Linux E X P R E S

Facebook

Zálohování dat: 4 strategie pro firemní bezpečnost

disk.png

Pokud se pohybujete ve světě IT, tak dříve či později skončíte u faktu, že vaše data jsou to nejcennější, co máte, a proto je nutné je pravidelně zálohovat. Všude si můžete přečíst, jaký program využít a jaká média, méně často pak už jen popis, jak vlastně zálohovat. Pokusím se vám popsat několik zálohovacích strategií, které mají největší význam především pro firmy. 


V dalším textu popíšu celkem čtyři strategie. Jak již bylo řečeno, následující popis je spíše vhodný pro správce v nějaké firmě, kde neprovádějí zálohování jen na připojené externí disky, ale používají nepsaný firemní standard – zálohování na magnetické pásky. I když se to může zdát jako přežitek, firemní prostředí zatím ještě nezavrhlo zálohování na zařízení, která mohou mladší generaci připomínat pravěk. Jde o léty prověřený postup a zálohování se pak stává rutinní záležitostí. Médií můžete mít několik, snadno se skladují a můžete je pravidelně střídat. Pořízení zálohovací jednotky pro domácí účely může být poněkud nákladnější, a tak se jedná o řešení vhodné spíše pro firmy.

Neřešme proto, na co budeme zálohovat, pojďme spíše nastínit strategie, které můžete využívat. Osobně bych chtěl popsat celkem čtyři – od nejjednodušší, vhodné i pro domácí účely, až po sofistikovanou.

Strategie 1: Zazálohuj, co najdeš

Zálohovací program obvykle umí nastavit zdroj dat, která má zálohovat a také místo, kam je uložit. Výhodou tohoto postupu je, že se v určitém časovém úseku vytvoří kompletní obraz dat a tato data se přenesou na cílové médium. Není důležité, kolik médií použijete a jaká, důležité je vědět, které soubory zálohujete. Nemůžete pracovat s více verzemi téhož souboru, máte vždy jen tu, která byla k dispozici, když jste zálohu spustili.

Pokud máte jeden externí disk, můžete si vytvořit jednu složku, do které vše „nasypete“, a je hotovo. Vylepšená verze spočívá v tom, že si na cílovém médiu vytvoříte několik obrazů (tj. složek), které nepřepisujete. Nevýhodou je to, že na tři zálohy potřebujete médium s kapacitou alespoň třikrát větší, než je výsledná velikost vámi zálohovaných dat.

Jistou modifikací může být tzv. inkrementální záloha, kdy zálohujete jen změněné soubory. Zálohovací program tuto možnost musí podporovat, protože dělat ručně zálohu jen několika změněných souborů z např. několika stovek existujících, může být docela zdlouhavé a náročné (z pohledu dohledání změn).

Výhodou strategie je to, že ji může používat každý, kdo nepotřebuje udržovat několik verzí souborů a nechce provádět sofistikovanou obnovu dat. Složku se zálohou ze zálohovacího média prostě jen nakopírujete zpět a obnova je hotová.

Strategie 2: Využití více zálohovacích médií

Tato strategie přináší nový prvek, který spočívá v možnosti návratu ke starší verzi souborů dle toho, kolik médií použijete. Obvykle to může být například pět médií a záloha prováděna každý pracovní den, tj. od pondělí do pátku. Vždy tak máte k dispozici plnou zálohu svých dat, a to až týden zpět (při tomto modelu). Pokud provádíte zálohu pravidelně například o půlnoci, můžete ještě v úterý dopoledne získat data z minulého úterý, konkrétně ta, která byla k dispozici minulé úterý o půlnoci.

Pravidelně pak média přepisujete novou verzí. Pro model každodenního zálohování potřebujete pět médií, pokud budete zálohovat každý týden, stačí vám třeba čtyři média na celý měsíc.

U této strategie se již začínáme dostávat do situace, kdy např. zálohování na flash disk může být trochu komplikovanější, protože jich potřebujete pět. A musíte si dobře poznamenat, který je který (například popiskem Po – Pá). Pokud to neuděláte, může nastat chaos. Proto je použití zálohovacích pásek tak pohodlné. Výhodou této strategie je možnost mít několik verzí dat, vše záleží na počtu zálohovacích médií.

