Linux E X P R E S

Facebook

GNOME 3.4: Čas zlepšováků

gnome3.png

Už je to rok od té doby, co světlo světa spatřila třetí generace GNOME. Byla jako atomová puma hozená do poklidných vod evolučního vývoje druhé generace. Za ten rok udělali vývojáři značný kus práce. Přidali mnoho nových vlastností a pracovali na opravě největších přešlapů. I nadále dělají také odvážné změny v designu. Jejich cíl je i nadále neměnný – moderní prostředí, které se jednoduše ovládá. Jak se jim to podařilo ve verzi 3.4?


Když jsem před půl rokem psal o GNOME 3.2, říkal jsem, že to bylo vydání, které především ladilo verzi 3.0. Nicméně po vydání 3.0, kde byli vývojáři pod určitým tlakem, aby nepřišli s druhým KDE 4.0, se znovu nadechli a kromě vychytání největší problémů se vrhli také na nové věci. Několik věcí tak bylo ve verzi 3.2 stále v hodně rozpracovaném stavu. Z tohoto pohledu působí vydání 3.4 kompletnějším dojmem. Ani u něj se ale vývoj nezastavil a objevilo se opět hned několik novinek, mezi které patří i ony odvážné změny v designu.

Bez záhlaví a menu

A pojďme hned na tu nejkontroverznější změnu. Designéři GNOME přišli s novým designem pro aplikace GNOME, který sahá na věci, jež byly dosud neodmyslitelnou součástí všech známých desktopových prostředí. Již v minulosti ukázali, že neznají žádná tabu, když třeba odstranili tlačítka pro minimalizaci a maximalizaci oken. Tentokrát se muselo poroučet i tlačítko pro zavření okna. Ovšem ne tak úplně.

Celá idea stojí na tom, že nejefektivnější práce je s aplikacemi, jejichž okno vyplňuje celou obrazovku. Je fakt, že já takto používám většinu aplikací od prohlížeče až po hudební přehrávač. Maximalizovaný stav by měl být tedy u aplikací GNOME výchozím. A když už jsou maximalizované, proč by měly mít lištu se záhlavím? Designéři ji tedy odstranili a s ní i tlačítko pro zavření okna. Okno se dá totiž vždy zavřít v náhledu Činnosti. Jak jsem ale psal, nezmizely tak úplně. U oken, která nejsou maximalizovaná, se totiž zase objeví. Osobně mi přijde na tomto řešení trochu kontroverzní, že prvky uvnitř okna se hodně přiblíží prvkům na horním panelu a může často docházet k ukliknutí. Otázkou také je, co na to řeknou běžní uživatelé, protože to je další odklon od toho, co znají všude jinde.

Další změnou, neméně kontroverzní, je odstranění menu aplikace a jeho umístění do lišty. Unity si podobným krokem vysloužilo hodně kritiky. Ostatně mnou nahlášený bug na toto téma se stal jedním z nejaktivnějších v Launchpadu a dosud k němu přibylo přes 170 komentářů a přihlásilo se k němu téměř pět set lidí. Užil jsem si tak svých pět minut slávy :) Troufnu si ale tvrdit, že designéři GNOME na to jdou chytřejším, méně drastickým způsobem. Nevnucují totiž „super menu“, jak mu říkají, všem, ale budou je mít pouze aplikace, které jej budou podporovat a budou tak navrženy. Všechny ostatní si mohou ponechat svá menu. Navíc super menu by nemělo být 100% náhradou za současná aplikační menu. Měly by se v něm nacházet pouze volby, které se týkají celé aplikace, ne jednotlivých oken, takže nastavení, zavření aplikace, otevření nového okna atd.

U obou designových změn platí, že nebudou vynuceny. Aplikace se jim nemusí podřídit. To obě změny poněkud zmírňuje. Nicméně obě jsou součástí nových doporučení pro psaní aplikací GNOME a můžeme tedy očekávat, že se jimi budou řídit všechny nové a některé již existující aplikace.

Super menu má v určitých situacích podobné problémy s ergonomií jako globální menu v Unity Super menu má v určitých situacích podobné problémy s ergonomií jako globální menu v Unity

GNOME Shell

Změnami prošlo taky samotné rozhraní – GNOME Shell. Během vývojového období GNOME 3.4 běžel program Every Detail Matters (Na každém detailu záleží), který se zaměřil na drobná vylepšení v náhledu Činnosti. Díky němu se podařilo vyřešit několik desítek drobnějších nedostatků. Nyní se například můžete pohybovat mezi výsledky hledání pomocí klávesnice, popisky aplikací v dashi se zobrazují přehledněji atd.

