Pokud se pokusím rychle odpovědět na otázku ze začátku tohoto článku, můžu říci ke všemu, nebo skoro ke všemu, ale to je moc jednoduché a velice strohé. Pojďme se tedy společně podívat na to, jestli je dobré si takovou knihu koupit.
Poznámka šéfredaktora: Autor knihy Petr Němec napsal i mnoho zajímavých článků pro LinuxEXPRES – především seriál GIMPtoriálů, tedy tutoriálů pro GIMP.
Pěkně lehce od začátku
Hned z úvodu knihy vás autor krátce seznámí s tím, co to GIMP vlastně je, a popíše postup instalace, a to především se zaměřením na systém Windows. Hned následující část knihy je však ještě důležitější. Pojednává o instalaci doplňků a rozšíření k samotnému GIMPu. Tento krok jsem záměrně označil za důležitější, a to hlavně proto, že běžný uživatel (za toho se považuji i já) tohoto programu o těchto možnostech ani neví. Po rychlém přehledu rozložení programu a orientace v něm se již ponoříte do základních úkonů potřebných pro práci.
Než se stačíte nadechnout, jste v druhé kapitole knihy a začínáte si osahávat kreslicí nástroje. Tím nejzákladnějším a nejdůležitějším z nich je samozřejmě štětec. No jak sám autor píše – štětec je malířova pravá ruka. Dovíte se zde mnoho zajímavostí o tom, jak do programu aplikovat nové stopy (tvary štětce), či dokonce jak si tyto stopy tvořit vlastní. Blíže se pak seznámíte s tvorbou stopy zvané vodoznak, kterou poté můžete použít například k podpisu své tvorby nebo publikovaných fotografií.
A jako praktické cvičení si pak společně s autorem vytvoříte vlastní tapetu na PC. Zde se také prvně setkáte s odkazem na webovou adresu této knihy. Ta se nachází zde a můžete si tak stáhnout potřebné štětce, které v tomto cvičení potřebujete. Rychle potom zjistíte, že práce s programem je zábavná a výsledek stojí za to, a už se budete těšit na další výtvor – třeba nákres atomu.
Kapitola zabývající se vzory je v pořadí třetí kapitolou této knihy. Vzory jsou vlastně podklady budoucího grafického výtvoru a autor se jim věnuje poměrně obsáhle. Dovíte se, jak se vzory pracovat, měnit jejich vzhled nebo jak jednotlivé vzory napojovat. Doufám, že nikoho nezklamu, ale této kapitole se již více věnovat nebudu a raději přistoupím k praktičtějším záležitostem, mezi které patří například úprava textu.
Hrátky s textem a jiná kouzla
Úpravy textu jsou jednou z nejdůležitějších dovedností každého grafika. Těžko budete prodávat reklamní plakát, když na něm bude pouze jednoduchý nápis bez nápadu a zpracování. Naučit vás tedy správně, a hlavně dobře upravovat textovou vrstvu je důležitou součástí této publikace. Dovíte se, jak jednotlivá písma měnit, obarvovat, otáčet, zmenšovat.
Autor pro vás opět použil metodu tréninku, a tak si společně vytvoříte vtlačené písmo do pozadí nebo použijete text jako pozadí samotné. A třešničkou na dortu může být tvorba ohnutého písma pomocí funkce převodu textu na cesty.
Jak jste si již stačili všimnout, autor této příručky postupuje zcela systematicky od úplných základů ke složitějším věcem. Nicméně celá publikace je velice přehledná a práce s ní je pohodlná. Pokud to jen jde, učíte se používat přednastavené filtry a sofistikované nástroje aplikace GIMP. Vše je popsané přesně, jasně a bez zbytečných kudrlinek.
Text jako pozadí (ukázkový obrázek z knihy, autor Petr Němec)
Postupně jsme se tak dostali k páté kapitole, která pojednává o třetím rozměru, mapování objektu a ohýbání reality. Ne, nemusíte se bát – ohýbání reality není žádná politická disciplína. Je to velice zajímavá možnost práce se stínem jednotlivých objektů, díky čemuž můžete dosáhnout perspektivního stínu a deformace objektu pomocí křivek. A jak jinak se tuto praktickou činnost naučit než dalším cvičením.
Poznámka autora: Skvělé, nikdy dříve by mne nenapadlo, že práce v GIMPu může být tak jednoduchá a plynulá, a navíc s velmi dokonalým výsledkem. A tak teď mohu slavnostně zvolat: máme láhev! Většina z vás teď neví, co mé zvolání znamená, ale berte to jako další důvod k tomu, abyste tuto publikaci měli ve své knihovně.
Skokem rovnou na závěr
Myslíte si, že je již všemu konec? Omyl, jsme teprve v polovině knihy.
V následující kapitole se naučíte tvořit loga a ikony. A řekněte sami, nebylo by skvělé ke své nově napsané aplikaci (třeba pro Android) vytvořit i vlastní ikonu? Nebo co třeba nové logo vaší firmy, neprobudí o vás opětovný zájem? A co teprve vybavit svůj web novými tlačítky a navigační lištou, to by se nehodilo? Tak nebo tak, právě pro vás je šestá a sedmá kapitola.
Kreativní využití GIMPu a tvorba obrázků ve formátu GIF jsou krásným a odlehčeným závěrem této uživatelské příručky. Tedy vlastně ne tak zcela.
Poslední závěrečná kapitola se věnuje úpravám fotografií. Přesněji řečeno práci s maskou vrstvy, fotomontáží a manipulací s objekty.
Tak co? Stále váháte? Já ne, já už ji ve své knihovně mám.
- Název: GIMP 2.8 Uživatelská příručka pro začínající grafiky
- Autor: Petr Němec
- Počet stran: 272
- Vydavatelství: COMPUTER PRESS (Albatros Media a.s.)