V používání umělé inteligence ve veřejné správě patří Česko k nejhorším v EU
Služba Evropské komise AI Watch zveřejnila zprávu o používání umělé inteligence (AI) v orgánech veřejné správy členských států Evropské unie a některých dalších evropských států. Zpráva se věnuje řadě aspektů a porovnává jednotlivé státy. Například čtyři země dosud nepřijaly národní strategii pro AI, zatímco nejrychlejší Finsko tak učinilo již v říjnu 2017 a v roce 2019 vydalo aktualizovanou verzi.
Dalším aspektem je plnění různých kritérií v šesti oblastech, například sdílení znalostí, pilotní projekty nebo etický a právní rámec pro AI. Přijaté národní strategie dělí do tří množin podle toho, zda jsou zaměřené na data, na vnitřní a vnější vztahy. Zatímco některé státy patří jen do jedné množiny (např. Česko, Německo nebo Norsko), jiné spadají hned do dvou či dokonce tří množin (Slovensko, Estonsko nebo Španělsko).
Zpráva se věnuje i případovým studiím některých realizovaných projektů, například inteligentní platformě pro řízení (Dánsko), cílené hraniční kontrole na covid-19 (Řecko), redukci nočního hluku (Belgie) nebo automatickému titulkování multimédií (Finsko).
Mezi nejúspěšnější státy v oblasti AI patří Nizozemsko, Itálie, Portugalsko nebo Estonsko. Naopak Bulharsko, Moldavsko, Kypr nebo Česko patří k nejhorším. Na analytickou zprávu navazuje zpráva další – ta se věnuje tomu, jak přijímání umělé inteligence ve veřejné správě podpořit.
Vývojáři z celého světa pomáhají Ukrajincům
V souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu začali softwaroví vývojáři z celého světa pomáhat Ukrajincům s celou řadou věcí. Jedním z takových projektů je UASafety.org, v jehož rámci vznikl webový portál se čtyřmi hlavními funkcemi.
První je podpora při překračování hranic. Portál ukazuje hraniční přechody, jejich využitelnost (zda jsou otevřené), vhodný čas příchod/příjezdu a aktuální čekací dobu. Ke každé sousední zemi Ukrajiny uvádí nejdůležitější informace včetně kontaktů.
Druhou funkcí je varování před vzdušnými útoky, kdy systém zasílá upozornění do mobilní aplikace a do kanálu sítě Telegram. Funkcí třetí je hledání pohřešovaných osob (kde se ale jedná fakticky jen o přesměrování do mezinárodního systému OIC ICMP a konečně poslední je sbírka všemožných užitečných informací (např. o různých formách pomoci, o ubytování v západní části Ukrajiny nebo o souvisejících facebookových skupinách).
Ve stručnosti
-
Spojené státy americké spustily interaktivní mapu environmentální spravedlnosti. Mapa umožňuje identifikovat místa, která jsou znevýhodněná v souvislosti se změnami v životním prostředí a s reakcemi na ně. Týká se to například klimatické změny, energetické efektivity nebo infrastruktury pro čistou vodu. Software mapy má otevřené zdrojové kódy.
Interaktivní mapa environmentální spravedlnosti
-
Studie Evropské komise dospěla k závěru, že by veřejná správa měla podporovat malé zranitelné open-source projekty. Podrobněji se věnuje tomu, jaký model by bylo vhodné použít. Doporučenými kroky pro uvedení do praxe jsou diskuse s experty, sestavení seznamu kritických projektů používaných veřejnou správou v EU a konzultace závěrů studie s orgány veřejné správy.
-
V Rumunsku vznikla otevřená platforma Dopomoha určená pro podporu žadatelů o azyl. Vývoj byl zahájen bezprostředně po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu a zapojilo se do něj více než 2700 dobrovolníků. Vývoj řídí nezisková organizace Code for Romania společně s orgány rumunské státní správy, Mezinárodní organizací pro migraci a Úřadem Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky. V Maďarsku se podobného úkolu zhostila skupina dobrovolníků.
-
Město Bratislava spustilo nové digitální služby založené na otevřeném softwaru. Nejvýznamnější z nich je web pro platbu daně z nemovitostí. Web byl přijat pozitivně; během prvních 72 hodin zaplatilo daň 54,3 % plátců, z toho 69 % pomocí QR kódu a zbytek přes platební bránu. 93 % by službu doporučilo svým přátelům.
-
Na NextGov Hackathonu zaměřeném na vylepšování platformy Nextcloud o funkce vhodné pro veřejnou správu získaly první cenu kolaborativní mapy, druhou organizační diagramy a třetí autentizační funkce. Na dalších dvou místech skončily implementace pro počítání objektů a překlady.