Strategie 3: Dědeček, Otec a Syn

Tato strategie je hojně používána ve firemním prostředí a přináší jistou logiku, která se zpočátku jeví jako úplně nepochopitelná. Strategie předpokládá, že máte jisté množství zálohovacích médií, která v pravidelném rytmu střídáte. Budeme vycházet z toho, že zálohu provádíme každý pracovní den. Potřebujeme proto čtyři média pro pondělí – čtvrtek, čtyři média pro zálohu v pátky (první až čtvrtý pátek v měsíci) a pak dvanáct médií pro zálohu v poslední den měsíce. Pokryjeme tak celý rok a stačí nám dvacet médií.

Strategie Syn, Otec, Dědeček, 20 médií na rok Strategie Syn, Otec, Dědeček, 20 médií na rok

Denní záloha (Syn) se provádí každé pondělí až čtvrtek. První pátek v měsíci použijeme médium označené pátek 1 (Otec). V pondělí opět použijeme médium označené pondělí. Data z minulého pondělí na něm přepíšeme a stejně pokračujeme do čtvrtka. Druhý pátek v měsíci použijeme médium označené pátek 2. V pondělí použijeme opět médium pondělí a přepíšeme jej. Pokračujeme stejně až do konce měsíce. Poslední pátek v měsíci použijeme nové médium nazvané měsíc 1 (Dědeček).

A pak už jen střídáme příslušná média pro Syny, Otce a Dědečky. V každém momentu máme k dispozici data za posledních pět dnů, kopie dat z posledních čtyř pátků a navíc ještě dvanáct verzí z posledních pátků v měsíci. Média pravidelně přepisujeme a je samozřejmě nutná i jejich obměna, aby nedocházelo k jejich nadměrnému opotřebení.

Z vlastní praxe znám ještě i několik modifikací této strategie. Klasické „Syny“ lze rozšířit ještě o jednu sadu, tj. vytvořit si média Pondělí 1 – Čtvrtek 1 a k nim Pondělí 2 – Čtvrtek 2. Tím rozšíříme celou roční sadu jen o čtyři média, ale získáme tím až 14 dní dat zpět a pátky (Otce) a konce měsíců (Dědečky). Navíc nebudeme Syny přepisovat tak často, a proto déle vydrží.

Ze stejných „opotřebovávacích“ důvodů je možno implementovat model, kdy Dědečky nikdy nepřepisujeme a na médium zapíšeme jen jednou a archivujeme jej.

Strategie Syn, Otec, Dědeček, 2 sady, 24 médií na rok Strategie Syn, Otec, Dědeček, 2 sady, 24 médií na rok

Strategie 4: Hanojská věž

Této strategii dal jméno známý hlavolam, který je založen na využití tří tyčí (věží) a několika různě velkých disků. Používá tři, čtyři nebo pět zálohovacích médií a celý cyklus trvá 8, 16 nebo 32 dny. Někdy se uvádí, že jde o variantu předchozího modelu. Základem cyklu je první médium označené A. Používá se každý lichý den cyklu (1, 3, 5, 7...) a k němu se každý čtvrtý den přidá médium B (2, 6, 10, 14...) či každý osmý den médium C (4, 12, 20...) a případně další. Více vám napoví schématický obrázek. K dispozici pak máte zálohu z jednoho, dvou, čtyř, osmi, šestnácti nebo dvaatřiceti dní zpět. V celé strategii je dominantní matematický model a jeho schéma musíte mít neustále před sebou. Nejde úplně jednoduše odvodit jako např. u Otce, syna a dědečka.

Hanojská věž, tři média Hanojská věž, tři média

Hanojská věž, čtyři média Hanojská věž, čtyři média

Hanojská věž, pět médií Hanojská věž, pět médií

Co doporučit?

Pro firemní využití jsou spíše určeny strategie 3 a 4, první dvě strategie se pak používají v domácím prostředí. Logičtější a přehlednější je strategie číslo 3, je ohleduplnější k opotřebení médií. Strategie číslo 4 zase klade menší nároky na počet médií.

Jistou bezpečnostní pojistkou může být i to, že určité zálohy jednotlivých cyklů, ať už u čísla tři nebo čtyři, můžete daný den provést dvakrát a jednu kopii nechat odvézt mimo sídlo firmy. Když například vyhoříte, stačí požádat o druhou kopii a obnovit data z ní. V případě katastrofy tohoto rozsahu pak už není podstatné, jak moc stará (v řádu dnů) je druhá kopie. Pro další zvýšení bezpečnosti je vhodné denní zálohy ukládat v sejfu, který vydrží i požár.

Pokud hledáte vhodné zálohovací nástroje, přečtěte si naše články:

Diskuze (7) Nahoru