Konzoli se Steamem bude pohánět Linux
Herní platforma Steam se před časem dostala na Linux, Valve nedávno oznámilo, že pracuje na herním počítači (resp. konzoli), se kterým byste mohli Steam provozovat pohodlně u televize... Myšlenka, že by tyto dvě věci mohly mít něco společného, byla odvážná, ale určitě dávala smysl. Nyní Michael Larabel ze serveru Phoronix potvrdil, že základem oné konzole bude opravdu Linux. Larabel říká, že o tom věděl již na jaře minulého roku, kdy čtenářům poprvé přinesl informace o připravovaném Steamu pro Linux. A jelikož jako jeden z mála dostává exkluzivní informace přímo od Valve, není důvod mu nevěřit.
Ohledně samotné konzole nevíme téměř nic, snad jen to, že světlo světa by měla spatřit letos, spíše však v druhé polovině roku. Tipl bych si, že o grafiku se bude starat čip od Nvidie, protože jejich ovladače za poslední dobu prošly razantním zlepšením. Zapracovalo také AMD, ale u něj už výsledky nebyly tak oslňující. Nicméně to jsou čiré spekulace, nechme se překvapit.
Steam také sbírá statistiky ohledně hardwaru a operačního systému, na kterém uživatelé hrají. Ve statistikách za prosinec 2012 se poprvé objevil Linux, konkrétně tedy Ubuntu. Jeho uživatelská základna dosáhla 0,8 %, což je podobně jako odhadovaný podíl Linuxu mezi osobními počítači obecně. Zhruba dvě třetiny z nich používají 64bitovou verzi systému.
Canonical představil Ubuntu pro chytré telefony
Hned na začátku roku přinesla společnost Canonical velké oznámení: Chystá se vstoupit na trh chytrých telefonů s upravenou verzí své linuxové distribuce Ubuntu. Jen tak se jí ale bohužel nedočkáme. Systém ještě potřebuje optimalizovat a Canonical musí sehnat výrobce a operátory, kteří by s ním chtěli spolupracovat. První smartphony s Ubuntu by tak měly být k dispozici zhruba za rok. O systému jako takovém už ale máme celkem jasný obrázek. Rozhraní se od desktopové verze samozřejmě liší, ale koncept je velmi podobný. Ubuntu pro telefony sází na ovládání pomocí gest a na displeji se permanentně nezobrazují žádné prvky pro ovládání systému.
Co se týče softwarové výbavy, sází Ubuntu na propracovanou integraci webových aplikací do systému. To však není jediná možnost, nejlepší jsou nativní aplikace. SDK už bylo zveřejněno, takže vývojářům nic nebrání pustit se do tvorby. Později budou aplikace dostupné skrze Centrum softwaru, které už se usídlilo v desktopové verzi.
Canonical také uvedl typy zařízení, na které by chtěl nové Ubuntu nasadit. Prvním z nich je levný jednojádrový smartphone pro široké vrstvy zákazníků, druhým je tzv. „superphone“, který by měl mít čtyřjádrový procesor AMR nebo Intel Atom. Kromě výkonu bude jeho hlavní předností možnost zapojit telefon do doku a s monitorem a klávesnicí jej používat jako klasický osobní počítač. Po zapojení do doku už se uživateli samozřejmě dostane plnohodnotné desktopové verze.
Prototyp mobilního Ubuntu na telefonu Galaxy Nexus
Mobilní Ubuntu by mohlo být vhodnou alternativou například pro ty uživatele, kterým se zdá Android příliš komplikovaný, ale u iOS jim zase vadí uzavřenost. Nicméně trh už je naplněný a proniknout na něj nebude hračka. Stěžejní je nabídka aplikací, a v té už mají konkurenční platformy velký náskok. Na trh se smartphony se moc nedaří proniknout ani systému Windows Phone od Microsoftu, a ten je oproti Canonicalu – přiznejme – jiná liga.
Novinky od Nvidie: Tegra 4 a netradiční konzole
Začátek roku tradičně patří veletrhu spotřební elektroniky CES. Jako první z velkých společností odhalila své novinky Nvidia. Hlavní z nich je nová generace mobilního čipsetu Tegra 4, kterou byste letos měli najít v těch nejlepších smartphonech a tabletech s Androidem. Tegra 4 je osazena čtyřmi novými procesorovými jádry ARM Cortex-A15 a o grafiku se postará rovnou 72 jader. Nová Tegra oproti předchůdci nabídne o desítky procent lepší výkon při spotřebě nižší až o polovinu.
Nvidia nečekaně představila herní konzoli Shield. Jedná se vskutku o netradiční kousek z pohledu designu i funkčnosti. Shield vypadá jako gamepad s přidaným pětipalcovým displejem, uvnitř se ale skrývá zmiňovaná Tegra 4 a operační systém Android. Na konzoli si tedy zahrajete hry pro Android a obraz se bude zobrazovat buď na onom integrovaném displeji, nebo na externím monitoru či televizi přes HDMI.
Tady ale možnosti Shieldu nekončí – pokud máte dostatečně výkonný počítač, můžete ho nechat postarat se o výpočty, sednout si do obýváku a hrát na televizi se Shieldem hry pro PC. Nvidia sází na tzv. „cloud gaming“, což znamená, že hra se vypočítává na vzdálených serverech a k vám putuje jen obraz. I na toto je Shield připraven. Konzole by se měla začít prodávat v druhé čtvrtině tohoto roku, doporučená cena zatím nebyla zveřejněna.
Blizzard chystá hru pro Linux
Herní studio Blizzard, jeden z největších pojmů v oboru, se podle serveru Phoronix.com chystá portovat některou ze svých her na Linux. Pokud byste to náhodou nevěděli, Blizzard má na svědomí legendární série Warcraft, Starcraft a Diablo. Tak jako tak tedy půjde o velkou událost pro hraní na Linuxu. Která hra to bude? To je zatím ve hvězdách, nicméně můžeme tipovat. Starcraft II, Diablo III a World of Warcraft už mají verze pro OS X. A možná víte, že z OS X už není na Linux tak daleko, protože to jsou oba unixové systémy a používají podobné technologie.
Nejvíce indicií směřuje ke hře World of Warcraft (WoW). Této multiplayerovce už sice táhne na osm let, ale stále je velmi oblíbená a jen na oficiálních serverech ji hraje deset milionů lidí. Blizzard linuxovou verzi WoW podle všeho už nějaký čas má, ale na veřejnost ji nepustil a používá ji pouze pro interní účely.
Jednou větou
Na Linux možná přijde také hra Red Orchestra 2.
Cloudové úložiště Ubuntu One rozšiřuje možnosti sdílení fotografií.
„Malování“ MyPaint ve verzi 1.1 přináší nové štětce a další nástroje.
Semplice Linux, lehká distribuce založená na Debianu, je tu s verzí 3.0.
Oficiálně vznikla nadace OpenMandriva, bude zaštiťovat vývoj Mandriva Linuxu.
Linux zajímá také tvůrce herního enginu Torque 3D, shánějí peníze na portaci.