Wheels of War
Bezpochyby tou nejzajímavější hrou, která se minulý měsíc objevila v další verzi na námi sledované scéně, je Weels of War. O co jde, asi nejlépe vystihuje věta od Domipheuse, leadra projektu: "S Wheels of War se vám budeme snažit přinést zpět úžasný pocit, jaký jste před lety zažívali při hraní Carmageddonu". A tím je řečeno prakticky vše podstatné, ale pokud patříte do té málo početné skupinky, která o Carmageddonu neslyšela, tak vězte, že se jedná o jednu z gamesek, která se navždy zapsala na pomyslnou pamětní desku počítačových her. Hra Carmageddon, ve které si sednete za volant svého červeného bouráku a pustíte se do závodu s opravdu inteligentními soupeři, totiž ve své době přinášela skoro ve všech směrech něco nového, ať už se jednalo o nadstandardní grafiku, vcelku originální koncept hry, skvělý pocit ze závodů, výbornou fyziku vozů a nebo o tak kontroverzní vlastnost hry - možnost přejíždět chodce. Slovo "chodec" jsem použil záměrně, kvůli tomu, že se v některých státech přejíždění lidí nelíbilo, byli lidé nahrazeni roboty nebo zombíky.
Wheels of War, který je tedy inspirován právě výše popsaným Carmageddonem, by nám měl nabídnout vše, co bylo tak skvělé na starých dobrých závodech, ale to vše v moderním slušivém kabátě, který oblékne díky relativně velmi "mladému" enginu hry Quake Wars (WoW je tedy mod do QW). Díky tomuhle enginu autoři slibují nejen propracovanou detailní grafiku, ale také různorodé akrobatické kousky, reálné demolování vozidel, vylepšování vozidel, opravu vozidel rovnou za jízdy (přesně tahle vlastnost byla na starém "karmáči" bomba ;-), podporu VOIP, offline mod na trénink, trackvoting (volby další tratě po skončení závodu, vyhrává trať s nejvyšším počtem hlasů) a vaše oblíbené skladby se budou přehrávat přímo ve hře bez nutnosti dalšího přehrávače. No a pokud své nejoblíbenější songy nemáte zrovna po ruce, tak zde najdete i soundtrack, který čítá opravdu slušný počet písní, ale hlavně se opravdu hodí ke hře a výborně podtrhuje atmosféru závodů.
Oproti soundracku, který by se vlastně už dal považovat za hotový, je na tom hra samotná o poznání hůř. Koresponduje s tím i číslo aktuální verze 0.1b, které napovídá, že hra je teprve v rané fázi vývoje, a tak se ještě všech proklamovaných vlastností nedočkáme. Zatím největším nedostatkem hry je asi ovládání vozidel, na které si musíte chvíli zvykat a které vám nedovolí si hru plně vychutnat. Některé věci ale už hotové jsou, takže už zde najdete několik tratí, tři auta (pouze u jednoho z nich si už můžete zvolit čtyři barevné variace, ostatní jsou dostupné pouze v základní barvě) a hlavní menu už je také hotové a plně použitelné. Nezbývá než doufat, že vývoj půjde rychle vpřed a že se brzy dočkáme další, alespoň trochu použitelnější verze.
Master Kick v1.3.5
Stolní fotbálek je dnes velmi oblíbenou a provozovanou hrou především v barech a na podobných místech. To se pokusili změnit pánové z Industry entertainment a rozhodli se, že stolní fotbálek přenesou z různých putyk a klubů rovnou na vaše monitory, a to pomocí snad všech nejpoužívanějších operačních systémů, Linux nevyjímaje. Navíc pokud by vás hra chytla natolik, že byste bez ní nemohli být, můžete si ji zahrát také na nějakém mobilním zařízení s Windows Mobile a PalmOS nebo dokonce na Asus Eee PC.
Master Kick je tedy principiálně stejný jako jeho reálná předloha, 11 borců napíchnutých na tři tyče se snaží dopravit (slovo kopnout mi tu nějak nesedí) míček do branky dalších jedenácti panáků. Počítačová podoba nám ale narozdíl or dřevěného stolu dává možnost modifikací a nejsme tedy limitováni vždy stejným postavením "hráčů" (k dispozici je sedm různých variací) a nehraje se vždy na stejném stole a vy si tak můžete zvolit z několika prostředí. Oproti reálu je zde ještě jedna výhoda, pro mnohé asi nedocenitelná, nezapomenutelné momenty si můžete pomocí klávesy [r] zopakovat a užívat si tak svou "slávu" znovu.