Podle odezvy mnoha uživatelů jsou stále největším problémem GNOME 3 upozornění, a to především upozornění na nově příchozí zprávy. V GNOME 3.0 to byl opravdu problém, protože člověk nemohl na první pohled poznat, jestli mu někdo z kontaktů, s kterým si již píše, neposlal zprávu. V 3.2 se to zlepšilo tím, že u jednotlivých kontaktů v dolním, skrývacím panelu přibylo počítadlo nepřečtených zpráv. Pořád je ale problém v tom, že pokud nezachytíte upozornění na zprávu a nenecháte si zobrazit dolní panel, může vám zpráva uniknout. Dolní panel se totiž automaticky objeví, jen když se k počítači vrátíte po delší době. Nyní by měla být tato doba zkrácená, ale je otázkou, jestli to zachytí i ty situace, kdy jen na chvilku odvrátíte zrak od obrazovky.

Mimochodem do prostředí GNOME se vrátil známý easter egg známý z GNOME 2 – rybička Wanda ;) Vývojáři však šibalsky neprozradili, jak ji zapnout.

Nové a staronové aplikace

Od vydání GNOME 3 se začaly objevovat i nové aplikace. Liší se především tím, že respektují výše uvedené designové změny.

Dokumenty

Tato aplikace byla uvedená již v minulém vydání, ale tenkrát to byla hodně čerstvá, nepříliš použitelná věc. Za tu dobu přece jenom trochu vyspěla. Došlo ještě ke změnám v designu, lze vytvářet kolekce dokumentů a přibyla podpora tisku. Aplikace si zachovala podporu Google Docs, takže s dokumenty můžete pracovat bez ohledu na to, jestli jsou uloženy lokálně, nebo v cloudu.

Databáze této aplikace je také nově využívána při hledání v náhledu Činnosti. Přímo v GNOME Shellu tak tedy můžete vyhledávat i dokumenty, které máte uložené v Google Docs.

Web

Web je nový název pro prohlížeč Epiphany. Ten patří mezi méně úspěšné aplikace GNOME a v drtivé většině distribucí je nahrazený jiným prohlížečem, typicky Firefoxem. Ve verzi 3.4 prošlo jeho rozhraní zásadním redesignem, prakticky nezůstal kámen na kameni. Jeho současný stav ještě neodpovídá původním návrhům. Nevím, jestli od nich bylo upuštěno, nebo se celá změna dotáhne až v další verzi. Nicméně původní návrhy přinášely dost neotřelé nápady a já bych s takovou změnou neměl problém. Přece jenom Epiphany dosud mnoho uživatelů nepřitáhlo a místo, aby bylo jen dalším z řady prohlížečů se stejným rozhraním, je lepší přijít s něčím originálním.

Rozhraní Webu je velmi jednoduché a dává maximum prostoru obsahu Rozhraní Webu je velmi jednoduché a dává maximum prostoru obsahu

Kontakty

Patří mezi aplikace, které byly uvedené již v minulém vydání. Jejím cílem je dát dohromady kontakty z různých zdrojů a sloučit je do jednoho velkého zdroje kontaktů. Již v minulé verzi umožňovala vyhledávat kontakty přímo v Činnostech a minimálně v mém případě téměř zcela odbourala potřebu okna se seznamem kontaktů tak, jak ho známe z různých komunikátorů. Nicméně v minulém vydání to pořád trochu skřípalo, vznikaly konflikty, některé kontakty se pořád rozpojovaly apod. Spojování kontaktů by mělo být nyní mnohem inteligentnější. Přibyl také nový nástroj pro výběr avataru a celé rozhraní dostalo uhlazenější vzhled.

Nové rozhraní Kontaktů včetně super menu Nové rozhraní Kontaktů včetně super menu

Empathy

Několika zajímavých změn se dočkal i kecálek Empathy. Okno pro videohovor dostalo černý design po vzoru Totemu a EOG. Konečně byly upozornění na příchozí hovory plně integrovány do GNOME Shellu, takže je můžete pohodlně zvednout. Přepracována byla podpora pro Live Messenger a Facebook Chat. Dialog pro správu účtů byl zjednodušený a byla zlepšena integrace s aplikací Kontakty.

Další

Změny proběhly i u dalších aplikací. Disk Utility (Diskový nástroj), nástroj na správu disků, se přejmenoval na Disks (Disky), má nové rozhraní a získal také několik funkcí navíc. Nástroj pro správu hesel a klíčů, který je součástí Seahorse, se konečně dočkal přehledného rozhraní. Správce souborů Nautilus má nyní tlačítko Zpět! Pokud něco pokazíte, můžete to vrátit do původního stavu. Cheese, aplikace pro webkameru, nyní používá kodek WebM místo Ogg Theora. Evolution se dočkal modulu pro Kolab Groupware a zná nastavení nejpoužívanějších e-mailových služeb. Přihlašujete-li se tedy např. k Gmailu, vyplní vše za vás.

