatelé si oblíbili službu ICQ spuštěnou v roce 1996, jinde byl populární například Yahoo! Messenger či QQ. Později se rozšířily služby jako Skype (především telefonní služba, ale podporující i textovou komunikaci) nebo Windows Live Messenger.
Uvedené služby měly jedno společné: uzavřenost. Provozovaly je prostřednictvím svých serverů konkrétní firmy, které poskytovaly oficiální klientské aplikace (a těm neoficiálním se ve větší či menší míře bránily – i když se takové programy hojně používaly, stačí vzpomenout třeba na Mirandu). Uživatelé většinou za používání neplatili, místo toho se jim obvykle zobrazovala reklama (což by hlavní důvod odporu proti neoficiálním klientům).
Jejich protipólem byly otevřené technologie, reprezentované v této oblasti hlavně skupinou protokolů XMPP (známých také pod obchodním označením Jabber). Komunikace prostřednictvím XMPP má decentralizovaný charakter (velmi podobný e-mailu – existuje mnoho serverů, které spolu mohou komunikovat, každý může takový server provozovat) a uživatel si může svého poskytovatele zvolit nebo se jím i sám stát.
K otevřenosti a zase zpět
V posledních letech se velké množství uživatelů koncentrovalo u dvou subjektů: Facebook a Google. Obě tyto firmy po určitou dobu projevovaly ochotu využívat otevřenou komunikační technologii XMPP. Služba Google Talk byla dokonce i otevřená navenek (umožňovala komunikovat i s jinými servery). Jenže časy se změnily a všechno je jinak.
Google postupně svůj Talk utlumil ve prospěch proprietární komunikační služby Hangouts, Facebook zase „zařízl“ XMPP přístup ke svému chatu (časově to odpovídá vytvoření samostatných aplikací Messenger). Otevřenost v této oblasti je tedy zase pryč.
Přichází Telegram
Telegram je komunikační služba, která vznikla teprve před necelými třemi roky; začínala o rok dřív (2012) jako výzkumný projekt. Podobně jako většina služeb je centralizovaná a uzavřená, klientské aplikace se připojují k serverům provozovatele a síť nekomunikuje navenek s jinými sítěmi.
Webová klientská aplikace pro Telegram
Hlavní rozdíl oproti většině jiných uzavřených sítí je v tom, že klientské aplikace (existují pro různé operační systémy desktopové i mobilní) mají otevřené zdrojové kódy – je to svobodný software s licencí GNU GPL. Stejně tak je otevřené i komunikační API, takže lze používat i jiné klientské aplikace (serverová část je proprietární; díky dokumentaci k API by však bylo možné vytvořit jinou implementaci).
Telegram umožňuje jak textovou komunikaci, tak posílání fotografií, videozáznamů a dalších souborů (až do velikosti 1,5 GB), a to jednotlivým uživatelů i jejich skupinám. Lze využívat end-to-end šifrování s možností časované autodestrukce zpráv.
Pro šíření zpráv neohraničené skupině uživatelů jsou k dispozici kanály, fungující na principu přihlašování/odhlašování odběru zpráv. Od loňska Telegram podporuje také fungování botů, strojově obsluhovaných uživatelských účtů, které mohou sloužit k napojení jednoduchých aplikací i složitějších systémů (třeba pro uživatelskou podporu).
Uživatelské účty jsou spojeny s telefonními čísly, službu lze využívat až po ověření čísla pomocí SMS nebo hovoru. Telefonní číslo u účtu lze ale později změnit, automaticky se aktualizuje i v kontaktech jiných uživatelů.
Desktopová klientská aplikace pro Telegram
Síť Telegram získala už poměrně velkou popularitu (aniž by přitom měla nějakou větší publicitu). V únoru 2016 provozovatelé hlásili 100 milionů aktivních účtů a 15 miliard přenesených zpráv denně. Na druhou stranu německá spotřebitelská organizace Stiftung Warentest upozorňuje, že se přenášejí osobní údaje k provozovateli a ten přitom na svém webu neuvádí ani své kontaktní údaje, ani to, jak se získanými osobními údaji nakládá.
V budoucnu podrobněji
Někdy v budoucnu se na Telegram podíváme podrobněji – tedy jak je komunikace zabezpečena, jak vypadá API a co umějí aplikace.