Tím se dostáváme k vlastnostem hry. Konkrétně v ovládání vidím jednu opravdu podstatnou chybu. Celý pohyb ovládáte buď myší, nebo směrovými šipkami, případně WASD - to znamená nic náročného. Bohužel při pohybu hýbete vždy všemi tyčemi najednou, pohyb jen jednou tyčí tedy není možný, čímž přicházíte o dost možností a vlastně musíte změnit i taktiku. Další dost podstatný nedostatek vidím v absenci multiplayeru, přece jen u hry tohoto typu to k duelu přímo vybízí. Ostatní vlastnosti hry už jsou na tom mnohem lépe, grafika je na slušné úrovni a ke hře celkem pasuje, samozřejmě nečekejte žádné extra efekty, u takových her stejně nejsou třeba. Zvuk je na slušné úrovni a hned od spuštění hry vás zvukový doprovod vtáhne do atmosféry, kterou pak ve hře dokreslují bouřliví diváci.
I když má hra své rezervy, tak si příznivce určitě najde. Pro někoho ovšem může být ještě rozhodujícím faktorem cena, která je stanovena možná přece jen trochu vysoko - 20 dolarů.
Secret Maryo Chronicles v1.5
Kdo by neznal Maria, tenhle uskákaný instalatér a jeho snad ještě uskákanější bratr Luigi se už dostali snad na všechny dostupné platformy, konzole a zařízení. Mariova popularita je tedy opravdu obrovská, mohli jste s ním závodit v autech, šplhat, skákat, bojovat (a to vše jak ve 2D tak 3D - tedy ve všech rozměrech), nebo jste ho mohli vidět i na filmovém plátně. Linux samozřejmě nemohl Mario minout a my si tak díky hře Secret Maryo Chronicles můžeme vychutnat variantu podobné té nejklasičtější 2D hopsačce - jen hlavní postavička byla změněna, ale jinak je to stále Mario.
Maryo Chonicles toho ale nabízí o něco víc než jeho postarší předloha. Jeho vlastnosti jsou opravdu obrovské a dá se říct i moderní: nabízí mnoho světů, detailní grafiku, dobrý zvuk i hudbu, pokročilý editor levelů, ukládání her s kompletním průběhem (kdekoli chcete) a hardwarovou akceleraci OpenGL (!). Celá hra je napsaná v C++ za pomocí knihovny SDL. K tomu všemu je hra open source a úplně zdarma.
Nová verze, která teprve před pár dny vyšla, nabízí opět několik vylepšení, mezi které patří především nový svět, obměnění nepřátelé, vyzařovač částic, prostorový zvuk a power jump. Balíčky pro vaši oblíbenou distribuci budou určitě brzy ke stažení, na stránkách najdete v tuto chvíli jen zdrojový kód.
Krátce
UT3 možná pro Linux nebude
Unreal Tournament, jakožto jedna z nejznámějších ... někdo by možná řekl "nejznámější online akční řežba vůbec", se nedávno dočkala svého dalšího pokračování nazvaného krátce Unreal Tournament 3 - namísto původně plánovaného označení 2007 po vzoru předešlých dílů. Hra sklidila, přesně podle očekávání, ohromný úspěch a my "linuxáři" si už dlouho utíráme sliny při čekání na linuxovou verzi respektive klienta. Bohužel ze strany Epicu bylo už dlouhou dobu ticho a podle serveru Phoronix (spousta informací je také v diskusi) Epic už ani neodpovídá na dotazy ohledně linuxové verze a navíc ze svého webu začal některé dotazy o naší nativní verzi stahovat. Zatím se ovšem nic oficialně nepotvrdilo, takže nezbývá než doufat a věřit, že Epic svůj doposud kladný postoj k Linuxu nezmění.