Dynamická pozadí

Přijde vám jedno pozadí příliš nudné? GNOME má pro vás řešení – dynamická pozadí. Nyní můžete mít wallpaper, který se mění v čase. První ukázkou je výchozí pozadí s modrými pruhy. Ráno je tmavší, přes den se rozsvítí, aby v noci mohlo ztmavnout úplně. Uvidíme, s čím přijde vynalézavá komunita.

Nyní mají uživatelé na výběr i pozadí, která se mění v čase. Jsou označena symbolem hodin Nyní mají uživatelé na výběr i pozadí, která se mění v čase. Jsou označena symbolem hodin

Softwarové renderování

Velkou změnou oproti minulým verzím GNOME 3 je také to, že prostředí GNOME Shell již nevyžaduje funkční 3D akceleraci. Dosud museli uživatelé bez 3D akcelerace používat tzv. Fallback mode, což nebylo nic jiného než starý GNOME Panel. Vývojář Adam Jackson ale vytvořil ovladač llvmpipe, který umožňuje provádět grafické výpočty při vykreslování GNOME na procesoru. Odezva prostředí samozřejmě v tomto případě hodně závisí na výkonnosti daného počítače, ale výsledky nejsou překvapivě špatné a Adam Jackson slibuje do budoucna hodně optimalizací. Mimo jiné to znamená, že GNOME Shell jde pouštět ve virtualizaci.

Další novinky

Posuvníky prošly výraznou změnou. Hodně uživatelů si stěžovalo, že posuvníky zabírají příliš mnoho místa. Během vývoje verze 3.4 prošly výraznou odtučňovací kúrou a změnily barvu. Nyní jsou tenčí a šedé. Vylepšeno bylo také samotné posouvání, které je nyní mnohem přirozenější a plynulejší. Je to jen začátek na cestě ke kinetickému posouvání, na kterém se pracuje v GTK+.

Nové posuvníky v Nautilu Nové posuvníky v Nautilu

Paleta barev, neboli Color Chooser, pro GTK+ byla také kompletně přepsána.

Byla zlepšena podpora tabletů Wacom, což jistě potěší všechny grafiky pracující v Linuxu.

Přibyla podpora pro ovládání hlasitosti na USB sluchátkách a reproduktorech.

Zlepšena byla také přístupnost, především vysokokontrastní ikony a čtečka obrazovky Orca. Přibylo také podrobné nastavení zoomu.

Novinkou, která se zatím oficiálně nedostala do GNOME, jsou GNOME Boxes. Jedná se o desktopového správce vzdálených a virtuálních počítačů. Od konkurence v podobě VirtualBoxu nebo Virtmanageru se liší v tom, že je zaměřený na potřeby běžného uživatele a má výrazně jednodušší rozhraní, aby se v něm vyznal i počítačově nepříliš znalý uživatel. I když GNOME Boxes budou součástí až GNOME 3.6, v některých distribucích si je budete moct vyzkoušet už nyní na jaře, např. ve Fedoře 17.

Od minulé verze se výrazně rozšířila a aktualizovala dokumentace. V GNOME se postupně upouští od jazyku Docbook a přechází se na nový jazyk Mallard, který více reflektuje současné potřeby a návyky uživatelů. Začalo se také pracovat na tom, na co se v open-source světě často zapomíná, na ucelenou dokumentaci pro vývojáře.

Není bez zajímavosti, že na množství novinek v GNOME 3.4 se pracovalo v Brně na GNOME Docs Sprintu a GTK+ hackfestu, které se konaly v rámci Developer Conference 2012. Týká se to především dokumentace a podpory dotykového ovládání.

Lokalizace

GNOME si zachovává dlouhodobě výbornou lokalizaci do češtiny. Rozhraní jsou opět přeložena na sto procent. Horší to je s nápovědou, která se začala aktualizovat a rozšiřovat, a překladatelé toto tempo zatím nezachytili a množství přeložených řetězců od minulé verze spadlo z 31 % na 24 %.

Tradičně hůře je na tom lokalizace do slovenštiny. Ta si sice prošla krizí a v minulých verzích se zvedla až na 70 %, ale od podzimu zase poklesla na 67 %. Dokumentace není přeložená vůbec.

Co nás čeká příště

GNOME 3.6 vyjde opět zase za půl roku. V plánu je toho hodně, ale z designových návrhů, které mě zaujaly, jsem vybral jeden. Jedná se o zcela přepracovanou uzamčenou obrazovku. Jak můžete vidět na obrázku, vypadá to opravdu atraktivně a nabídne vám to funkce, které současné řešení nenabízí – ovládání hudebního přehrávače, zobrazení počtu příchozích zpráv atd.

Už žádná černá obrazovka u zamčeného počítače Už žádná černá obrazovka u zamčeného počítače

Diskuze (37) Nahoru