Předobjednávky na Jacka Keana
Hned v prvním díle Novinek ze světa LinuxGames jsem psal o vydání skvělé adventury Ankh a o jejím pokračovní Ankh 2 a o tom, že vydání her bylo podmíněno 200 (resp. 250 u druhého dílu) závaznými předobjednávkami. Společnost RuneSoft ve své, pro nás rozhodně přínosné, předobjednávkové politice pokračuje a nyní slibuje vydaní další skvělé a vtipné adventury Jack Keane, za předpokladu, že se opět najde 200 lidí, kteří si hru předobjednají. Adventura Jack Keane je od stejného týmu Deck13 jako zmiňované Ankhy a stejně tak je postavena na enginu Ogre. Hra samotná se asi nejvíc podobá známé adventurní sérii Monkey Island. Ještě dodám, že u her Ankh se předobjednávky nashromáždily celkem rychle, takže se snad můžeme těšit na další perlu do sbírky.
Nadcházející verze Cedegy
Není to tak dávno, co se psalo o tom, že Transgaming hledá další betatestery pro svůj software Cedega, který je určen k spouštění wingames na Linuxu. Cedega totiž vychází z Wine, které je pod GPL, a to pro Cedegu představuje čím dál tvrdšího soupeře, proto se v Transgamingu rozhodli udělat opatření pro to, aby kvalita jejich komerčního produktu byla odpovídající. Práce na nové verzi Cedegy 6.1 jsou tedy v plném proudu a my bychom se jí měli dočkat v létě, preview verze už dokonce příští měsíc. Další major verze Cedegy, tedy 7.0, můžeme očekávat na podzim tohoto roku.
Nové verze
Tenhle měsíc se to novými verzemi opravdu hemžilo, uvádím seznam těch nejzajímavějších kousků. Vyšel Teewars v0.4.2, Hammer of Thyrion v1.4.3, Java Classic RPG Framework and Game vSVN20080416, Atomic Tanks v2.9.0, Which Way Is Up v0.7.9, widelands build 12, Jagged Alliance 2 - Stracciatella v0.9, Oolite v1.71, OpenArena v0.7.6, cave9 v0.2, Blob Wars : Blob and Conquer v0.92, WorldForge::Ember v0.5.2, D2X-XL v1.12.83 a Hedgewars v0.9.3.
C-Dogs SDL
Na konec samozřejmě nesmí chybět tip na to, co si zahrát. Můj dnešní tip je už poměrně staršího data a jeho mateřským systémem byl starý dobrý DOS, ale díky několika nadšencům si hru C-Dogs můžete zahrát i v Linuxu. C-Dogs jsou totiž už nějakou dobu naportovány pod SDL a tak je reálná šance, že je najdete v repozitářích většiny distribucí - ve Fedoře jsou.
C-Dogs je opravdu chytlavá akční arkáda ve 2D, která má na svou dobu vzniku poměrně velký "arzenál" možností. A arzenál se samozřejmě netýká jen zbraní, ale i třeba rozlehlosti misí, které můžete zkusit sami nebo i ve dvou v kooperativním módu, nebo si to můžete s někým rozdat v tzv. dogfight deathmatch módu. Co se týká zmíněných zbraní, tak si vybere asi každý zabiják, najdete tu vše od nože přes samopal až k plamenometu, takže si svého elitního vojáka, za kterého hrajete, můžete vyzbrojit opravdu podle libosti - ale vybírejte dobře, smíte u sebe mít "jen" tři zbraně.
Co se týká ovládání, tak tam nic neobvyklého nečekejte, kromě kláves na pohyb budete potřebovat ještě jednu klávesu na střelbu a jednu klávesu na změnu zbraně. Graficky hra odpovídá své době, ale rozhodně se za ni autoři nemohou stydět, grafika totiž dává hře výbornou atmosféru a vy se tak při bloudění chodbami můžete do hru opravdu vžít. Zvuky jsou na tom asi o trochu hůř, takže budete rádi, když poznáte, co se vlastně děje, ale u starších her je to pochopitelné a až si hru zahrajete, tak jí tento malý nedostatek určitě rádi odpustíte.
Takže jsme došli až na samý závěr dnešních novinek. Doufám, že jste opět našli alespoň něco, co vás zaujalo a hlavně, že si něco (a třeba nejen z dnes představeného) na Linuxu zahrajete. Budu se těšit zase příští měsíc.